Antisionism är inte antisemitism
Jag skulle kunna säga mycket, t.ex. anklaga dig för att vara helt överens med att terroristerna dödade dessa 5 eller 6 (en är inte än bekräftat död) unga män, bara för att de tillhör någon militär enhet - så som du brukar kalla andra i tråden för både sektmedlemmar och extremister - men jag sänker mig inte till den nivån.
Men det viktiga här är ju att den enheten faktiskt jobbar på heltid med att hjälpa palestinierna så att hjälpsändningar kommer in. Men du vill förstås inte höra den sidan. Framför allt inte att Israel faktiskt verkar göra sin del. Det är så uppenbart att det du beskyller mig för .... att inte läsa eller lyssna på den andra sidan, att vara i en bubbla - du beskriver ju så tydligt hur du gör.
Det är värt att lyssna på. Man får veta hur mycket de gör, vad de gör. Och personen, som är talesman för COGAT säger i början av videon att han inte är militär - så du har förstås inte ens sett lite grann.
Du har fel och förstår inte. Cogat är en enhet inom Israels försvarsdepartement, har fått kritik för sin hantering av humanitära frågor i de ockuperade områdena. Cogat är militärer och styrs av generalmajor. De är inte civila. De KONTROLERAR ( inte underlättar) tillgång till humanitär hjälp. Cogat får mycket kritik för att blockera hjälpen. Kritiken omfattar:
Medicinska evakueringar: Cogat hindrar tex sjuka barn att lämna Gaza. Fall som tvåårige Osaid Shaheen, som nekats att lämna Gaza för vård, har väckt frågor om säkerhetsskälens proportionalitet.
Humanitär hjälp: FN och andra aktörer har kritiserat Cogat för att försvåra leverans av nödhjälp till Gaza.
Människorättsfrågor: Human Rights Watch och Amnesty International har anklagat Israel, inklusive Cogat, för apartheidliknande politik.