• Anonym (Ogift)

Hur får jag honom att fria?

Jag och min karl har varit tillsammans i över 8 år och har barn och hus ihop. Vi är inte gifta än men det är något jag verkligen vill och tycker är extra viktigt nu då vi har barn, han säger själv att han vill gifta sig någon gång men att saker bara har kommit i vägen. Jag vill jag inte gå miste om den romantiska biten att bli friad till så jag vill inte tjata mig till det men jag börjar bli trött på hans ursäkt att han helt enkelt inte har hunnit. Han har haft massor med tid nu. Jag vill inte vara den som friar och det vet han om, kalla mig traditionell men det Bar är så helt enkelt.

Hur får jag honom att fria utan att säga det i klartext?? 
  • Svar på tråden Hur får jag honom att fria?
  • Anonym (Ogift)
    Anonym (Gift och har två bar) skrev 2024-11-17 08:42:00 följande:

Jag tror att tåget gått för romantiskt frieri. Varför ska han fråga om du vill leva ditt liv med honom när ni redan är fast med varandra? Syftet med frieri är överflödig. Nu är det väl mest av juridiska skäl ni kan prata bröllop? Det är väl inte så att risken finns att du svarar nej eller väljer att avsluta relationen. Min make friade för 11 år sedan. Det var superromantiskt men det var innan vi hade barn mm. Hans fråga var därför uppriktig och bröllopet var starten på vart liv ihop. Han friade som en fråga om jag ville leva med honom, gifta oss och få barn. 

En sak som gjorde hans fråga stor för mig var hans uppriktiga önskan. Jag hade aldrig hintat eller pratat om det. Han var nervös och förväntansfull. Redan samma kväll började vi prata bröllop och året efter gifte vi oss.

Varför vill du ha ett frieri? Varför skaffa barn och sånt om äktenskapet är viktigt för dig? Kommer du verkligen uppskatta ett framtjatat frieri? Om du måste hinta och tjata så blir det ju ändå på ditt initiati.

Fast du bestämmer väl inte över när mitt tåg har gått?? Det är snarare du som verkar ha en ganska oromantisk syn på ett förhållande då man har skaffat barn. Romantiken har inte försvunnit för mig bara för att barn är med i bilden. Att fria till någon fastän man har barn kan väl vara lika uppriktigt som att fria innan man har skaffat barn? Du verkar ha ett väldigt trångsynt tankesätt.
  • Anonym (Ogift)
    Xenia skrev 2024-11-17 12:52:01 följande:
    Du har kollat på för många amerikanska rom-coms. Där mannen faller på knä med en ring i handen och friar, även om de redan bor ihop.

Frierier är från den tiden när kvinnor inte skulle ha sex innan de var gifta. Och iaf inte föda barn innan de var gifta. Och när bara äktfödda barn hade rätt att ärva.

Han har det bra som han har det, både kvinna och barn. Varför skulle han fria? Oskyldig

Det är DU som vill ha ett bröllop och vara gift. Fria själv då! Det år år 2024, inte 1924 eller 1824.

Den där romantiska drömmen är ju bara löjlig när man redan har barn ihop.

Diskutera de juridiska fördelarna med att vara gift. Det är orsaken till att gifta sig när man redan har barn ihop. Tvinga inte karlstackarn att spela romantisk.
    Jag förväntar mig att "karlstackarn" ska kunna vara lika romantiskt angående frieri/giftermål trots att vi har barn ihop. Inte konstigt att skilsmässor är så vanliga idag när denna attityd om att "romantiken är borta när man fått barn så det är inte lönt" finns.

Det är absolut delvis av juridiska skäl jag vill att vi gifter oss - men även som en kärleksfull gest till vårat förhållande. Barn eller inte, jag vill att personen jag valt att dela mitt liv med ska känna att han vill fria och gifta sig med mig. Att vi har barn redan är faktiskt helt irrelevant för mig men vi alla är olika I guess.
  • Anonym (Ogift)
    Anonym (Fel ordning) skrev 2024-11-17 08:49:03 följande:
    Håller med, är man ute efter det romantiska med ett frieri så ska det ju frias relativt tidigt i en relation. Och framför allt innan man skaffar barn. 
    Varför tycker du så? Jag känner många som har blivit friade till EFTER att de skaffade barn. Vad som är romantiskt är såklart väldigt subjektivt, men jag personligen tycker inte att det är viktigt att man gör någon i en slags ordning. Däremot vill jag uppleva den där ultimata kärleksförklaringen att bli friad till. Att vi redan har barn är saksamma för mig.
  • Fjäril kär
    Anonym (Ogift) skrev 2024-11-17 23:12:09 följande:
    Varför tycker du så? Jag känner många som har blivit friade till EFTER att de skaffade barn. Vad som är romantiskt är såklart väldigt subjektivt, men jag personligen tycker inte att det är viktigt att man gör någon i en slags ordning. Däremot vill jag uppleva den där ultimata kärleksförklaringen att bli friad till. Att vi redan har barn är saksamma för mig.
    Och här nånstans måste ni kunna kommunicera med varandra. Är du villig att ta in hans anledning till att glida undan frågan? För det är ju uppenbart något han tvekar över. Du känner honom och du vet vilken vardag ni kämpar med. 
    Är du okej med att han kanske inte vill gifta sig alls?  Kanske är det därför han undviker frågan för att han vet hur viktigt det är för dig och att han vet att du blir ledsen? 
  • Anonym (c)

