• Anonym (Tjej i nöd)

Min partner ligger med mig när jag sover

Hej,
    Jag har en fråga.
    Min kille har några gånger väckt mig med att påbörja ett samlag, det har jag inte haft något problem med för det är ett ganska mysigt sätt att vakna på.
    Men igår så somnade  jag mitt på dagen och vaknade till av att han försökte föra in sin penis i mig, jag fortsatte låtsas sova för att se vad han skulle göra men han fortsatte och försöka ha sex med mig trots att jag sov.

Är detta konstigt och vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Min partner ligger med mig när jag sover
  • Anonym (Åke)
    Anonym (Fast nej) skrev 2024-11-18 20:21:43 följande:

Fast ni som säger att detta är ok så länge parterna har en överenskommelse..

(Jag bryr mig personligen inte vad folk gör så länge båda är okej med det MEN )

Svensk lag och rättstillämpning håller inte med att man kan överenskomna om att väcka någon med sex. Det spelar ingen roll om ena parten i vaket tillstånd innan sagt att det var ok, man kan ej samtycka när man sover. När man sover är man i särskilt utsatt situation i rättslig mening. "Samtycke innan" gör ingen skillnad!!

Det innebär att den som ligger med någon som sover är endast ca 1. en polisanmälan (kan vara från den utsatta, en vän, psykolog,  eller vem som helst) och 2. en "typ sammanhängande" historia från målsäganden/ anmälare ifrån att bli häktad (obligatorisk häktning) i flera månader och dömd till flera års fängelse för våldtäkt och få livet ödelagt för alltid. 

Och JA det händer svensson-människor i vanliga relationer. Finns hur mycket rättspraxis som helst. 

Så mycket litar i alla fall inte jag på någon.

Min fru och jag kommer ibland överens om att jag ska väcka henne "kärleksfullt" nästa morgon. Hon sover när jag börjar smeka henne. Hon vaknar ganska snart och är med på noterna förstås eftersom vi bestämt det tillsammans.

Du menar att jag våldtar min fru, att jag skulle kunna bli dömd för det? Det har jag väldigt svårt att tro.

Om jag väcker henne och säger att frukosten är klar, är det integritetskränkande? Hon sov ju...
  • Lynx123
    Anonym (Åke) skrev 2024-11-21 12:34:20 följande:
    Min fru och jag kommer ibland överens om att jag ska väcka henne "kärleksfullt" nästa morgon. Hon sover när jag börjar smeka henne. Hon vaknar ganska snart och är med på noterna förstås eftersom vi bestämt det tillsammans.

Du menar att jag våldtar min fru, att jag skulle kunna bli dömd för det? Det har jag väldigt svårt att tro.

Om jag väcker henne och säger att frukosten är klar, är det integritetskränkande? Hon sov ju...
    Det hade varit våldtäkt om du haft sex med henne när hon sov eller om hon sagt nej när du väckte henne på det sättet. Inte så svårt att skilja på situationerna.
  • jontebula
    Anonym (Tjej i nöd) skrev 2024-11-18 12:30:13 följande:
    Min partner ligger med mig när jag sover

Hej,
    Jag har en fråga.
    Min kille har några gånger väckt mig med att påbörja ett samlag, det har jag inte haft något problem med för det är ett ganska mysigt sätt att vakna på.
    Men igår så somnade  jag mitt på dagen och vaknade till av att han försökte föra in sin penis i mig, jag fortsatte låtsas sova för att se vad han skulle göra men han fortsatte och försöka ha sex med mig trots att jag sov.

Är detta konstigt och vad hade ni gjort?

Sjukt det där klassas ju som våldtäkt
  • Aliona
    Anonym (Fast nej) skrev 2024-11-18 20:21:43 följande:

Fast ni som säger att detta är ok så länge parterna har en överenskommelse..

(Jag bryr mig personligen inte vad folk gör så länge båda är okej med det MEN )

Svensk lag och rättstillämpning håller inte med att man kan överenskomna om att väcka någon med sex. Det spelar ingen roll om ena parten i vaket tillstånd innan sagt att det var ok, man kan ej samtycka när man sover. När man sover är man i särskilt utsatt situation i rättslig mening. "Samtycke innan" gör ingen skillnad!!

Det innebär att den som ligger med någon som sover är endast ca 1. en polisanmälan (kan vara från den utsatta, en vän, psykolog,  eller vem som helst) och 2. en "typ sammanhängande" historia från målsäganden/ anmälare ifrån att bli häktad (obligatorisk häktning) i flera månader och dömd till flera års fängelse för våldtäkt och få livet ödelagt för alltid. 

Och JA det händer svensson-människor i vanliga relationer. Finns hur mycket rättspraxis som helst. 

Så mycket litar i alla fall inte jag på någon.

Intressant. Här hävdar tex Lawline att det inte är våldtäkt: 
    https://lawline.se/answers/ar-det-alltid-valdtakt-om-man-sover

• Anonym (Närliggande...)

Inte riktigt samma sak men när min man sover och jag ligger nära med benet över honom så kan han ligga på rygg och "jucka" I sömnen mot mitt ben. Är det ok att ha kvar benet på honom och låta honom jucka mot det eller borde jag sluta ligga så med ett ben på honom?

• Anonym (Fast nej)
    Anonym (Åke) skrev 2024-11-21 12:34:20 följande:

Nja först och främst är det inte jag som bestämmer vad som är våldtäkt utan svenska domstolar. Jag säger inte att du våldtar din fru och jag har ingen egen åsikt om det du/ni överenskommer om är rätt eller fel. Jag redogör bara för otaliga domar jag läst på området och hur vissa situationer bedömts av rätten.

Din fru skulle i min mening förmodligen ha ett bra case rent juridiskt OM hon mot förmodan skulle anmäla dig och hävda att hon sov och var i särskilt utsatt position och därmed inte kunde samtycka till det inledande. Förutsatt att det rör sig om handlingar jämförbara med samlag. Det räcker med att det brustit i samtycke under en del av samlaget.

Man ska vara medveten om att man tar en risk med tanke på rättsläget. Sedan gör man slutligen som man vill såklart.
  • Aliona
    Lynx123 skrev 2024-11-21 23:36:42 följande:
    Om det finns samtycke, ja, vilket Lawline skriver kan vara problematiskt när en sover.
    Självklart krävs samtycke, och ja, det är problematiskt, men vad de säger är att man KAN ge samtycke till att ha sex när man sover. Jag svarade på den som hävdade att det alltid är våldtäkt. 
  • Anonym (Fast nej)
    Aliona skrev 2024-11-22 18:33:32 följande:
    Självklart krävs samtycke, och ja, det är problematiskt, men vad de säger är att man KAN ge samtycke till att ha sex när man sover. Jag svarade på den som hävdade att det alltid är våldtäkt. 
    Citat från Lawlines svar (min fetstil/understrukna text):

"Om man sover kan man inte samtycka, varför det i regel klassas som just våldtäkt. Det finns även med som ett exempel i bestämmelsen, nämligen om gärningsmannen otillbörligt utnyttjar någon som sover och som därmed är i en utsatt situation (6 kap. 1 § första stycket 2 punkten BrB). Har du gett ditt samtycke innan och det finns dokumenterat är det dock ingen våldtäkt eftersom ni båda då deltar frivilligt. Det krävs dock att samtycket finns under hela förloppet, vilket kan bli problematiskt om man sover."

Så det du pratar om är definitivt undantag från en huvudregel. Jag är inte den som debatterar på Familjeliv och har ingen vidare lust att fortsätta här. Men eftersom jag läst så mycket om detta pga mina studier och konstaterat att rättstillämpningen inte alls verkar lira särskilt bra med många vanliga människors sexualbeteende så kunde jag inte låta bli.

Jag vill verkligen (och utan att från min sida överhuvudtaget lägga någon moral i det hela) varna alla som ägnar sig åt detta. Det är faktiskt extremt riskfyllt.

Jag har på riktigt läst fall där mannen blivit dömd för X-antal "sov"våldtäkter av sin exfru under äktenskapet där båda parter medgett att sådan praxis fanns mellan dem. Frun hade anmält flera år senare, lägligt nog efter att mannen varit otrogen och lämnat henne för en annan. (vilket rätten inte lade särskilt stor vikt vid) Rätten köpte inte att han säkerställt samtycke under hela / alla samlagen. Han fick flera års fängelse.

Just saying. Var försiktiga. 
  • Anonym (Kännerigen)

Det här får mig att tänka på vad som hände mig. 

Träffade en tjej mest för lite no strings attached sex. Men under natten då jag sov över så vaknar jag av att hon sugit mig och sedan börjat rida mig. Själv ville jag bara sova och det var inget vi hade kommit överens om. 

På grund av att jag blev på under händelsens gång så trodde jag att jag inte kunde klaga. Samt att jag är man gjorde också att jag inte trodde att jag fick klaga. 

• Tow2Mater
    Anonym (Fast nej) skrev 2024-11-22 18:21:29 följande:
    Nja först och främst är det inte jag som bestämmer vad som är våldtäkt utan svenska domstolar. Jag säger inte att du våldtar din fru och jag har ingen egen åsikt om det du/ni överenskommer om är rätt eller fel. Jag redogör bara för otaliga domar jag läst på området och hur vissa situationer bedömts av rätten.

Din fru skulle i min mening förmodligen ha ett bra case rent juridiskt OM hon mot förmodan skulle anmäla dig och hävda att hon sov och var i särskilt utsatt position och därmed inte kunde samtycka till det inledande. Förutsatt att det rör sig om handlingar jämförbara med samlag. Det räcker med att det brustit i samtycke under en del av samlaget.

Man ska vara medveten om att man tar en risk med tanke på rättsläget. Sedan gör man slutligen som man vill såklart.
    Problemet är väl också att det kan dömas ganska godtyckligt. En risk ja. Men det kan ocksa ses mot bakgrund av deras relation och den sexuella samvaro de under en tid innan haft tillsammans för att avgöra om det finns något tydligt stöd i en utredning för att mannen borde ha förstått att hon just den gången, till skillnad från tidigare, inte skulle deltgit frivilligt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Kännerigen) skrev 2024-11-22 19:36:53 följande:

Träffade en tjej mest för lite no strings attached sex. Men under natten då jag sov över så vaknar jag av att hon sugit mig och sedan börjat rida mig. Själv ville jag bara sova och det var inget vi hade kommit överens om. 

På grund av att jag blev på under händelsens gång så trodde jag att jag inte kunde klaga. Samt att jag är man gjorde också att jag inte trodde att jag fick klaga. 

Drömmen ju! Hade en kk som var sån. Kunde vakna med kuken långt ner i hennes mun. Och på sekunden jag vakna börja jag joina. Våldtäkt? Nej inte i mitt fall jag älskar det. Men visst finns det samtycke så kör på. Om inte så rör inte. Enkelt.
  • Anonym (Fs)

Du har blivit våldtagen och skall omedelbart gå till polisen och göra en anmälan! Tvätta inte kuken så fittslem och saliv kan dokumenteras!! ( viktiga bevis med troligt dna) du bör kunna få till en fällande dom mot aset som våldtog dig, då hon ju om du sov, troligen behöver skriftligt dokument med samtycke för att gå fri,,lycka till! Vi hoppas på långt fängelsestraff!
  • Anonym (Fs)

Du har blivit våldtagen och skall omedelbart gå till polisen och göra en anmälan! Tvätta inte kuken så fittslem och saliv kan dokumenteras!! ( viktiga bevis med troligt dna) du bör kunna få till en fällande dom mot aset som våldtog dig, då hon ju om du sov, troligen behöver skriftligt dokument med samtycke för att gå fri,,lycka till! Vi hoppas på långt fängelsestraff!
  • Anonym (Kännerigen)
    Anonym (Fs) skrev 2024-11-24 11:22:47 följande:
    Inte mycket som går att göra nu då det är många år sedan det inträffade. Vid tillfället hade jag ingen aning om att jag som man kunde göra något överhuvudtaget. 

Det hade aldrig kommunicerats i skolan, via media eller annanstans. Det som hade kommunicerats var att kvinnor våldtogs och hur man som man skulle förhindra det. Men ingenstans fick man som man lära sig det motsatta. 

Så vid tillfället trodde jag inte det gällde mig. 
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Kännerigen) skrev 2024-11-24 17:49:58 följande:
    Inte mycket som går att göra nu då det är många år sedan det inträffade. Vid tillfället hade jag ingen aning om att jag som man kunde göra något överhuvudtaget. 

Det hade aldrig kommunicerats i skolan, via media eller annanstans. Det som hade kommunicerats var att kvinnor våldtogs och hur man som man skulle förhindra det. Men ingenstans fick man som man lära sig det motsatta. 

Så vid tillfället trodde jag inte det gällde mig. 
    Det är väl problemet att allt riktas mot kvinnor. Dock är där majoriteten där brotten sker men ska inte utesluta brott mot män heller. Men läst att när män blir utsatta så får som till svar "var glad att du fick ligga" "vad är problemet? Du fick ju stånd" 
    Alltid den här förminskning av vad mannen fått utstå.
     Är det med en person jag är kk med eller gillar få sexuella närmanden av så skulle jag aldrig göra något. Men är det nån som jag inte accepterar så hade jag anmält. Men magkänslan säger att dom kommer typ skratta en i ansiktet o lägga ner fallet
Svar på tråden Min partner ligger med mig när jag sover