Anonym (Åke) skrev 2024-11-21 12:34:20 följande:
Min fru och jag kommer ibland överens om att jag ska väcka henne "kärleksfullt" nästa morgon. Hon sover när jag börjar smeka henne. Hon vaknar ganska snart och är med på noterna förstås eftersom vi bestämt det tillsammans.
Du menar att jag våldtar min fru, att jag skulle kunna bli dömd för det? Det har jag väldigt svårt att tro.
Om jag väcker henne och säger att frukosten är klar, är det integritetskränkande? Hon sov ju...
Nja först och främst är det inte jag som bestämmer vad som är våldtäkt utan svenska domstolar. Jag säger inte att du våldtar din fru och jag har ingen egen åsikt om det du/ni överenskommer om är rätt eller fel. Jag redogör bara för otaliga domar jag läst på området och hur vissa situationer bedömts av rätten.
Din fru skulle i min mening förmodligen ha ett bra case rent juridiskt OM hon mot förmodan skulle anmäla dig och hävda att hon sov och var i särskilt utsatt position och därmed inte kunde samtycka till det inledande. Förutsatt att det rör sig om handlingar jämförbara med samlag. Det räcker med att det brustit i samtycke under en del av samlaget.
Man ska vara medveten om att man tar en risk med tanke på rättsläget. Sedan gör man slutligen som man vill såklart.