Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

AndreaBD skrev 2024-12-19 22:46:15 följande:
    Du har förstås bara sett en liten del. Även här finns en del förstörda hus, sönderbombade hus, så det är just inte från innan kriget. 

Och filmen som du försöker luras med här - den visar ett område (Deir al-Balah)som ligger fem kilometer ifrån:

"Nuseirat (Arabic: ????? ????????) is a Palestinian refugee camp located in the middle of the Gaza Strip,[2] five kilometers north-east of Deir al-Balah. "

en.wikipedia.org/wiki/Nuseirat_refugee_camp
    Det är samma område. På både din och min video har man samma område. Oavsett är hela Gaza förstörd. 

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-19 22:51:53 följande:
    Som om högerextremister försvarar Israel! Det gör de inte. De bara låtsas göra det, för att det kanske passar just nu.

Nej du, jag har alltid varit vänster. Dock är jag inte längre såå vänster, men jag är fortfarande mer vänster än höger. Högerextremist! Tsssss.....  
    Källan är inte allt, det är innehållet som är viktigare. Men det verkar du inte förstå. 
    Du har ganska extrema åsikter och de är absolut inte vänster.

Källan är visst allt. Du länkar till information som produceras av högerextrema källorna och dessa hör ihop, särskillt när det gäller politiska ämnen. Läs min kommentar om kristna sionister och du kommer att hitta intressanta saker 😉
  • Anonym (Antiextremist)

"I princip alla barn i Gaza är övertygade om att de snart ska dö. Nära hälften uttrycker en önskan att dö. Det framkommer i en rapport publicerad i veckan av organisationen War child tillsammans med Community Training Centre for Crisis Management (CTCCM).

En femårig pojke förlorar synen på grund av en israelisk attack mot hans hem i Gaza.

? Orden han använder var ?mina ögon kom till himlen före mig?. Han var fortfarande väldigt rädd över att inte kunna se, säger Rosalia Bollen från Unicef till SVT Nyheter.

I veckan åkte biståndsminister Benjamin Dousa till Israel och Palestina. Han försöker få en bild av katastrofen i Gaza.

? Det jag hörde är bland det värsta jag hört i mitt liv, säger han till SVT Nyheter om de historier han har tagit del av."

www.aftonbladet.se/ledare/a/VzeaAp/det-har-ar-politiken-ni-stodjer-benjamin-dousa

• Anonym (Antiextremist)

Enligt Israel är nu även HRW antisemiter. Att vara mot folkmord verkar vara antisemitism.

"

I en ny rapport, som släpptes på torsdagen och som särskilt fokuserar på vattentillgången i Gaza, uppger HRW att undanhållandet av tillräcklig vattentillgång har pågått sedan i oktober 2023.

Enligt organisationen har det ?med största sannolikhet? resulterat i tusentals dödsfall. Därmed är Israel skyldigt till brott mot mänskligheten genom utrotning samt till gärningar som möter definitionen av en av fem ?folkmordshandlingar? i Genèvekonventionen från 1948, skriver HRW.

?Vatten är livsnödvändigt för människor, ändå har Israels regering i över ett år medvetet nekat palestinier i Gaza det absoluta minimum de behöver för att överleva?, säger HRW:s chef Tirana Hassan i ett pressmeddelande."

www.aftonbladet.se/nyheter/a/mPyewv/israel-skyldiga-till-folkmordshandlingar

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-20 17:21:12 följande:

Jo, jag förstår engelska alldeles utmärkt. Men det där är en sammanvävt bedömning av olika faktorer, t.ex. "coping"-mekanismer, hur folk klarar av att ta hand om sig själva och att anpassa sig till situationer. Och det är inte Israels fel eller ansvar om folk i Gaza inte fungerar som vanliga vuxna människor brukar göra. Då ligger ju orsaken i vad som hänt inne i det samhället de senaste årtionden.

Rena matsituation var i alla fall INTE ens i närheten av svält. "Food insecurity" är långt ifrån svält. Hur är det med dina engelskakunskaper?

🤔 Så du menar att det är är palestinier fel att de svälter när de inte har mat? De borde anpassa sig?

Förstår du ens hur extrema åsikter du vädrar här?
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-20 17:21:12 följande:

Rena matsituation var i alla fall INTE ens i närheten av svält. "Food insecurity" är långt ifrån svält. Hur är det med dina engelskakunskaper?

Mina kunskaper i engelska är typ "modersspråk".

Det råder svält i Gaza.

"Whole territory is classified in IPC Phase 4 (Emergency). About 1.84 million people across the Gaza Strip are experiencing high levels of acute food insecurity classified in IPC Phase 3 (Crisis) or above, including nearly 133,000 people facing catastrophic food insecurity (IPC Phase 5) and 664,000, in IPC Phase 4 (Emergency). Acute Malnutrition is at serious levels (IPC AMN Phase 3), ten times higher than before the escalation of the hostilities.  "

www.ipcinfo.org/ipc-country-analysis/details-map/en/c/1157985/

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-21 22:22:02 följande:
    Och du förtalar folk som vanligt. Slut på argument? Det var inte jag som sa det, det fanns i rapporten. Jag har inte ens sagt min åsikt till detta.

Men om du vill veta - jag tycker det är Hamas fel om det skulle vara så att folk är mer osjälvständiga än vad de borde vara (så tolkar jag i alla fall det som skrivs om dåliga "coping-mekanismer"). Man tappar ju inte plötsligt förmåga att ta hand om sig själv när det blir krig.
    Förtalar jag? Dina åsikter är så pass extrema att de inte är tillåtna på FL. 🤣 Välkommen tillbaka. Vat har du varit? Vad hände? 🤣
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-21 22:17:29 följande:
    Det är INTE samma område, det är fem kilometer ifrån och det du visade var ju inte ens fem kilometer, det var ett mindre område. 
    Jo, det är samma område.HELA GAZA ÄR FÖRSTÖRD. Det spelar egentligen ingen roll vilket område i Gaza det handlar om. Du visar gammal video gjord före oktober 2023 som är propaganda. När ska du förstå att Israels propaganda inte går att lita på? Du litar allltså hellre på en ockupationsmakt som anklagas för etnisk rensning, markstöld och folkmord än på oberoende, pålitliga internationella, humanitära organisationer som skyddar mänskliga rättugheter? Är du kristen sionist?

"Whole territory is classified in IPC Phase 4 (Emergency). About 1.84 million people across the Gaza Strip are experiencing high levels of acute food insecurity classified in IPC Phase 3 (Crisis) or above, including nearly 133,000 people facing catastrophic food insecurity (IPC Phase 5) and 664,000, in IPC Phase 4 (Emergency). Acute Malnutrition is at serious levels (IPC AMN Phase 3), ten times higher than before the escalation of the hostilities.  "

www.ipcinfo.org/ipc-country-analysis/details-map/en/c/1157985/

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-19 22:51:53 följande:
    Som om högerextremister försvarar Israel! Det gör de inte. De bara låtsas göra det, för att det kanske passar just nu.

Nej du, jag har alltid varit vänster. Dock är jag inte längre såå vänster, men jag är fortfarande mer vänster än höger. Högerextremist! Tsssss.....  
    Källan är inte allt, det är innehållet som är viktigare. Men det verkar du inte förstå. 
    Vad konstigt då att du hänvisar då till högerextremistiska källor och åsikter som försvar för Israel 🤣

Källan är visst allt. Du länkar till information som produceras av högerextrema källorna och dessa hör så klart ihop med högerextremistiska åsikter, särskillt när det gäller politiska ämnen. Läs min kommentar om kristna sionister och du kommer att hitta intressanta saker som du kanske kan använda för att rannsaka dig själv.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-22 09:49:38 följande:
    Fattar du verkligen inte, att det inte spelar någon roll vem som citerar något, poängen är saken i sig. Så nej, källan är INGET om man kan vara säker på att innehållet ändå stämmer. 

Om man ska lära en 12-åring källkritik - DÅ kan man börja med att ta källan så där viktigt. Men även ungdomar har ofta åtminstone börjat göra egna bedömningar. Och ingen vuxen bör behöva lägga så stor vikt på källan (då förutsätter jag  förstås att man har kollat om det som kommer från en kanske tveksam källa, ändå stämmer). Man bör kunna skilja på fakta och propaganda. 
    Källor som du anger och som du litar på är bl.a. SD Björn Söder, högerextremistisk polsk kanal, Bibel, fejk kanal på youtube som har bara israelisk propaganda, extrema sionostiska bloggare osv. Du anger deras information som fakta eftersom du uppenbarligen gjorde en bedömning att DU kan lita på de. Varför litar du på de? Hur gjorde du den bedömningen? Är det bara för att de delar samma extrema åsikter som du har? 

Israel är inte att lita på. Israel är krigande part som fullständigt struntar i lagar och mänskliga rättigheter, skjuter journslister, ljuger och sprider falska påståenden och samarbetar inte med internationella domstolar för att utreda krigsbrott. Israel leds idag av högerextrema nationalister som anklagas av ICJ och ICC för folkmord och etnisk rensning. Sionistisk politik har blivit en politik av etnisk rensning, ockupation och kolonisation. Därför ser inte jag Israel (eller de som blind stödjer Israels krigsbrott) som en trovärdig part i det hela. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism