Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-22 02:26:43 följande:
    Jo, det är samma område.HELA GAZA ÄR FÖRSTÖRD. Det spelar egentligen ingen roll vilket område i Gaza det handlar om. Du visar gammal video gjord före oktober 2023 som är propaganda. När ska du förstå att Israels propaganda inte går att lita på? Du litar allltså hellre på en ockupationsmakt som anklagas för etnisk rensning, markstöld och folkmord än på oberoende, pålitliga internationella, humanitära organisationer som skyddar mänskliga rättugheter? Är du kristen sionist?

"Whole territory is classified in IPC Phase 4 (Emergency). About 1.84 million people across the Gaza Strip are experiencing high levels of acute food insecurity classified in IPC Phase 3 (Crisis) or above, including nearly 133,000 people facing catastrophic food insecurity (IPC Phase 5) and 664,000, in IPC Phase 4 (Emergency). Acute Malnutrition is at serious levels (IPC AMN Phase 3), ten times higher than before the escalation of the hostilities.  "

www.ipcinfo.org/ipc-country-analysis/details-map/en/c/1157985/

Israeli propaganda? Haha. Jag tittade på en KARTA. Det är inte samma område som du försöker sälja in här. Och videon var förstås filmat inne i Gaza av folk där.  Och verifierat av en tysk journalist som jag litar på. 

Nu citerar du samma bit av texten som du uppenbarligen inte förstår. Även den högsta av dessa "phaser" är inte på nivån av svält där folk verkligen dör. Det här är snarare: Man kan inte få tag på allt och folk har ingen balanserad mathållning, och det är inte säkert att man får tag på allt. Man måste titta på helheten. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-22 02:42:52 följande:
    Vad konstigt då att du hänvisar då till högerextremistiska källor och åsikter som försvar för Israel 🤣

Källan är visst allt. Du länkar till information som produceras av högerextrema källorna och dessa hör så klart ihop med högerextremistiska åsikter, särskillt när det gäller politiska ämnen. Läs min kommentar om kristna sionister och du kommer att hitta intressanta saker som du kanske kan använda för att rannsaka dig själv.
    Fattar du verkligen inte, att det inte spelar någon roll vem som citerar något, poängen är saken i sig. Så nej, källan är INGET om man kan vara säker på att innehållet ändå stämmer. 

Om man ska lära en 12-åring källkritik - DÅ kan man börja med att ta källan så där viktigt. Men även ungdomar har ofta åtminstone börjat göra egna bedömningar. Och ingen vuxen bör behöva lägga så stor vikt på källan (då förutsätter jag  förstås att man har kollat om det som kommer från en kanske tveksam källa, ändå stämmer). Man bör kunna skilja på fakta och propaganda. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-22 17:18:27 följande:
    Israels trovärdighet har blivit allvarligt skadad under det pågående kriget i Gaza.

Israel kontinuerligt sprider felaktig information. IDF hävdade tex felaktigt att en arabisk kalender var ett schema för Hamas kidnappare. En talesperson för premiärminister Netanyahu publicerade ett klipp som påstods visa palestinier som fejkade skador, men som i själva verket var från en libanesisk film. Israels officiella X konto publicerade en video om humanitärt bistånd till Gaza som egentligen innehöll bilder från ett flyktingläger i Moldavien för ukrainska flyktingar. Efter en attack på Al-Shifa sjukhuset hävdade IDF att deras videomaterial var oredigerat, men en BBC-analys visade att det hade redigerats. Detta är bara några få exempel på många av Israels lögner. Dessa saker har lett till att Israel blivit förlöjligat på sociala medier och att dess trovärdighet är mycket svagt..
    Ett missförstånd framställs här som medveten försök att luras. IDF s talesman visade ett papper där de olika dagarna i veckan var skrivna som i en tabell, och sa att den användes som schema för bevakare av gisslan. Det stod inga namn på det pappret, men det är ju mycket troligt att man har sett såna såna "scheman" någon gång med namn, så att man vet vad ett sånt papper används för. Inte ens de räknar med att varenda lilla detalj ska ifrågesättas hela tiden och förstoras upp så överdrivet. 

