Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (fi) skrev 2025-01-30 09:53:30 följande:
    Just det där med sekt är något som i alla fall jag tycker finns att mycket av i den så kallade "Palestinarörelsen"

Alla de där som går runt på våra gator och gapar om att utrota israel "From the river to the sea" och allt det där.

Sektkänslan är stark där och att möta dem i sociala medier är fascinerande med deras enögdhet och icke-kompromissvilja.
    Israelvänner har utvecklat sektliknande åsikter där Israel står över alla lagar och har alla rättigheter med inga skyldigheter. Propagandalögner är en del av deras strategi för att överhuvudtaget kunna upprätthålla dessa åsikter. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 10:20:26 följande:
    Men vilka är dina egna tankar om Israels geografiska gränser?

Inte något icke-svar om "vad de kommer överens om" utan din egen tanke om var Israel ska få finnas.

Är det 1948 års gränser du tänker på? Eller 1967 års? Eller är det något annat?

Alla annat i tråden har du copy-pasteat 100 gånger så det är inte särskilt intressant att diskutera vidare men du har aldrig skrivit någonting om hur du tycker att ett judiskt Israel ska se ut.

Det skulle kunna bli ett intressant utbyte av tankar av det så ge oss ett förslag.
    Du fick mitt svar flera gånger. Att du inte accepterar det är ditt problem.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 09:29:25 följande:
    Det enkla faktumet är att ICJ bortser från att regelverket är skrivet för att omintetgöra fördelarna med ett angreppskrig.

ICJ till och med resonerar som så att inget land oavsett situation får utöva våld mot ett annat land så när Israel blir angripet av Syrien, Jordanien och Egypten så får inte Israel skjuta tillbaka.

ICJ skriver om "prohibition of the use of force" - helt utan att särskilja på anfall och försvar. 

ICJ skrvier vidare att de anser att ur detta förbud mot "use of force" följer principen om "non-acquisition of territory by force".

De försöker göra en koppling mellan "force" mot en annan nation och "förbud att ta över mark" från den nation man använder "force" emot. Helt utan att ta hänsyn till att regelverket avser angreppskrig och inte försvarskrig.

Relevant stycke ur ICJs Advisory Opinion - alltså inte någon "dom"

news.sky.com/story/icj-rules-israel-settlement-policy-in-occupied-palestinian-territories-in-breach-of-international-law-13181015

"Israel's settlement policy in occupied Palestinian territories is in breach of international law, the International Court of Justice (ICJ) has ruled.

The "transfer by Israel of settlers to the West Bank and Jerusalem as well as Israel's maintenance of their presence" is "contrary to article 49 of the Fourth Geneva Convention", a panel of 15 judges from around the world said.

Israel's continued presence is "illegal" and should be ended as "rapidly as possible", the ICJ added.

It also found Israel's use of natural resources was "inconsistent" with its obligations under international law as an occupying power."

• Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 10:35:31 följande:
    Du har inte svarat på min fråga

Jag frågar inom vilka geografiska gränser DU tycker att Israel ska få finnas och du ger ett icke-svar om att "det de kommer överens om".

Gäller det "Palestina" också?

"Palestina" får vara det som judarna accepterar att araberna kan få?
    😂 Du är kanske lite vimmelkantig men du fick ett svar som är ungefär lika ställningstagande som ditt svar angående en palestinsk stat.

Judarna och palestinier måste komma överens om gränserna. Ingen ska bestämma över någon annan.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-30 10:40:17 följande:

Intressant om vad palestinska skolbarn lär sig.

In conclusion, PA textbooks reject the existence of the State of Israel, and the very presence of its seven million Jewish citizens in the country, whose history and holy places there are denied. The PA books never advocate a peaceful solution. Instead, they call for a violent struggle for the liberation of all of Palestine, which is not limited to the 1967 lines and in which terror plays a central role. PA education allows no room for a ?two-state solution.?
    https://m.jpost.com/jerusalem-report/article-711948

Din källa är en tidning med starka kopplingar till den högerextrema israeliska regeringen. Jpost är välkända för att sprida extremt ensidig sionistisk propaganda. Undersökningar visar att barn både på israelisk och palestinsk sida ofta ärver negativa attityder från sin omgivning, vilket bidrar till att konflikten fortgår.

Det finns betydande bevis för att även barn i israeliska områden indoktrineras med hat och negativa stereotyper mot palestinier och araber. Hatet mot araberna är särskillt starkt hos de israeliska bosättare. Bosättare lär sina barn att hata araber och använda vapen.

Deras läroböcker och utbildningsmaterial har också visat sig presentera palestinier och araber på ett mycket negativt och dehumaniserande sätt, och beskriva dem som "våldsamma", "onda", "lögnare", "giriga", "två-faced" och "förrädare". Denna indoktrinering börjar från en mycket ung ålder. Bosättarnas barn föds upp i en mycket militariserad, kolonial kultur där de är avsedda för armén och lär sig att se palestinier som icke människor. Detta leder tex att bosättarnas skolflickor skriver meddelanden på granatter som sedan skickas till Gaza.

Bosättarbarn systematiskt lärs att hata och avhumanisera palestinier och araber, vilket lägger grunden för fortsatt förtryck och våld. Denna indoktrinering börjar från en mycket ung ålder och är djupt inbäddad i bosättarnas utbildningssystem och bredare samhällskultur.

Bosättningarna påverkar barnens uppfattning om palestinier på flera sätt. Barn i bosättningar växer upp i en miljö där konflikten med palestinier är ständigt närvarande. De ser ofta palestinier som ett hot, vilket förstärks av attacker eller våld från båda sidor. Många bosättningar har en starkt nationalistisk eller religiös prägel, vilket bidrar till att barnen får en negativ bild av palestinier som "fiender". Palestinska barn utsätts ständigt för extrem våld från bosättare, vilket skapar en ond cirkel av hat och misstro mellan grupperna. Exempelvis har skolor behövt skyddas med murar för att försöka förhindra attacker från bosättare.
    Denna miljö bidrar till att förstärka fientliga attityder hos barn på båda sidor, vilket försvårar möjligheterna till fredlig samexistens.

fuf.se/magasin/nar-ska-palestinska-barn-kunna-ga-till-skolan-i-fred-och-sakerhet/
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-30 11:27:55 följande:
    Jaha, kan du belägga detta? Och hur var det då med Gaza? Det blev ju ockuperad av Egypten. Med avsikten att attackera Israel därifrån. Det vittnade ju en kvinna om, som jag länkade till igår, som vuxit upp i Gaza. 
    Belägg? Det gjorde jag. Det är historiska fakta. Utbilda dig i ämnet. Hur ska man ta dig på allvar när det här är ditt argument?

"Det vittnade ju en kvinna om, som jag länkade till igår, som vuxit upp i Gaza"
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-30 11:24:22 följande:
    Det är ingen som bestämmer något över någon här.

Se det som en kul lek. Ett sätt att visa varandra var vi ungefär står i frågan.

Jag tycker att "Palestina" ska vara Gaza plus ett sammanhängande område på Västbanken. Jag anser att bosättare på Västbanken måste flytta.

Det säger någonting om mig.

Du då?

Om jag vänder på frågan: vilka geografiska gränser anser du att "Palestina" ska ha?

Ska Gaza vara "Palestina"?

Ska Jerusalem ingå i "Palestina"
    Det är ingen lek. Ett folkmord pågår i Gaza just pga att Israel har absolut inga planer som helst på att låta palestiner få en egen stat överhuvudtaget. Palestinier fördrivs och Israel utökar antal bosättningar hela tiden. Det är då orimligt att prata om några gränser. 

Jag tycker att de internationella lagarna ska följas. Annekteringar och ockupation är olagliga. Israel ska dra sig tillbaka. Palestinska flyktingar har rätt att återvända. Först då kan de kanske komma överens om gränserna.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-30 11:02:20 följande:
    Ja, BÅDA på 50-talet. Du däremot jämställde USA på 50-talet med Israel NU. 
    Nej. Du likställde rasism i USA och rasism i kibbutz i Israel. Du tyckte att det var samma sak. Det enda jag gjorde var att hålla med dig.
  • Anonym (Antiextremist)

Skillnad mellan judar och sionister.

• Anonym (Antiextremist)

Ännu en läkare som beskriver folkmord i  Gaza.

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism