• Anonym (Tjej i nöd)

Min partner ligger med mig när jag sover

Hej,
    Jag har en fråga.
    Min kille har några gånger väckt mig med att påbörja ett samlag, det har jag inte haft något problem med för det är ett ganska mysigt sätt att vakna på.
    Men igår så somnade  jag mitt på dagen och vaknade till av att han försökte föra in sin penis i mig, jag fortsatte låtsas sova för att se vad han skulle göra men han fortsatte och försöka ha sex med mig trots att jag sov.

Är detta konstigt och vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Min partner ligger med mig när jag sover
  • Anonym (Fast nej)

Fast ni som säger att detta är ok så länge parterna har en överenskommelse..

(Jag bryr mig personligen inte vad folk gör så länge båda är okej med det MEN )

Svensk lag och rättstillämpning håller inte med att man kan överenskomna om att väcka någon med sex. Det spelar ingen roll om ena parten i vaket tillstånd innan sagt att det var ok, man kan ej samtycka när man sover. När man sover är man i särskilt utsatt situation i rättslig mening. "Samtycke innan" gör ingen skillnad!!

Det innebär att den som ligger med någon som sover är endast ca 1. en polisanmälan (kan vara från den utsatta, en vän, psykolog,  eller vem som helst) och 2. en "typ sammanhängande" historia från målsäganden/ anmälare ifrån att bli häktad (obligatorisk häktning) i flera månader och dömd till flera års fängelse för våldtäkt och få livet ödelagt för alltid. 

Och JA det händer svensson-människor i vanliga relationer. Finns hur mycket rättspraxis som helst. 

Så mycket litar i alla fall inte jag på någon.

• Anonym (Nä)
    Anonym (Fast nej) skrev 2024-11-18 20:21:43 följande:

Svensk lag och rättstillämpning håller inte med att man kan överenskomna om att väcka någon med sex. Det spelar ingen roll om ena parten i vaket tillstånd innan sagt att det var ok, man kan ej samtycka när man sover. När man sover är man i särskilt utsatt situation i rättslig mening. "Samtycke innan" gör ingen skillnad!!

Det innebär att den som ligger med någon som sover är endast ca 1. en polisanmälan (kan vara från den utsatta, en vän, psykolog,  eller vem som helst) och 2. en "typ sammanhängande" historia från målsäganden/ anmälare ifrån att bli häktad (obligatorisk häktning) i flera månader och dömd till flera års fängelse för våldtäkt och få livet ödelagt för alltid. 

Och JA det händer svensson-människor i vanliga relationer. Finns hur mycket rättspraxis som helst. 

Tja, det ska ju bevisas också...
  • Anonym (Fast nej)
    Anonym (Nä) skrev 2024-11-18 20:23:16 följande:
    Tja, det ska ju bevisas också...
    Jo absolut. Kan dock räcka att tjejen A berättat om det för en vän, tjejen B, som då får höras om vad A sagt till henne vilket då anses göra tjejen A mer trovärdig. Det är inte jättesvårt att bli dömd.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Fast nej) skrev 2024-11-18 20:40:52 följande:
    Jo absolut. Kan dock räcka att tjejen A berättat om det för en vän, tjejen B, som då får höras om vad A sagt till henne vilket då anses göra tjejen A mer trovärdig. Det är inte jättesvårt att bli dömd.
    Hörsägen. Inget bevis som håller i en rättegång skulle jag säga, inte när det är något så allvarligt. Känns ju som att något är totalt sjukt med rättssystemet om det räcker att ett par tjejkompisar snackar ihop sig och lyckas få en kille dömd för våldtäkt, särskilt om de varit ett par en längre tid (för helt ur tomma intet får han för sig att våldta henne...?) och det inte finns några fysiska tecken på våldtäkt heller.
  • Anonym (Fast nej)
    Anonym (Nä) skrev 2024-11-18 20:48:14 följande:
    Hörsägen. Inget bevis som håller i en rättegång skulle jag säga, inte när det är något så allvarligt. Känns ju som att något är totalt sjukt med rättssystemet om det räcker att ett par tjejkompisar snackar ihop sig och lyckas få en kille dömd för våldtäkt, särskilt om de varit ett par en längre tid (för helt ur tomma intet får han för sig att våldta henne...?) och det inte finns några fysiska tecken på våldtäkt heller.
    Jo men det kan absolut hålla idag. Men för tio år sedan vete fan. Det handlar om trovärdighet och tillförlitlighet och brukar inte finnas mkt annan bevisning. Rättsväsendet har utvecklats under många år i riktning att kunna döma lättare i dessa fall och så har skett. (I övrigt håller jag med dig. Det är ju inte rättssäkert. )

Vad gäller "fysiska tecken på våldtäkt", alltså, våldtäkt i lagens mening idag är ju numera inte bara när någon tvingat någon med våld. Det får man komma ihåg. Det kan lika gärna vara att man gör en handling under akten på ett sätt som denne inte på förhand godkänt. Eller "frivilligt sex" med ngn som druckit tre glas vin. 

Eller som kvinnan som råkade nämna i förbigående för sin psykolog att hon och maken sedan många år hade en överenskommelse om att han får inleda samlag med henne när hon sov. Psykologen anmälde och mannen blev till slut dömd, tror han fick tre år. Frun sa hela tiden i rätten att hon inte ansåg sig utsatt för brott och att hon ville det men det spelade ingen roll. Man kan ju inte samtycka när man sover. 
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Fast nej) skrev 2024-11-18 21:05:17 följande:
    Jo men det kan absolut hålla idag. Men för tio år sedan vete fan. Det handlar om trovärdighet och tillförlitlighet och brukar inte finnas mkt annan bevisning. Rättsväsendet har utvecklats under många år i riktning att kunna döma lättare i dessa fall och så har skett. (I övrigt håller jag med dig. Det är ju inte rättssäkert. )

Vad gäller "fysiska tecken på våldtäkt", alltså, våldtäkt i lagens mening idag är ju numera inte bara när någon tvingat någon med våld. Det får man komma ihåg. Det kan lika gärna vara att man gör en handling under akten på ett sätt som denne inte på förhand godkänt. Eller "frivilligt sex" med ngn som druckit tre glas vin. 

Eller som kvinnan som råkade nämna i förbigående för sin psykolog att hon och maken sedan många år hade en överenskommelse om att han får inleda samlag med henne när hon sov. Psykologen anmälde och mannen blev till slut dömd, tror han fick tre år. Frun sa hela tiden i rätten att hon inte ansåg sig utsatt för brott och att hon ville det men det spelade ingen roll. Man kan ju inte samtycka när man sover. 
    Herregud, tur man inte är karl... Frågan är om man skulle våga ha sex öht då.
  • Anonym (M33)
    Anonym (Fast nej) skrev 2024-11-18 20:21:43 följande:

Jag har aldrig sett ett dylika fall prövas i rätten. Menar du att det alltså finns en massa fall där det funnits en skriftlig överenskommelse men där "gärningsmannen" ändå blivit dömd för våldtäkt för att denne börjat ha sex med en sovande partner?

Mycket märkligt isåfall. Det är bra konstigt om man ska kunna ge ett permanent samtycke för sådant som organdonationer eller bestämma många år i förväg vem som ska få ärva en. Men inte kunna ge sin partner lov att ha sex med en när man somnat. Glad att jag är med en kvinna som tycker det är trams med att samtycka och stämma av hela tiden. 
  • Anonym (Fast nej)
    Anonym (M33) skrev 2024-11-18 21:19:11 följande:
    Jag har aldrig sett ett dylika fall prövas i rätten. Menar du att det alltså finns en massa fall där det funnits en skriftlig överenskommelse men där "gärningsmannen" ändå blivit dömd för våldtäkt för att denne börjat ha sex med en sovande partner?

Mycket märkligt isåfall. Det är bra konstigt om man ska kunna ge ett permanent samtycke för sådant som organdonationer eller bestämma många år i förväg vem som ska få ärva en. Men inte kunna ge sin partner lov att ha sex med en när man somnat. Glad att jag är med en kvinna som tycker det är trams med att samtycka och stämma av hela tiden. 
    Jag lovar att det finns massor av fall, den som är nyfiken kan begära ut handlingar från tex HD och hovrätten, det är sekretess på sexualmål så man får det censurerat men ändå. Jag vet detta säkert för jag har spenderat viss tid på att gå igenom sådana mål inom ramen för en utbildning. Dock ska tilläggas att jag personligen aldrig sett ett mål där det fanns ett skriftligt avtal mellan parterna, endast att muntliga sådana har påståtts finnas eller konstaterats. Men jag kan aldrig tänka mig att en svensk domstol skulle godkänna ett på förhand medgett samtycke, deras utgångspunkt är att man kan samtycka ena minuten men har rätt att ändra sig den nästa.

Ja alltså jag säger inte att detta är ett bra system som vi har i Sverige, det stämmer ju inte med människors sexualbeteende överlag och kriminaliserar i praktiken i många fall vad många anser är vanligt beteende. Men så är det i dagsläget. Bra att du och din partner är överens. Egentligen tycker jag det ska räcka, även om läget är som det är. Jag har personligen inget emot vad folk gör som sagt men allmänheten ska veta att det finns stora risker med att göra överenskommelser som svensk lag inte erkänner och att det ställer stora krav på tillit.
  • Karriäristen
    Anonym (Tjej i nöd) skrev 2024-11-18 12:30:13 följande:
    Min partner ligger med mig när jag sover

Hej,
    Jag har en fråga.
    Min kille har några gånger väckt mig med att påbörja ett samlag, det har jag inte haft något problem med för det är ett ganska mysigt sätt att vakna på.
    Men igår så somnade  jag mitt på dagen och vaknade till av att han försökte föra in sin penis i mig, jag fortsatte låtsas sova för att se vad han skulle göra men han fortsatte och försöka ha sex med mig trots att jag sov.

Är detta konstigt och vad hade ni gjort?

Jag skulle inte se det här som en fråga om sex utan om ömsesidig respekt. Att din roll är att vara hans knulldocka är inget bra läge, även om det i stunden inte känns så illa. Långsiktigt är det här inget som fungerar.
    Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Anonym (Kille)
    Anonym (S) skrev 2024-11-18 19:11:09 följande:
    Tydligen betyder "påbörja ett samlag" att han kysser henne. Det är det hon är okej med, inte mer.
    Anonym (Tjej i nöd) skrev 2024-11-18 13:27:42 följande:
    Jag tycker att det är ett mysigt sätt att vakna på när min partner väcker mig genom att kyssa mig som ett förspel. Det är inget fel med det.
    Frågan handlade ju om när min partner väcker mig med penetrerande sex.
    Men i vårt fall så var det inte att börja kyssas. Utan det var direkt fokus på sex
Svar på tråden Min partner ligger med mig när jag sover