Även det här med videon är hårklyveri. Videon var säkert oredigerad, men man hade inte filmat exakt hela tiden, och då påpekar någon direkt - varför är det avbrott här? Ja men.... man filmar väl inte allt, hela tiden. 

Det där med Moldavien tror jag inte på utan belägg. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-23 10:53:04 följande:
    Kommentar om att "folk i Gaza inte fungerar som vanliga vuxna människor brukar göra" är förstås ett nedlåtande uttryck om en hel grupp aka rasism. 
    Inte mitt påstående utan en tolkning av det som står i studien. Medvetet enkelt så att alla förstår. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-23 12:34:19 följande:
    Jo, när du skriver att det inte är Israels fel att *rasistiskt påstående* blir det ditt påstående. Enkelt för alla utom du själv förstås att förstå att man inte bara kan tolka fritt hit och dit utan att vara ansvarig för skiten man skriver.

Om du vill citera finns det ett finurligt tecken som kallas citationstecken. Det används av oss som är lite mer bevandrade i det skrivna språket för att markera att man citerar någon annan. Då får man förstås inte tolka själv - förklarat som för en lågstadieelev.
    Ska man diskutera, så får man också läsa vad som diskuteras. Vi diskuterade studien. Och det jag skrev syftade förstås på det som stod i den. Cituationstecken använder man för citat, och det var förstås inget citat, utan snarare en sammanfattning av en liten del som stod i studien. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-26 11:01:18 följande:
    "Sedan i början av oktober har bara en rännil av hjälp, sammanlagt tolv lastbilar, nått de tusentals människor som är kvar i norra Gazaremsan, uppger hjälporganisationen Oxfam."

www.aftonbladet.se/nyheter/a/gwynv5/oxfam-om-norra-gaza-situationen-apokalyptisk

Jag litar mer på oberoende humanitära organisationer än på sionister och deras alierade.
    Till NORRA Gaza. Dvs. de har inte fått det precis till sitt kvartér. Det är bara några kilometer till Erez Shalom. Där står allt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-26 11:05:24 följande:

Sanningen dödas i Gaza.

Precis, fem terrorister av islamska jihad. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-26 13:07:36 följande:
    Lögn. Det finns absolut inga bevisnför det.

Det är sionistiska propagandalögner som presenteras av sionistiska källor. 

Alla civila är tydligen terrorister.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMeQPp/soldatkallor-urskillningslost-dodande-i-gaza

"Anonyma israeliska soldater larmar om ett urskillningslöst dödande av civila på marken i centrala Gaza, i en granskning av tidningen Haaretz.

De säger att soldater tävlar i ihjälskjutningar ? och att de döda stämplas som terrorister i efterhand."

Har du inte LÄST det som du själv har publicerat? I så fall ljuger ju DIN källa. 

"fem journalister tillhörande .... palestinska TV-kanalen som är kopplad till islamska jihad" 

Och varför dra till en annan artikel som ju inte handlar om det tidigare fallet? 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-26 14:13:34 följande:
    "Jag har inte ens sagt min åsikt till detta.

Men om du vill veta - jag tycker det är Hamas fel om det skulle vara så att folk är mer osjälvständiga än vad de borde vara (så tolkar jag i alla fall det som skrivs om dåliga "coping-mekanismer"). Man tappar ju inte plötsligt förmåga att ta hand om sig själv när det blir krig."

Sammanfattningar innehåller inga tolkningar eller egna åsikter. Du presenterade din TOLKNING och dina ÅSIKTER. Rasistiska sådana om hela gruppers förmågor.
    Sorry, men jag kan inte svara mer på detta. Det är som jag säger, det var inte min åsikt utan min tolkning av det de skrev. Nej, min åsikt var INTE med där. Om någon hade frågat efter min åsikt, så hade jag sagt att jag anser att OM det är så som de säger, så är det säkert Hamas som har orsakat detta. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism