Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-26 16:35:32 följande:
    Och jag hittade just ca 500 individer som har en hel del insikter.

www.aftonbladet.se/debatt/a/Vz5524/ni-tystar-wollter-och-legitim-kritik-av-israel

"...Anklagelser om antisemitism används allt oftare för att tysta opposition mot den israeliska statens övergrepp, snarare än att faktiskt bemöta kritiken...

...Ironiskt nog blir detta i sig en form av antisemitism. Som en lång rad svenska judar påpekat i flera tidigare debattinlägg, säger sig Israel tala för alla judar, men det finns ingen enhetlig judisk uppfattning om staten Israels politik och handlingar, tvärtom finns en mängd olika åsikter...

...Fokus förskjuts effektivt från vad många folkrättsexperter fastslagit ? att vi just nu bevittnar ett folkmord i realtid..."
    Det här kan man ju absolut inte bedöma om man inte vet vad Stina Wolter och andra har SAGT. Och det står inte så exakt i artikeln. Värdelöst. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-26 17:00:31 följande:
    Jag hittade just några till svenska judar som har en del insikter.

www.aftonbladet.se/kultur/a/Ooj7wO/svenska-judar-i-upprop-for-rattvisa-forsoning-och-fred

"Talmud säger: Den som kan protestera mot en synd, men inte gör det, är delaktig i skulden. 

Den 16 november förra året protesterade 59 svenska judar mot att Israel begår brott mot mänskligheten i vårt namn i Göteborgs-Posten. ?Våra judiska värderingar är inte förenliga med den orättfärdiga brutalitet och respektlöshet för mänskligt liv och värdighet som den israeliska regeringen uppvisar?, skrev undertecknarna och krävde samtidigt en annan respons från den svenska regeringen. I dag är vi 148 judar som upprepar dessa ord, sprungna från en plats av djup smärta och förtvivlan. Den lärdom vi bär med oss av den judiska historiens lidande är ?inte i vårt namn och aldrig mer mot någon!?.

Ett första steg måste vara ett erkännande av verkligheten, av folkmordet, av krigsbrotten och av sorgen. Ett första steg måste vara att våga se det lidande som orsakas i våra namn."

Och vad är det för konstigt med det??? Självklart kommer det alltid att finnas de som tycker att fred är viktigare än ALLT annat. Jag tycker det kan vara riskabelt att tänka så, men de har förstås all rätt att tycka så.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-26 16:54:07 följande:
    Du svamlar så otroligt mycket och resonerar på ett otroligt extremt sätt som man annars kan hitta bara bland de mest högerextrema sionister typ Smotrich eller  Ben-Gvir. Det är propagandalögner som inte har något stöd i verkligheten. Du visar inga källor heller till dessa propagandalögner. 

I den Israeliska politikens riktning finns inte plats för palestinsk stat. Israel vill ha hela den historiska Palestina. Det har varit tydligt redan på 1920 talet när sionisterna deklarerade att hela området, från havet till öknen, och med floden i mitten, ska enbart Israels självständighet råda. Detta syftade på en sionistisk vision om en heljudisk stat i hela området mellan Jordanfloden och Medelhavet. Sedan dess har palestinier fördrivits, dödats och deras områden tagits över av Israel.
    Så, du jämnför mig med två högerextrema extremister??? När jag ändå har varit vänster hela mitt liv!  Kanske har jag rört mig mer mot mitten numera, men det är verkligen mitten. Är det någon som är extrem så är det väl du. 

Och antigen beror det på problem med läsförståelsen eller så försöker du ge fel intryck, men en del där är ju INTE min åsikt, utan jag återgav vad en del israeler tycker. 

Och  en del är fakta - kolla Osloavtalet! Det som inte är fakta eller en del israelers ståndpunkt, är näraliggande funderingar. Att Israel inte vill ha Gaza - varför skulle de ha lämnat det till palestinierna 2005 om de skulle vilja ha det? Och de behöver inte den där lilla biten land. Och att det inte är praktiskt att ha ett land i två separata delar är väl sunt förnuft?
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-26 19:17:18 följande:
    Jasså? För bara två veckor sedan kallade du dessa judar för  "självhatande judar som har mer och mer anammat det palestinska narrativet" 😂 Kolla i din inbox, meddelande från FL.

Men fint av dig att du nu ändrat dig. Jag övertygade dig att det fel av dig att uttrycka sådana antisemitiska åsikter.

Men du har mycket kvar att lära. Du måste tex sluta med att misstolka och förvränga allting. Tex, artikeln som jag la in handlar inte om fred utan om nödvändighet att erkänna verkligheten dvs folkmordet och krigsbrott och att judar ska våga erkänna det lidande som orsakas av Israel i deras namn.

""Talmud säger: Den som kan protestera mot en synd, men inte gör det, är delaktig i skulden. 

Den 16 november förra året protesterade 59 svenska judar mot att Israel begår brott mot mänskligheten i vårt namn i Göteborgs-Posten. "Våra judiska värderingar är inte förenliga med den orättfärdiga brutalitet och respektlöshet för mänskligt liv och värdighet som den israeliska regeringen uppvisar" skrev undertecknarna och krävde samtidigt en annan respons från den svenska regeringen. "I dag är vi 148 judar som upprepar dessa ord, sprungna från en plats av djup smärta och förtvivlan. Den lärdom vi bär med oss av den judiska historiens lidande är "inte i vårt namn och aldrig mer mot någon!".

Ett första steg måste vara ett erkännande av verkligheten, av folkmordet, av krigsbrotten och av sorgen. Ett första steg måste vara att våga se det lidande som orsakas i våra namn.""

Jag har INTE ändrat mig, det måste bero på att du läser fel. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-26 23:08:59 följande:
    Det här visar hur extrema dina åsikter är:

Du tycker inte att det var så konstigt att någon fick för sig att döda Folke Bernadotte! Sionist i en nötskal. Du borde verkligen skämmas. Ingen normal människa kan tycka att det är normalt att döda en fredsmäklare bara  för någon anser att hans förslag inte passade. 

Trots kända gärningsmän ställdes de aldrig inför rätta. Det visar vilken skurkstat Israel är.
    Försök inte låsas nu att jag skulle ha sagt på något sätt, eller ens ha antytt att det skulle vara okej! Det har jag så klart inte. 

Jag pratade endast om att personer som Folke Bernadotte så klart har större risk att någon får för sig att döda dem. Precis som Olof Palme, Martin Luther King, m.fl. Kanske är detta rentav orsaken att Arafat inte gick med på Osloavtalet. Han hade varit så gott som död om han hade gjort det. Rabin gick med på det, och dödades. Nej, jag är inte förvånad. Mycket tragiskt, men inte förvånade. 

Skurkstat? Det var mitt i ett existentiellt krig för Israel. Det är nästan 80 år sedan. Det säger ingenting om staten Israel idag. Och USA dvs. CIA har gjort många fler såna "aktioner". Tror du att dessa agenter går i fängelse för att de utför dessa?
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 12:17:20 följande:
    😂😂😂🤣🤣
    Jo jo. Jag har omvandlat dig. Du är på god väg. Jag har öppnat en helt ny värld för dig. Välkommen! 😂 
    Bara åt andra hållet. Det har gjort att jag har insett hur illa det är med antisemitism och har börjat stödja svenska kommittén mot antisemitism.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-26 20:28:31 följande:
    Som jag skrev tidigare, du behöver läsa på och du behöver utbilda dig inom det här ämnet. Eftersom du svamlar som vanligt. Det är propagandalögner som serveras av sionistiska portaler som försöker framställa Israel som felfri.

Ja, Yitzhak Rabin, Israels premiärminister, mördades i Tel Aviv av en judisk nationalist. Men extremisten var en del av en mycket större organisation i Israel som motsatte sig mot alla fredsförhandlingar med palestinier. Rabin mördades eftersom judiska extremister motsatte sig Rabins fredsprocess med palestinierna, Osloavtalet. Rabin var en centralfigur i fredsprocessen med palestinierna och hade mottagit Nobels fredspris 1994 för sina insatser.

Mordet skedde efter en fredsdemonstration och markerade att den israeliska politiken var mot fredsprocessen. Fredsprocessen återupptogs inte efter det. 

Varken Israeler eller palestinier accepterade fredsförslaget i Oslo. Osloavtalet accepterades bara initialt av av både Israel och PLO som ett ramverk för fred. Det undertecknades 1993 av Yitzhak Rabin och Yassir Arafat, där Israel erkände PLO som Palestinas representant och PLO erkände Israels rätt att existera. Avtalet mötte dock mycket stark kritik från båda sidor. I Israel motsatte sig högern, inklusive Likudpartiet, avtalet, medan palestinska grupper som Hamas förkastade det. Trots initialt stöd kollapsade fredsprocessen senare. Mordet på Yitzhak Rabin var en av stora orsaker  som underminerade processen.

Fröken, mitt råd är att utbilda dig. Det kan inte vara roligt att behöva skriva och hitta på osanningar hela tiden.
    Det är du som sprider osanningar, och utan ens lite hyfs. 

Du kan inte motbevisa något av det jag sagt, du tar inte ens upp något. Om det är någon som svamlar så.......

Så Bill Clinton ljuger om han säger att det föll pga att palestinierna inte gick med på det? 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 15:09:52 följande:
    Ja, förintelsen får aldrig glömmas. Det är fruktansvärt att ett folkmord kan ske igen, den här gången i Gaza, utan att folk reagerar.
    Detta är också en sorts antisemitism.! Att jämnställa ett organiserad massmord på människor, kvinnor, barn, gamla med ett vanligt krig. Det är att bagatellisera förintelsen. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-27 16:01:29 följande:
    De internationella domstolarna är tydliga. Netanyahu begärs häktad för FOLKMORD.
    ICC hävdar att det finns "rimliga skäl" att tro att israeliska politiker avsiktligt berövat civilbefolkningen i Gaza nödvändiga resurser som mat, vatten och medicin, vilket klassas som användning av svält som vapen.

Domstolen anser att dessa handlingar utgör brott mot internationell rätt under den pågående konflikten.

ICC använder "rimliga skäl" som en standard för att avgöra om det finns tillräcklig grund för att tro att ett brott har begåtts och därmed inleda en utredning. Detta innebär att det finns tillräckliga bevis och indikationer på att handlingar som faller under ICCs jurisdiktion, såsom folkmord, krigsförbrytelser eller brott mot mänskligheten, har ägt rum.

Beslutet baseras såklart på en granskning av tillgängliga bevis och information.

Nej, det är inte alls normalt att tex avsiktligt döda oskyldiga civila. Det är inte normalt att Israel jagar palestinska barn med drönare för att döda de. 

www.gp.se/nyheter/varlden/brittiska-kirurgen-nizam-mamode-israeliska-dronare-riktade-in-sig-pa-barn.2d6baf0c-5fc8-45da-b633-9e8e0256ed36
    Att de ens publicerar en sån uppenbar lögnhistoria.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism