Inlägg från: Anonym (nooooo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nooooo)

ALLT ger mig ångest

Jag orkar inte med livet.
    Jag orkar ingenting. Allt är tråkigt och jobbigt. Jag är ständigt trött, sover dåligt, har ångest.
    Vill jobba men när jag jobbar sover jag ännu sämre än när jag inte gör det, vilket tröttar ut mig något enormt. Brukar inte kunna sova tillräckligt många timmar innan jag jobbar. (Jobbar vid behov just nu).

Känns som att ingenting är värt att kämpa för!
    Varför ska jag vara så här?
    Jag förstår att jag troligtvis mår dåligt för att jag är i den åldern då de flesta andra har barn och barnen motiverar dem att kämpa vidare. Men jag har inga barn och kommer aldrig få, så vad kämpar jag för?

Står inte ut med de återkommande panikkänslorna jag får angående SÅ mycket i mitt liv, varje dag. Hur slutar jag få orostankar och panikkänslor angående typ ALLT i livet?

• Svar på tråden ALLT ger mig ångest
  • Anonym (nooooo)

puff. 

• Anonym (nooooo)

Jag har gått i terapi, men inte gjort någon sömnutredning.

Kan du ge ett exempel hur du jobbar med acceptans rent praktiskt? 

• Anonym (nooooo)

Det är väl just det som är grunden i ångest, att man vill ändra på sådant som är väldigt svårt, eller omöjligt att ändra på... Ska försöka lära mig att acceptera...

• Anonym (nooooo)
    Anonym (Måne) skrev 2024-11-30 21:38:15 följande:

Hej TS,

Jag kämpar med samma sak som du, jag får ångest av allt. Många läkare menar på att jag lider av GAD. Det är i perioder bättre tills den starka ångest kommer smygande och PANG så mår jag så dåligt att jag skulle vilja krypa ur mitt eget skinn. Jag får återkommande såna här perioder, det känns som att det är omöjligt att stoppa när det väl har börjat. 

Jag tycker själv att jag är odräglig när jag mår såhär, hela min personlighet förändras, jag vill kontrollera varje detalj av mitt liv för att det känns som att jag har tappat kontrollen. 

Jag har tagit kontakt med kurator för att få hjälp och stöd, jag kan inte hantera detta själv. 

Jag har inte läst dina andra inlägg. Har du sökt hjälp för din ångest?

Jag har haft kontakt med kuratorer och psykologer i perioder. Men det känns svårt att "ändra" på sådant här... när man väl börjar oroa sig, och älta... så är det svårt att liksom "sluta". 
  • Anonym (nooooo)
    Anonym (Måne) skrev 2024-11-30 22:01:39 följande:

Jag vet hur det känns! Som att man hamnar i en tornado av ångest. Om det vore så enkelt som att "bara" sluta. 

Jag har också pratat med psykologer i perioder och ätit medicin. Äter du någon medicin mot ångesten?

Jag tar ingen medicin just nu. Det jag gjorde några dagar sedan var att jag slutade dricka kaffe. När jag mår dåligt går jag samtidigt i en period med dåliga vanor: äter sämre, dricker kaffe, tröst äter choklad, slutar träna osv. 

Jag har en att ta vid behov... 
    Jag är samma. Tröstäter sött/choklad och äter för lite mat.... Tränar gör jag däremot inte så ofta...
  • Anonym (nooooo)
    Anonym (Måne) skrev 2024-11-30 22:28:36 följande:

Du skriver att du får panikångest av allt med ditt liv, vad är det som är jobbigast? 

Jobbigast är nog känslan av att jaga något som är svårt att nå, nämligen att jag ständigt känner att jag måste "lyckas" socialt och ekonomiskt i livet, men på grund av dåligt mående fick jag liksom "seg start" på vuxenlivet... och det känns ständigt som att jag pendlar mellan att försöka "kämpa" för en bättre framtid/en bra vardag, samtidigt som jag tänker och känner att, det är försent nu så det är inte värt att ens försöka. 

Går liksom runt och "skäms" över den jag är...
  • Anonym (nooooo)
    Anonym (Måne) skrev 2024-11-30 23:19:48 följande:
    Jag har mycket ångest för att jag har inte barn (jag är 40+).  Detta beror delvis pga. mitt dåliga mående. Det har varit en stor skam i mitt liv. Jag tänker att andra tittar säkert på mig att det är synd om mig och att jag har misslyckats med livet. 

Finns det någon i ditt liv du vill ändra på och det skulle vara realistiskt att förändra? Jag vet att det låter klyschigt men börja med små förändringar. Det var så jag tänkte när jag slutade med kaffe 🙂 
    Jobbigt att du känner så! Jag vill inte ha barn, så den stressen slipper jag i alla fall.

Ja... det skulle väl vara att börja med ett fritidsintresse där man träffar likasinnade minst en gång/veckan... 
    Jag har jobb som jag vill utvecklas inom också...
  • Anonym (nooooo)
    Anonym (Måne) skrev 2024-12-01 01:22:23 följande:
    Har du något specifikt fritidsintressen som du skulle börja med? Har du sökt hjälp för din ångest? Tycker du att dina tidigare behandlingar hos psykolog eller kurator har hjälpt? Du borde börja med att söka hjälp, då kommer du definitivt att bryta den onda cirkeln med ångesten. 
    Ja, jag har försökt med tips jag fått av en kontakt inom vården... men det är ju liksom något man måste "öva in", alltså hur man agerar när något triggar en, och det blir ibland att jag agerar på ett sätt "av gammal vana" som inte är optimalt.
  • Anonym (nooooo)
    Anders1970 skrev 2024-12-01 03:11:33 följande:

Hej ni med dåligt mående och ångest,

1. Ni måste acceptera läget och börja med att sätta er ribba extremt lågt, och klara det låg.

2. Om ni ex. klara att sova och gå upp och äta, samt göra toalett under ett dygn, då är det toppen.

3. Kan du klara att upprepa ovan i tre dygn? Om "ja" bravo.

4. Addera ex duscha eller annat, fira varje gång ni adderar en sak ni klarar.

5. Felet ni gör är att jämföra er samt kravställa ersjälva. 

Tack för tipsen. Ångesten hindrar mig inte från att duscha, så det ser jag som minimum. Det är annat som ger mig ångest, känslan av att inte vara "där jag vill" i livet....
  • Anonym (nooooo)
    Anonym (Stig) skrev 2024-12-01 09:38:34 följande:

Att träna är bra mot ångest. Kvittar egentligen vad man gör men att få upp pulsen och bli fysiskt trött är toppen både för sömnen och mot ångest 

Tack för påminnelsen. Det är sant, träning är bra!
  • Anonym (nooooo)
    Anonym (nooooo) skrev 2024-12-01 14:34:09 följande:
    Tack för tipsen. Ångesten hindrar mig inte från att duscha, så det ser jag som minimum. Det är annat som ger mig ångest, känslan av att inte vara "där jag vill" i livet....
    Duscha, gå på toaletten och äta... osv. Alltså ta hand om mig själv. :) Menade jag.
  • Anonym (nooooo)
    Anonym (Kapten) skrev 2024-12-01 15:01:47 följande:

Då är det ju vara "där du vill" i livet du behöver utvärdera för att kunna hantera ångesten på ett sakligt sätt. Vad är det som orsakar den här känslan? När kickas den in? Är det någon som pressar dig på något? Eller är det när du ser något? Kan du ge exempel? Så kanske du kan få tips

Den triggas när jag tänker att "andra" i min ålder (runt min ålder) jobbat i många år, vilket gör att de gjort karriär. Många har barn (och jag vill inte ha barn, men i samhällets ögon är dessa personer liksom där man "ska" vara i livet), de kan resa, för de har råd med det. Många har bostadsrätter, hus, körkort osv. 
    Jag har inget körkort, har ett tunt CV, har inga sparade pengar....

Ofta får jag ångestkänslor av att andra förväntar sig att jag bör göra saker som jag inte vill heller... som t.ex. skaffa barn. 

Körkort både vill jag ha, och inte. Det är dyrt, jag är rädd för att köra bil, men det skulle vara en frihet att kunna köra bil vid behov.

jag vill också ha vänner att umgås med där man liksom möts runt ett intresse. Kanske träna tillsammans, eller man kanske båda har samma smak på musik och går på konserter tillsammans etc. Problemet där är att de flesta i min ålder är "förbi" den tiden. De har barn och umgås med barnen/sina sambos/makar osv.

Ursäkta för mitt klagande. 
    Allt är egentligen inte så dåligt i mitt liv.. Det finns de som har det värre. 
    Jag är bara stressad över att saker inte är som de "borde" vara för mig.
  • Anonym (nooooo)
    Anders1970 skrev 2024-12-01 15:03:58 följande:
    Det är detta som är problemet. Idag får personer dåligt mående eller ångest för man inte är där man anser sig skall vara.

Då kommer skam o hopplöshet, allt blir så tungt att genomföra. Detta är fullt mänskligt.

Vi tror att alla kan vara på en viss nivå, ex hus/barn/relation osv. Som att det vore norm eller rättighet.

Du är just där dina val eller undvikande av val tagit dig.

Vänd om tänkandet.
    1. Är du svårt sjuk o har begränsad tid att leva?
    2. Har du tak över huvudet o kan äta dig si så där mätt?
    3. Kan du påverka ditt liv eller är du ex. fängslad eller fråntagen möjlighet att påverka?

Börja med extremt små mål du har rådighet över, ex. har du städat? har du handlat? har du tvättat?

Ta fram ett litet mål o gå i mål med det, ge dig sedan beröm och håll i det nya.

Tids nog ta fram ett nytt litet mål o gör om processen.

Sök även samtalsstöd, det finns o är gratis.
    Det är så sant. Det finns de som har det värre... och jag ska försöka göra små saker för att förbättra mitt liv.
  • Anonym (nooooo)
    Anonym (Kapten) skrev 2024-12-01 16:48:00 följande:

Det där med "borde" existerar egentligen inte, du befinner dig i "hur det är" och där väljer du själv egentligen hur pass väl du anpassar dig. Du äger det här med andra ord. T ex att du inte vill ha barn skänker dig en frihet som de med barn inte har. Att du inte har en gymkompis är ingenting som egentligen förhindrar dig att skaffa en. Är en karriär verkligen något för dig? Eller uppskattar du friheten som du får genom att inte ge dig in i ekorrhjulet? Du behöver anstränga dig för att känna en uppskattning över det du faktiskt har. Från andras perspektiv så kanske det du har är beundransvärt.

En klassisk sak är att skaffa en mood board där du klipper ut saker från tidningar som du eftersträvar och titta på dessa varje dag/ visualisera.

Tack för dina uppmuntrande ord! Jag ska nog prova göra en ny moodboard.. Har gjort några men det var ett tag sedan sist. :)
Svar på tråden ALLT ger mig ångest