34 år, lämna pojkvän som inte tar nästa steg?
Jag är nyss fyllda 34 år och har varit tillsammans med min pojkvän i 4 år. Har pratat om att skaffa barn denna höst och i våras blev jag oplanerat gravid men min pojkvän ville att jag skulle göra abort för han kände sig osäker på vår relation då vi hade bråkat mycket en period. Det var väldigt tungt för mig då jag vill ha barn. Han sa att i höst var fortfarande planen. Nu vill han inte skaffa barn pga det är väldigt mycket på jobbet och han känner sig enormt stressad. Han vill varken prata om att köpa gemensam bostad eller skaffa barn. Jag är rädd att jag väntar i onödan, att det kan bli för sent för mig att skaffa barn om jag fortsätter vänta. Är också sårad och känner att det bara är ursäkter för att han inte vill ta nästa steg. Går inte att prata med honom, han säger att han inte vill prata. Bör jag lämna honom?
Att inte vilja skaffa barn för att det är mycket på jobbet låter också bara som en ursäkt och undanflykt. Vet han att själva graviditeten tar nio månader? Vet han att det fortfarande är "mycket på jobbet" om ett år?
Jag skulle också känna att det var en röd flagg att han inte vill prata om det. Jag skulle tro att han helt enkelt inte vill ha barn alls, eller bara inte med dig. Han bryr sig ju inte heller tillräckligt mycket om dig (eller respekterar dig) för att faktiskt prata med dig om det och visa var han står. Om jag var du skulle jag gå vidare, då han inte verkar vara nåt att satsa på.