Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Och här, igen, en video filmat i Gaza den 5. december, där man ser mat överallt. 

• AndreaBD

Britisk militär som har undersökt frågan om Israel skulle begå folkmord, och hur många civila som har dödats. Och det är klart nej till det förstås. För att.....

Uppskattningsvis 6000 av de omkomna har dött av naturliga orsaker.
    Befolkningen har ökat . 
    Folk som har dött flera år tidigare fanns med på listorna.
    Ålder av omkomna har förfalskats för att göra de yngre.
    Folk som blivit ihjälslagna av Hamas är med på listorna. 

Det är ingen folkmord också för att:

Alldeles för lite bomber/ammunition.  
    Få dödade civila  (hans uppskattning är 20.000).
    Militären gör inget annat än vad britter och amerikaner också gör i sina krig. 
    Proportionalitet kan man bara bedöma i varje enskild strid. 
    De spränger ibland hus, för att det finns boobytraps. 
    Det går inte att avgöra vem som är stridande och vem som är civilperson. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-19 20:48:04 följande:
    Videon är gjord före oktober 2023 och upplagd av fejkkonto som där man påstår att de är turister. Turister nu i Gaza? 🤣 Man ser att alla hus är hela. 

Här ser du hur verkligen förstörd är samma delen av Gaza.
    Du har förstås bara sett en liten del. Även här finns en del förstörda hus, sönderbombade hus, så det är just inte från innan kriget. 

Och filmen som du försöker luras med här - den visar ett område (Deir al-Balah)som ligger fem kilometer ifrån:

"Nuseirat (Arabic????? ????????) is a Palestinian refugee camp located in the middle of the Gaza Strip,[2] five kilometers north-east of Deir al-Balah. "

en.wikipedia.org/wiki/Nuseirat_refugee_camp

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-19 21:10:54 följande:
    Har du läst den? För det första så är den rapporten gammal men redan då beskrev man att det råder hunger i Gaza. Här har du den nyaste rapporten.

"Whole territory is classified in IPC Phase 4 (Emergency). About 1.84 million people across the Gaza Strip are experiencing high levels of acute food insecurity classified in IPC Phase 3 (Crisis) or above, including nearly 133,000 people facing catastrophic food insecurity (IPC Phase 5) and 664,000, in IPC Phase 4 (Emergency). Acute Malnutrition is at serious levels (IPC AMN Phase 3), ten times higher than before the escalation of the hostilities.  "

www.ipcinfo.org/ipc-country-analysis/details-map/en/c/1157985/
    Jag vet att den är ett halvt år gammal. Och jag har läst de delarna. Men deras beteckningar låter mycket mer allvarliga än vad det faktiskt är. Det ser man om man läser lite mera sammanhang. Det finns gott om andra platser på jorden där det verkligen råder svält. I Gaza gör det inte det. Inte ens enligt den här rapporten.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-19 20:32:01 följande:
    Din källa är Visegrád 24 som är en högerextrem nyhetskanal som sprider propaganda, finansierad av den polska staten. Det är roligt eftersom du anger även SD Björn Söder som en pålitlig källa men påstår att du inte har högerextrema åsikter. Kanalen fokuserar på att främja en högerextremistisk, islamofobisk och antivänster agenda, särskilt i samband med Israel Hamas konflikten. Den har kritiserats för att sprida desinformation och för att ha en starkt partisk framställning av händelser. Vad en brittisk militär som individ har att säga om folkmordet i Gaza är totalt oviktigt. Vi har stora, oberoende, seriösa, internationella organisationer som har många experter som jobbar med just fallet "folkmord i Gaza". Tex FN, ICJ och ICC.

Bevisen som stödjer anklagelserna mot Israel för folkmord i Gaza inkluderar:

Avsiktligt dödande av civila: Israel har anklagats för att använda bomber och ammunition med avsikt att skada människor, inklusive riktad prickskytteeld mot civila.

Skapande av livsfarliga levnadsförhållanden: Blockader av mat, vatten och medicinsk utrustning, samt bombningar av säkra zoner som uppmanats av Israel, pekar på en avsikt att orsaka lidande.

Systematiska attacker på civil infrastruktur: Angrepp på bostäder, skolor och sjukhus har dokumenterats, vilket förstärker anklagelserna om krigsbrott och folkmord.
    Som om högerextremister försvarar Israel! Det gör de inte. De bara låtsas göra det, för att det kanske passar just nu.

Nej du, jag har alltid varit vänster. Dock är jag inte längre såå vänster, men jag är fortfarande mer vänster än höger. Högerextremist! Tsssss.....  
    Källan är inte allt, det är innehållet som är viktigare. Men det verkar du inte förstå. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-20 07:51:45 följande:
    Det låter allvarligt eftersom det är allvarligt. Så pass att Israel anklagas för folkmord av ICJ. Du verkar inte förstå engelska så bra. 

"Whole territory is classified in IPC Phase 4 (Emergency). About 1.84 million people across the Gaza Strip are experiencing high levels of acute food insecurity classified in IPC Phase 3 (Crisis) or above, including nearly 133,000 people facing catastrophic food insecurity (IPC Phase 5) and 664,000, in IPC Phase 4 (Emergency). Acute Malnutrition is at serious levels (IPC AMN Phase 3), ten times higher than before the escalation of the hostilities.  "

www.ipcinfo.org/ipc-country-analysis/details-map/en/c/1157985/

Jo, jag förstår engelska alldeles utmärkt. Men det där är en sammanvävt bedömning av olika faktorer, t.ex. "coping"-mekanismer, hur folk klarar av att ta hand om sig själva och att anpassa sig till situationer. Och det är inte Israels fel eller ansvar om folk i Gaza inte fungerar som vanliga vuxna människor brukar göra. Då ligger ju orsaken i vad som hänt inne i det samhället de senaste årtionden.

Rena matsituation var i alla fall INTE ens i närheten av svält. "Food insecurity" är långt ifrån svält. Hur är det med dina engelskakunskaper?

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-20 08:06:17 följande:
    Det är samma område. På både din och min video har man samma område. Oavsett är hela Gaza förstörd. 
    Det är INTE samma område, det är fem kilometer ifrån och det du visade var ju inte ens fem kilometer, det var ett mindre område. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-20 17:52:12 följande:
    🤔 Så du menar att det är är palestinier fel att de svälter när de inte har mat? De borde anpassa sig?

Förstår du ens hur extrema åsikter du vädrar här?
    Och du förtalar folk som vanligt. Slut på argument? Det var inte jag som sa det, det fanns i rapporten. Jag har inte ens sagt min åsikt till detta.

Men om du vill veta - jag tycker det är Hamas fel om det skulle vara så att folk är mer osjälvständiga än vad de borde vara (så tolkar jag i alla fall det som skrivs om dåliga "coping-mekanismer"). Man tappar ju inte plötsligt förmåga att ta hand om sig själv när det blir krig.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-21 14:57:03 följande:
    Mina kunskaper i engelska är typ "modersspråk".

Det råder svält i Gaza.

Knappast. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism