AndreaBD skrev 2025-01-08 16:26:04 följande:
Jag VET att fler judar än araber fördrevs. De flesta från arabiska länder. Från västbanken och Gaza fördrevs också en del, men jag har inte exakt koll på hur många. Men jag har ju inte heller påstått att de flesta skulle ha fördrivits inom Israel. Men det förekom.
Här det som gäller de arabiska länderna. 820.000 fördrevs, vilket redan är mer än palestinierna. Lägg till 250.000 från Europa.
www.jewishvirtuallibrary.org/jewish-refugees-from-arab-countries
Det verkar inte ha varit så många inom Israel, läste nu en siffra av 10.000.
embassies.gov.il/MFA/ABOUTISRAEL/MAPS/Pages/Jewish%20Communities%20Lost%20in%20the%20War%20of%20Independence.aspx
Men då låter det ju inte riktigt troligt att så många fler palestinier skulle ha fördrivits (700.000). eftersom man ju har delat upp landet så att det ungefär motsvarar judiska områden och arabiska områden.
Du svamlar igen. Du påstod att ungefär lika många judar som palestinier fördrevs från Västbanken och Gaza. Det är såklart löjligt lögn och propaganda och du kunde inte bevisa ditt påstående eftersom det var inte sant. Men, vad bra att du äntligen erkänner att palestinier fördrevs.
Sedan anger du återigen den välkända sionistiska källan som sprider lögner, propaganda och historieförvanskningar.
Ja, en del av judar lämnade självmant och en del fördrevs från arabiska länder ( och du tycker väl inte att det var rätt mot judar) men på vilket sätt menar du nu att det är rätt av Israel att fördriva palestinier? Om ett folk utsätts för tex folkmord, ger det samma folk rätten att utföra ett folkmord över ett annat folk?