Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-02 17:38:02 följande:
    Världen idag?! 🤣🤣 Världen idag är en svensk kristen tidning som ofta uttrycker stöd för Israel och sionism, särskilt i relation till kristen sionism. Tidningen har publicerat artiklar som starkt försvarar sionistiska idéer.

Kristen sionism är sionism som förekommer främst bland kristna. Denna rörelse anses vara en av de mest extrema av flera anledningar.

Kristen sionism bygger på en bokstavlig tolkning av Bibelns profetior som man vill omvandla till verklighet genom våld och olika politiska händelser. De ser Israels grundande 1948 och sexdagarskriget 1967 som mirakulösa uppfyllelser av bibliska profetior. De tror att judarnas återvändande till Israel är en förutsättning för Kristi återkomst och världens ände.
    De förespråkar även återuppbyggnaden av Jerusalems tempel, vilket skulle innebära förstörelsen av al-Aqsa-moskén trots att det är en helig plats för muslimer.

Kristen sionism har hittils haft mycket allvarliga politiska konsekvenser. De stödjer Israels mest extrema högerpartier, ockupation, fördrivningar av palestinier och bosättarrörelsen på ockuperade palestinska områden. De motsätter sig  fredsförhandlingar och tvåstatslösningen, eftersom de ser konflikten som en del av Guds plan. Kristna sionister varnar för "Guds straff" mot israeliska ledare som förhandlar om land eller fred.

Trots sitt påstådda stöd för Israel har kristen sionism en problematisk inställning till judar. De ser judar främst som instrument för att uppfylla kristna profetior. Många tror att majoriteten av judarna kommer att dö eller omvändas till kristendomen under apokalypsen. Många judar ser detta som en form av teologisk manipulation och en paradoxal kombination av stöd och hot mot Israels framtid. Därför är många judar kritiska mot kristen sionism som de uppfattar som antisemitisk.

Kristen sionism främjar konflikt snarare än fred. De ser krig i Mellanöstern som positivt tecken på Kristi snara återkomst. Vissa grupper finansierar aktivt illegala israeliska bosättningar. De ignorerar fullständigt palestiniernas lidande och rättigheter, inklusive de kristna palestiniernas situation. Kristna palestinier ser detta som ett svek.

Kristen sionism ser Israel som heligt och oumbärligt för bibliska profetior, vilket leder till ovillkorligt stöd för Israels politik, inklusive ockupation, illegala bosättningar och krigsbrott. Detta legitimerar även folkmord mot palestinier eftersom man hävdar att det "bara" handlar om självförsvar, trots att en stor majoritet av de dödade är oskyldiga civila. Den sorten av religös extremism, där man blint tror på en religös skrift och försöker förvandla religösa dogmer till verkligheten är exakt samma som islamistisk extremism som utövas av tex ISS.

Jaha... en konspirationsteori. Kan inte tänka mig att någon kristen skulle komma på såna tokiga idéer. Inte ens Jehovas vittnen. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-02 17:22:26 följande:
    Du borde jobba lite mer på din läsförståelse. Varje normal läskunnig människa förstår vad texten förmedlar. Läs länken som jag bifogade och du kommer att se att även själva sionister visste att det de gör mot palestinier är fel.

"If I was an Arab leader I would never make terms with Israel. That is natural: we have taken their country."

Ben Gurion
    Om du bara tar de två meningar och tar dem ordagrant - visst.

Men vet du om han verkligen menade att de (judarna) HAR tagit deras land, eller om det bara är palestinierna som TYCKER att de har tagit deras land - det vet du inte. 

Och antagligen har du ju tagit bort det som kom innan eller efter och som förtydligade det. Som vanligt. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-02 19:00:52 följande:
    Proposed in the fall of 2000 following the collapse of the Camp David talks, The Clinton Parameters included a plan on which the Palestinian State was to include 94-96% of the West Bank, and around 80% of the settlers were to become under Israeli sovereignty, and in exchange for that, Israel would concede some territory (so called 'Territory Exchange' or 'Land Swap') within the Green Line (1967 borders). The swap would consist of 1?3% of Israeli territory, such that the final borders of the West Bank part of the Palestinian state would include 97% of the land of the original borders.

"97 % av västbanken, östra Jerusalem och 3 % land som man får välja själv."

94-96 är inte detsamma som 97 och 1-3 är inte detsamma som 3. Sedan är 80% av bosättarna helt utelämnat.

Det här var inte alls svårt att utläsa.

Om palestinierna inte var nöjda år 1948 var de inte nöjda år 2000 med ännu mindre.
    Det jag skrev var ur huvudet faktiskt. Då kan man missta sig om 2 eller 3 %.  

Vad menar du egentligen med 80 % av bosättarna? 
  • AndreaBD
    Anton Chigurh skrev 2025-01-02 17:30:00 följande:

Nää, IDF har noll koll. Dom dödar barn och sjuka för att ha lite roligt på jobbet...!

Eller !!! 

Hamas använde Kamal Adwan-sjukhuset i norra Gaza som militär utpost och ett stort antal av sjukhuspersonalen var medlemmar av Hamas militära gren, Qassambrigaderna. Det erkänner nu sjukhusdirektören, som tillfångatagits av den israeliska militären.

www.varldenidag.se/nyheter/sjukhuschef-erkanner-att-hamas-anvande-sjukhus-som-militar-bas/778729
    Tack. Det finns förstås belägg för så gott som varje operation i detta krig, men det finns ju de som ifrågasätter allt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-02 17:29:51 följande:
    Det finns inga sådan bevis och du kan inte heller visa några. Det enda som finns om det är sionistisk propagandalögner som försöker legitimera folkmord, etnisk rensning, ockupation och markstöld.

www.hrw.org/news/2023/11/14/gaza-unlawful-israeli-hospital-strikes-worsen-health-crisis
    förutom om de används i militärt syfte. Då har de inget särskilt skydd alls. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-02 19:20:11 följande:
    94-96% är inte detsamma som 96% och 1-3% är inte detsamma som 4 %.Sedan fanns andra inskränkningar för palestinier.
    Hårklyverier! Och för judarna? Fanns det inga inskränkningar för dem menar du?  
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-02 19:49:54 följande:
    Utmärkt! Du har börjat inse det rasistiska i dina rasistiska uttalanden.
    Förstår du verkligen inte vad rasism är? Frågan här var: ÄR det så att de flesta av Gazas invånare stödjer Hamas? 

Nu får du belägga vad som är rasism där! 

Jag lutade tidigare mot att det verkar vara så, men nu hörde jag några vittnesmål av folk som kommer därifrån, som säger att folk bara är förtryckta och att ganska många inte stödjer Hamas. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-02 20:01:32 följande:
    Men utmärkt! Då kan Israell fortsätta bomba Gaza till bitar. Eftersom alla på två eller ett ben är terrorister blir ju varenda byggnad med människor i ett militärt mål.
    Hamas skapar dessa situationer, varje dag på nytt. De omger sig med så många civila som möjligt, gärna barn. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-02 20:06:24 följande:
    Ljug lite till. Du sa inget om sammanhang utan du sa att du inte litar på ryska och kinesiska källor.
    Äh va? Anti-extremisten protesterade mot min "sionistiska" källa, det handlade om EN konkret nyhet som rapporterades där. Och då gav jag honom "den andra sidans" nyheter om samma nyhet. 

Jag tror du läste fel där, du bör kolla igen. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-02 20:16:40 följande:
    Rasism är när man tillskriver en hel grupp något utifrån grupptillhörighet. Varenda gång du uttalar dig i svepande (negativa) ordalag om hur "dom" är, tycker eller tänker ger du luft åt din rasistiska syn.
    Det jag diskuterade här var frågan om befolkningen i Gaza i stor utsträckning stödjer Hamas/terrorism eller om de faktiskt är emot det, men inte vågar göra något åt det. Hur kan man få det till att vara rasistiskt??? 

Då är jag rasistiskt mot mitt eget folk också! Jag undrar nämligen också ibland hur många tyskar verkligen var för Hitler. 

Historiska utvecklingar är ingen rasism. Och om majoriteten av ett folk har en viss åsikt eller inställning som vi inte alls tycker är bra, så är det ändå så. Även om vi inte pratar om det. T.ex. om Saudiarabien diskriminerar kvinnor så är det ingen rasism att säga så.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism