• Anonym (Toker)

Skillnad på socanmälningar?

Anonym (Ap7) skrev 2024-11-19 22:27:38 följande:

På vilket sätt anser vården att du inte har sjukdomsinskt?
    Har tackat nej till behandling?

Min erfarenhet är att man måste vara mycket tillmötesgående med psykvården. Annars kan de börja tjafsa och ställa till problem. Mitt råd är att du lyssnar på läkarna om du vill slippa problem. 

Jag tackade ja till behandling. De anser att jag inte förstår att det jag gör är ett problem.

Tillmötesgående? Jag kan ha jävlats lite med en av läkarna när jag blev arg tidigare.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (B) skrev 2024-11-19 22:44:40 följande:
    Det är inte frågan om vad du är pigg på, inte om du vill behålla dina barn. Du får väl avvakta och se hur hårda soc tänker vara.

Precis, även om du går med på vård så kanske det inte räcker för att behålla barnen i hemmet. Allt beror på hur stora besvär du anses ha, om din sjukdom kommer att gå ut över barnen eller inte. Och tänk då inte att det är bortkastat det du gör, för det är fortfarande frågan om att få träffa dem regelbundet, om de kanske kan bo hemma deltid, eller vad nu soc tänker sig.

ASPD? Det är allvarligt. Vill inte skrämma dig eller måla fan på väggen, men det där är en tung diagnos i sammanhanget. Men du måste inte bara godta den rakt av, en sådan diagnos kan man omöjligt sätta efter ett besök, det krävs en rejäl utredning för det! Och visst, du är dömd för brott, misstänkt för brott men inte lagförd för något och i lagens mening därmed inte kriminell! Det du dömdes för hoppas jag ligger längre bak i tiden så de inte kan dra upp det iaf.
    Pratar soc med sjukvården eller är det ett papper de skickar över?

Sammantaget har jag gått hos hjärnskrynklare i ett år. Det var när den första ville att jag skulle få lite mer vård och bli utredd som det här hände.

Tung diagnos? Lite förrädiskt att prata med sådana där... De lägger ju fram saker som att det vore en förkylning, och man förstår inte storheter på saker. Finns mer som de tror.

Jag är lagförd för brott i närtid tyvärr. Inget grövre, inget sexualrelaterat. De tog fasta på den saken i journalen.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (B) skrev 2024-11-19 23:15:46 följande:
    Vad är det du "gör" som de anser att du inte förstår?
    Vad jag gör vill jag inte gå in på. Lite blandat.

Därför jag undrar om de pratar med varandra? Läkarna tror betydligt mer än de vet. Eller hur man ska uttrycka saken. Får ändå för mig att ett skrivet papper stannar vid vad de vet, medan ett informellt samtal kan innehålla mer lösa rykten.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (B) skrev 2024-11-20 08:11:28 följande:

Så ts. Efter att ha läst länkarna kan vi konstatera att du (i oförstånd) har våldtagit någon (inte minderårig), preskriberat. Du har dessutom utretts för fler sexualbrott, bl a våldtäkt igen, även misshandel. Utöver det "skadar" du andra människor, hur då? Fysiskt? Psykiskt? Och vad var det för "dumheter" du sysslade med som fick den där psykoterapeuten att kontakta dig? Vad är det för sexuella beteenden du har som är olagliga men ändå inte orsakar lidande men som ändå går ut över ditt jobb? Har du köpt prostituerade på arbetstid, eller vadå?

Det är fullt förståeligt att du saknar sjukdomsinsikt. Du beskriver det som att du inte lider, och det tror jag stämmer helt, men det hänger ihop med den störning du har. Antagligen skulle man kalla det sociopati. Har man inte mycket till samvete så mår man så klart inte dåligt över vad man utsätter andra för. Det är också därför du kan anses vara farlig för dina egna barn. Vårdens bedömning (ASPD) verkar helt korrekt i vilket fall utifrån det jag kan läsa om det du har skrivit.

Jag förstår inte varför du fortsätter att söka upp vården när du uppenbarligen inte vill förändras som person. Så jäkla kul kan det väl inte vara att prata med dem, passa tider, betala upp till frikort mm. Om jag vore du, med eller utan störning, skulle jag hellre lägga tiden på annat. Till slut tröttnar man på den där cirkusen och manipulationen. Skulle dock säga att de du har pratat med verkar lite bakom flötet, självklart blir det svårt att behandla någon som inte ser det som ett problem. De vet ju att du bara är där för skojs skull och saknar insikt, att du inte verkar ha någon som helst önskan att behandlas, de vet om din bakgrund och hur du fungerar (i breda drag) och ändå blir de förvånade. Och ändå är det de som sitter med sina utbildningar och borde fatta bättre. Nåja.

En sådan person som du är minst allmänfarlig, men beroende på hur stark din störning är kan du vara en stor fara för andra och ja, du behöver utredas, eventuellt låsas in så du inte kan våldta, misshandla eller på annat sätt skada andra.

Det är väl den typen av sammanfattning jag hoppas att soc inte fått. Vet inte hur de värderar en sådan sammanfattning?

Jag har haft kontakt med vården eftersom det varit roligt och intressant. Jag har lagt mycket tid på att förstå hur människor fungerar för att själv fungera i samhället. Det har blivit ett intresse. Jag har lärt mig jättemycket sista året. Det var ju även de som övertalade mig att söka ytterligare vård då de ansåg att jag behövde det. Jag var motvillig men de lyckades spela på min nyfikenhet. Men det blev inget bra. Jag kommer inte att självmant söka någon mer vård nu.

Känner stor ilska mot de som anmälde mig. Men jag är inte orolig för själva anmälan. Jag vill däremot förstå vad som kommer att hända så att jag kan förbereda mig. Om det blir ett telefonsamtal med erbjudande om hjälp? Eller om det dragits igång något stort?

Om soc erbjuder hjälp så är det lite motsägelsefullt. Eftersom jag blev anmäld och avvisad när jag sökte hjälp. Soc kanske bara hör av sig och berättar att de fått anmälan och att de lägger ner den?

Vilka tycker du verkade vara bakom flötet? De som försöker behandla mig, eller de som inte ville ta emot mig och anmälde?
  • Anonym (Toker)
    Anonym (fel) skrev 2024-11-20 09:38:05 följande:

Att ha hela och rena barn är ett minimum idag. Det dög kanske som krav på 60-talet men idag krävs det att barn har fungerande föräldrar som finns där såväl fysiskt som emotionellt, intellektuellt och ekonomiskt.

Om du inte har sjukdomsinsikt så brister du som förälder i flera aspekter.

Det var ett misstag av Sverige att demontera mentalsjukhusen. Jag menar inget illa mot dig, men vissa blir mentalt sjuka och behöver vård och då ska man få det också men idag är folk utlämnade till att klara sig själva bäst de kan och det går inte så bra.

Det var ett uttryck... Barnen mår bra. Soc har utrett den saken noga. Jag är väldigt beskyddande. Finns historiska orsaker till det. Jag finns där fysiskt, ekonomiskt och försöker sköta det emotionella. Var dålig på det emotionella förut men jag har tränat och vet bättre nu hur man ska göra.

Lugnt, tycker också att det var fel att demontera mentalsjukhusen. Men jag anser mig inte vara en patient.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (B) skrev 2024-11-20 11:02:13 följande:
    Om soc skulle få en sådan sammanfattning skulle de omgående sätta ett LVU på dina barn, om inte mamman finns i bilden förstås och kan ta hand om barnen på heltid. Säkert är iaf att soc nog aldrig mer skulle tillåta dig att ha dem i någon större utsträckning, det borde aldrig mer bli aktuellt med någon form av boende i alla fall. Var är mamman i det hela förresten? Hur reagerar hon på din störning?

Ja, intresset för det mänskliga psyket förstår jag helt och fullt, även aspekten att lära sig för att passa in i samhället. Det sociala samspelet är i stort sett verkligen ett spel för vissa personer. Man behöver vara på ett visst sätt för att accepteras. Med det i åtanke borde det ligga i ditt eget intresse att sluta skada andra, för övrigt. Om du inte känner något särskilt behov av att vara en del av samhället så kan det ju räcka med tanken att du helst vill slippa sitta inlåst någonstans, antingen i fängelse eller på någon institution. Egennyttan, så att säga.

Det kan bli så att de kallar dig till möte direkt, men jag vill minnas att man försöker nå personen via telefon först. Det kommer dock sannolikt inte att läggas ner efter bara ett samtal. Man kan nog lugnt räkna med "något stort" snarare. Jag tvivlar på att soc kommer att erbjuda dig hjälp, de har inte sådana resurser eller någon sådan funktion som du behöver, dvs psykiatrisk omvårdnad som ska skötas via landstinget (eller landstingsanslutna). Det är där du får den hjälp och vård som du behöver.

De som hela tiden försöker få dig att ta emot vård när det är uppenbart att du inte är mottaglig, som de kallar det i dessa kretsar. Du sökte vård en gång nu, vad var tanken då? Var det också bara för skojs skull eller hade du någon tanke om att verkligen söka hjälp? Varför ville de inte ta emot dig? Det kanske står någonstans, men jag har isf missat dessa detaljer.
    Vet inte det... Soc-tanterna är rätt härdade. Mycket av det du nämner vet de redan. Polis och kvinnojour har redan orosanmält barnen sedan tidigare. Mamman och jag har delad vårdnad. Hon får kopia på anmälningarna. Hon är inte nöjd, men tror inte att jag skadar barnen.

Mitt konsekvenstänk är inte så välutvecklat. Jag förstår konsekvenser men agerar ofta på impuls. Är inte rädd för konsekvenser heller. Men vissa saker låter jag bli på grund att riskerna är för stora.

Att kalla mig till möte direkt är ju lite sent. Det har ju gått en vecka snart. Tidigare när jag blivit anmäld har det gått snabbare. De som anmälde träffade mig i ca 35minuter. Jag svarade inte på så mycket i formell mening. Även om det går att gissa en del till.

Tycker att de som faktiskt har en kontakt med mig som fick mig att söka vård är de som är duktiga. De påverkade mig i en riktning in mot vård. De som anmälde mig orkade ju inte ens samla materiel nog för en riktig anmälan. Om de inte slänger med spekulationer i anmälan. Läggs det ner så är jag ute ur systemet med min egen moral och etik som rättesnöre, och lärdomen att inte söka vård.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (fel) skrev 2024-11-20 11:16:42 följande:

Okej, förlåt om jag varit hård i mina kommentarer. Det är lite svårt att veta ibland vad det är för person och blir lite för lätt att generalisera.

Fint att du jobbat på det emotionella för det är ju typ egentligen det som barnen behöver. Pengar måste inte finnas i överflöd men relationerna är viktiga.

Blir det nu en socgrej så var ärlig med någon i din omgivning som känner dig väl och kan bekräfta att alla mår bra.

Vid en utredning så går de ju igenom alla aspekter av ditt liv men om barnen redan blivit utredda så har du ju koll på vad de brukar vilja veta, så det blir ev. samma visa igen.

Barnen har redan blivit utredda. Soc går inte igenom alla aspekter av livet, i vart fall gjorde de inte så med mig. De går igenom det viktiga och hittar de inte att barnen far illa så är det gott så.

I mitt fall så intervjuade de barnen, barnens mor och mig. De var även hem och kollade hur barnen fungerade i hemmiljön.

Är ganska välbeställd och har bra boendeförhållanden.
  • Anonym (Toker)
    EpicF skrev 2024-11-20 11:53:33 följande:
    Jag tror allt är lögn och han bara vill ha uppmärksamhet och provocera 
    Så kan det ju vara. Tänker inte motbevisa dig.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (B) skrev 2024-11-20 12:39:28 följande:
    Härdade eller inte så är det deras skyldighet att utreda om det finns fara för barnen eller inte, och en sådan beskrivning av din personlighet är verkligen en varningsflagga som de skulle ta på allvar. Du får väl se vad de fått för information från vården.

När jag skrev direkt så menar jag utan att ringa först. De har tekniskt sett två veckor på sig att agera om det inte verkar akut så barn behöver hämtas på fem minuter. Även om det går mer än två veckor så kan man inte räkna med att de inte hör av sig, för om det gäller barn kommer de att följa upp på ett eller annat sätt.

Kan det vara så att de lägger ihop tidigare information kring dig med det vårdbesöket du hade då du blev anmäld? Dåligt skött från deras sida iaf att hantera det på så sätt, att inte försöka ge dig vård alls utan bara göra en anmälan. Den borde så klart göras ändå, men de sviker vårdsökande om de gör så här. Men var försiktig med att ha din egen moral och etik som rättesnöre, den biten verkar ju inte helt tillförlitlig. Du skriver t ex längre upp att du avstår från vissa saker pga risk, men ändå verkar det som att du fortsätter utsätta andra för elakheter. Försök hellre ta lagen som riktmärke till att börja med, och utöver det så gott du har förstånd till att veta vad som sårar andra ändå och undvik sådant också. Det är väl mitt allmänna råd, även om jag vet att du inte bett om det. Det vore åtminstone bättre så för omgivningen.
    Du har rätt, soc är ju skyldiga att utreda anmälningar. Men ju längre tiden går desto mer tror jag på att de lägger ner saken bara. Om de inte arbetar i bakgrunden i skrivande stund. Då kan det bli jobbigare.

Jag pratade med vårdgivaren kort anonymt innan jag blev patient. Det var då jag bråkade med dem. Mentalt har de ju så klart koll på att den anonyma patienten och jag är samma person. Men officiellt vet de ju det inte. Därför jag är väldigt oklar med vad som står i den där anmälan. Och är lite nyfiken på om de pratar inofficiellt.

Jag gör inget för att vara elak. Jag är inte elak som person. Det jag gör har ett syfte på så sätt att jag får ut något av det.

På mötet frågade jag vad som krävdes för att jag ska få komma dit och få vård från dem efter det att han sagt att mina orsaker att komma var fel. Han sa att jag måste ha rätt motivation. Jag sa då att om jag säger att jag har den motivationen? Då svarade han att jag bara säger så utan att mena det. Allt kändes riggat. Därför jag tror att de ville jävlas med mig.

Beror ju lite på vad som händer hos soc och vad som står i anmälan. Det kan ju varit riggat för att låsa in mig den vägen. Men om anmälan bara säger vad jag sa på mötet och inte så mycket mer och soc bara lägger ner det så var det ju inte riggat, då försökte de bara jävlas med mig.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (B) skrev 2024-11-20 18:13:08 följande:
    Lura inte dig själv, för det finns inga sådana kopplingar. Enda skillnaden är om det är akut eller icke akut. Det kan ta tid ändå.

Om de inte kan bevisa något så blir det svårt att blanda ihop dina två "jag", bara det de faktiskt kan härröra till just dig.

Du låter allt mer som en sociopat. Har du tillräckligt med insikt för att förstå att det kanske är vad du är?

Ja, det där var ju ett rent idiotresonemang från personen på ett sätt, men om du redan hade avslöjat att du var där mer eller mindre för skojs skull så nej, då har man inte rätt motivation. Vill du få behandling alls? Ser du någon nytta med det? Vari ligger din motivation?

De gör självklart ingen anmälan för att jävlas med dig och de kan inte heller sitta och ljuga för att "rigga" dig. Du får väl se vad de säger när de kontaktar dig.
    Nä tyvärr, kan väldigt lite om sådant där. Vet inte vad sociopat är. De två sakkunniga som känner mina egenheter bra tror på ASPD + lite fler saker. De kom fram till detta oberoende av varandra. Vårdinrättningen som jag gick till verkar också har trott det.

Jag tycker bara att det är konstigt. Fick en remiss. Prio 1. De ringde samma dag, någon timme efter bara och bokade en tid bara några dagar senare. Sen när jag kommer dit så är de på en gång helt demonstrativt ointresserade. Men samtidigt så anmäler de mig. Det som står i journalen är dessutom inget som du skulle vilja ha där, det kan jag lova. Jag får inte i hopp det.

Själv har jag alltid sett mig som normal fram tills ganska nyligen.

Jag har ingen direkt plan med mitt agerande. Jag snubblade in i det här av slumpen. Tyckte det var skoj. Blev övertalad att söka vidare. Blev lurad av dem jag sökte till. Kommer jag ur det här så kommer jag inte att söka någon mer vård.

• Anonym (Toker)
    EpicF skrev 2024-11-20 17:39:52 följande:
    Om allt du skriver är snart så kommer de inte lägga ner någon utredning. Du kommer att förlora vårdnaden om dina barn och bli tvångslinlagt. 
    Vi får se, jag är inte lika övertygat dystopisk som du.

• Anonym (Toker)
    Anonym (B) skrev 2024-11-20 21:39:29 följande:
    Sociopat är ett ord som användes mer längre bak i tid och som numera går under ASPD. En del tycker att termen är rent nedsättande, för mig är det tydligare när man skiljer mellan t ex sociopater, psykopater och andra s.k. antisociala beteenden. Det finns mycket intressant att läsa om sådana personer, googla eller titta på YouTube! Jag känner igen mycket kring bristande empati, utnyttjande för egna syften, viss manipulation mm i dina kommentarer.

De lär nog ta stöd i journalen för anmälan då. Även om de anser dig vara en möjlig fara så säger de ju samtidigt att du inte har rätt slags motivation och då blir det inte heller någon behandling.

Synd. Du skulle behöva vård. Inte för vårdens skull så, utan för att nå större insikter kring hur andra fungerar så att du kanske minskar ner på sånt beteende som drabbar andra. Jag tror inte det finns så särskilt framgångsrik terapi mot sociopati nämligen, men man kan ibland ändra lite i tankemönstren. Det vore klart bättre för omgivningen om ditt agerande inte skulle drabba andra. Dina barn verkar du åtminstone försöka behandla rätt väl, om jag tolkat dina kommentarer korrekt? Du verkar försöka utveckla ditt beteendemönster mot dem så att det passar in i hur en bra förälder är, osv?
    Okej, får kolla på det.

Jag förstår vad som skadar andra. Men jag bryr mig inte, med några få undantag. Klarar mig rätt bra i samspelet med andra. Särskilt med det motsatta könet.

Ja, jag är ganska intensiv beskyddare av barnen. Inte särskilt barnkär egentligen. Tror att det hänger i hopp med min barndom. Det fanns en del brister. Min egen teori är att jag instinktivt kompenserar för delar av det. Exempelvis så håller jag om och tröstar dem om de gjort illa sig, även om jag inte känner något.
  • Anonym (Toker)
    EpicF skrev 2024-11-20 20:56:15 följande:
    Den bilden säger absolut ingenting om du manipulerar och provocerar. 
    Står ingenstans att jag manipulerar och provocerar i journalen.

Jag har aldrig blivit anklagad för att jag provocerar. Det gör jag inte. Dem jag pratat med tidigare sedan ett år tillbaka påstår att jag är manipulativ.
Svar på tråden Skillnad på socanmälningar?