Det där med ett frieri, är liksom borta nu, med tanke på att ni bor ihop och har barn ihop. 

Om det är så viktigt för dig att bli gift, varför skaffade du då barn och boende ihop? 
    Att vara sambo kallas för ''äktenskapsliknande förhållande'', i lagen. 
    Ni lever redan som gifta, och har barn ihop!!! 
    Eftersom ni lever redan som gifta, är ett äktenskap inte en lika stor grej.

Why buy the cow when you can get the milk for free? 

• Anonym (c)

Det är försent påtänkt nu. Man kan inte förvänta sig att få det romantiska frieriet om man är sambo och har barn. Det hör inte till. Du nämner att du är traditionell. 
    Om du verkligen hade varit traditionell så hade du aldrig skaffat barn eller flyttat ihop som ogift. 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (c) skrev 2024-11-18 04:46:21 följande:

Det är försent påtänkt nu. Man kan inte förvänta sig att få det romantiska frieriet om man är sambo och har barn. Det hör inte till. Du nämner att du är traditionell. 
    Om du verkligen hade varit traditionell så hade du aldrig skaffat barn eller flyttat ihop som ogift. 

Det där med barn håller jag med om, men vem gifter sig innan man ens flyttat ihop nu för tiden?

Angående ts och det önskade frieriet tänker jag mest att, varför ska han fråga om hon vill gifta sig? Det vet han att hon vill. Att han inte tar upp att bestämma ett datum är en annan femma, jag skulle tro att han inte innerst inne vill men vågar inte säga det rakt ut.
  • Anonym (SL)

Kan det vara så att han vet att du vill ha ett romantiskt frieri men är rädd att göra fel och därför prokrastinerar?

Är han vanligtvis romantisk av sig själv (alltså hollywoodvarianten) eller visar han det på annat sätt?
    Ser han på frieri och äktenskap som samma symbokiska viktiga handling?

Min man är inte det nämligen, hollywoodromantisk alltså men jag har lärt mig att se hans sätt som väldigt romantiskt....och jag är glad att ha en partner som faktiskt gör hälften av allt inklusive den emotionella biten med barnen...och har hellre det än blommor och choklad och storslagna gester.
    Vi gifte oss (och hade barn) och det blev en ultimat kärleksförklaring från oss båda till varandra....för vi valde varandra....

Din sambo har ju valt dig på det mest centrala och viktiga sätt som går idag, genom barn och boende.
    Fundera på varför det inte räcker och varför det är viktigt att just han ska fria...varför kan ni inte välja varandra tillsammans och låta det få bli romantiskt?

• Anonym (Fel ordning)
    Anonym (Ogift) skrev 2024-11-17 22:52:05 följande:
    Nja, att jag är traditionell är väl att ta i eftersom jag skaffat 2 barn med honom innan giftermål och är helt ok med det. Det har väl mer att göra med att jag ser det som en slags ömhetsbetygelse att han friar. 
    Ok, så trots att du skaffat två barn med honom så känner du dig inte älskad? Visar han dig inte ömhet och kärlek?
  • Anonym (Fel ordning)
    Anonym (Ogift) skrev 2024-11-17 22:56:55 följande:
    Fast du bestämmer väl inte över när mitt tåg har gått?? Det är snarare du som verkar ha en ganska oromantisk syn på ett förhållande då man har skaffat barn. Romantiken har inte försvunnit för mig bara för att barn är med i bilden. Att fria till någon fastän man har barn kan väl vara lika uppriktigt som att fria innan man har skaffat barn? Du verkar ha ett väldigt trångsynt tankesätt.
    Det är väl din sambo som har tappat sin romantiska syn på livet i så fall, det är ju han som inte vill fria. 
Svar på tråden Hur får jag honom att fria?