Hur får jag honom att fria?
Hur får jag honom att fria utan att säga det i klartext??
Jag tror att tåget gått för romantiskt frieri. Varför ska han fråga om du vill leva ditt liv med honom när ni redan är fast med varandra? Syftet med frieri är överflödig. Nu är det väl mest av juridiska skäl ni kan prata bröllop? Det är väl inte så att risken finns att du svarar nej eller väljer att avsluta relationen. Min make friade för 11 år sedan. Det var superromantiskt men det var innan vi hade barn mm. Hans fråga var därför uppriktig och bröllopet var starten på vart liv ihop. Han friade som en fråga om jag ville leva med honom, gifta oss och få barn.
En sak som gjorde hans fråga stor för mig var hans uppriktiga önskan. Jag hade aldrig hintat eller pratat om det. Han var nervös och förväntansfull. Redan samma kväll började vi prata bröllop och året efter gifte vi oss.
Varför vill du ha ett frieri? Varför skaffa barn och sånt om äktenskapet är viktigt för dig? Kommer du verkligen uppskatta ett framtjatat frieri? Om du måste hinta och tjata så blir det ju ändå på ditt initiati.
Det där med ett frieri, är liksom borta nu, med tanke på att ni bor ihop och har barn ihop.
Om det är så viktigt för dig att bli gift, varför skaffade du då barn och boende ihop?
Att vara sambo kallas för ''äktenskapsliknande förhållande'', i lagen.
Ni lever redan som gifta, och har barn ihop!!!
Eftersom ni lever redan som gifta, är ett äktenskap inte en lika stor grej.
Why buy the cow when you can get the milk for free?
Det är försent påtänkt nu. Man kan inte förvänta sig att få det romantiska frieriet om man är sambo och har barn. Det hör inte till. Du nämner att du är traditionell.
Om du verkligen hade varit traditionell så hade du aldrig skaffat barn eller flyttat ihop som ogift.
Det är försent påtänkt nu. Man kan inte förvänta sig att få det romantiska frieriet om man är sambo och har barn. Det hör inte till. Du nämner att du är traditionell.
Om du verkligen hade varit traditionell så hade du aldrig skaffat barn eller flyttat ihop som ogift.
Kan det vara så att han vet att du vill ha ett romantiskt frieri men är rädd att göra fel och därför prokrastinerar?
Är han vanligtvis romantisk av sig själv (alltså hollywoodvarianten) eller visar han det på annat sätt?
Ser han på frieri och äktenskap som samma symbokiska viktiga handling?
Min man är inte det nämligen, hollywoodromantisk alltså men jag har lärt mig att se hans sätt som väldigt romantiskt....och jag är glad att ha en partner som faktiskt gör hälften av allt inklusive den emotionella biten med barnen...och har hellre det än blommor och choklad och storslagna gester.
Vi gifte oss (och hade barn) och det blev en ultimat kärleksförklaring från oss båda till varandra....för vi valde varandra....
Din sambo har ju valt dig på det mest centrala och viktiga sätt som går idag, genom barn och boende.
Fundera på varför det inte räcker och varför det är viktigt att just han ska fria...varför kan ni inte välja varandra tillsammans och låta det få bli romantiskt?