Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (fi) skrev 2024-11-21 14:20:42 följande:
    Det där är ju fel.

Sionismens grundare är i praktiken Theodor Herzl

Den där Zeev var efter Herzls död en av de ledande för den gren av sionismen som blev revisionistisk sionism men SIONISMEN grundades som sagt av Herzl

Du förstår ju at det blir omöjligt att föra ett seriöst samtal om saken om du ska envisas med att låtsas som att sionism = revisionistisk sionism
    Förstår, givetvis.
    Vill erkänna: absolut inte
  • Mentat
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 14:27:09 följande:
    Jag behöver inte "ha" dig på min sida. Du ÄR sionist vare sig du vill det eller inte då du erkänner sionismens grundtes - ett judiskt land någonstans inom det historiska Israel.

För nä, det är faktiskt inte mer än så - att vara sionist.

Att du sedan tycker att bara "revisionistisk sionism" är "äkta" sionism är ju helt och hållet din egen sak att hantera.

Det som är synd med det sistnämnda är att du skulle kunna ha mycket mer relevanta samtal om saken om du släppte det dr med "sionister" och istället, exempelvis, diskuterade inom VILKA geografiska gränser du anser att den judiska staten skall kunna existera.
    Det tar förstås emot att medge att gränserna helst inte skall existera alls, därav detta ständiga krumbuktande, egna definitioner och krav på att andra skall svara på samma frågor för femte gången men vägran att själv svara på om han kräver Israels utplåning genom att vara antisionist.

Jag förmodar att det på något sätt är hedrande att inte ljuga rakt ut om den saken. Vi kan dra en del slutsatser ändå.
  • Mentat
    Anonym (On point) skrev 2024-11-24 14:44:04 följande:

Demokratiskt valda ledare kan mycket väl förvandlas till despoter. Det har vi sett många exempel på.  

Med stöd av obskyra partier långt ut på högerkanten försvinner demokratin oroande snabbt.  Men detta har ingenting med antisemitism att göra

Att vara antisemit innebär ett hat mot judarna som folkgrupp. 

Att vara antisionist innebär att man motsätter sig  tanken på att judarna som folkgrupp ska ha ensamrätt på delar av Palestina.

Svårare än så är det inte.

Exakt: Det har jag påpekat flera gånger. Att vara antisionist är definitionsmässigt samma sak som att kräva att staten Israel skall utplånas (Även om Israel inte har just ensamrätt, där bor ju många araber också, men det är en huvudsakligen judisk stat)
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-24 18:05:03 följande:
    Nej, så är det verkligen inte. På ett djupare etiskt plan måste du fråga dig själv om en stat grundad på fördrivning och diskriminering kan ha en legitim rätt att existera.

Håller du med om att mänskliga rättigheter är universella och odelbara, och ingen nationell eller religiös agenda kan rättfärdiga brott mot dessa rättigheter?

Att stödja Israels rätt att existera utan att samtidigt erkänna och åtgärda de orättvisor som palestinierna har utsatts för, innebär att du blundar för grundläggande principer om rättvisa och mänsklig värdighet.

Historiska paralleller kan dras till andra koloniala och apartheidregimer. Sydafrikas apartheidregim erkändes inte som legitim av det internationella samfundet, och det internationella trycket bidrog till dess fall. Lärdomarna från Sydafrika visar att långvariga konflikter och förtryck kan lösas genom internationellt samarbete och en stark betoning på mänskliga rättigheter och rättvisa.

Hade apartheidregimen någon rätt att existera?
    Sedvanligt krumbuktande. Antisionism är att förvägra judarna en stat i östra medelhavsområdet och innebär alltså definitionsmässigt ett krav på Israels utplånande.

Israel är grundad på FN:s delningsplan vilken inte innebar någon fördrivning överhuvudtaget eftersom gränsen drogs längs religiösa majoritetsförhållanden. De araber som stannade i Israel och inte brydde sig om de arabiska ledarnas uppmaning att flytta på sig så att deras arméer kunde krossa Israel fick det bra. 
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-24 18:57:35 följande:
    Du upreppar dig som en papegoja...
    Enda skälet till att jag upprepar mig är att du ständigt tjatar om din hittepådefinition av sionism, kanske för att du inte offentligt vill medge att antisionism definitionsmässigt är ett krav på att Israel skall utplånad.

Dun teknik har ett namn: "Halmgubbe"
  • Mentat
    AndreaBD skrev 2024-11-27 12:19:41 följande:
    Tja, jag har dock varit vänster hela mitt liv.

Men, det har hänt en märklig förskjutning. Eller kanske är det inte ens en förkjutning, utan bara att alla som ser sig som vänster stämplar folk inte bara som höger utan som "extremhöger", så fort det är någon detalj som dessa har en annan åsikt om. Och samma sak tvärtom förstås - de som är höger kallar folk för extremvänster, så fort de har en annan åsikt.om någon liten grej. 

Jag går numera efter argument, efter sunt förnuft och efter om folk tänker rätt eller inte. Jag bryr mig nästan inte om vilken politiskt riktning de tillhör (förutom om det är del av någon skum avsikt och därmed inte ärligt menat heller. INGEN grupp har 100 % rätt. Det är så. 
    Jag kan notera att väldigt många inlägg i tråden handlar om att fel person har sagt något snarare än vad de har sagt.
  • Mentat
    Anonym (Lost) skrev 2024-11-27 20:34:21 följande:

Vart ska Israel ta vägen? Varför stänger Egypten gränsen för palestinier? Varför finns inga demokratiska länder i Mellanöstern? 

Varför tillåter Sverige Moské-byggande som sponsras från dessa ickedemokratiska länder?

Massa frågor men få svar.

Ändå så finns människor som ser Sionister som det största problemet...

Vart de skall ta vägen? Väldigt många vill ju radera Israel från kartan även om det normalt sett inte sägs öppet.
    Märkligt nog verkar vänsteraktivister ha slagit sina påsar ihop med islamister, en rörelse som behandlar kvinnor som boskap, kastar homosexuella från hustak och dödar den som överger sin religion. Hur det går ihop med sympatier för vänstern begriper jag inte men det är ju ett faktum.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 21:12:34 följande:
    Typiskt hatspråk som man hittar på högerextremistiska portaler där sionister och rasister enas i sitt hat mot muslimer.. 
    Nu är jag iofs ganska van vid att du kastar ur dig diverse anklagelser men exakt vad skulle vara "hatspråk"?
    Under sharialagar har kvinnor knappt några rättigheter alls, se t.ex. talibanstyret, och både homosexualitet och apostasi är belagt med dödsstraff. Detta är fakta, inte hat. Min undran gällde hur det går ihop med att stå till vänster politiskt?
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 21:38:37 följande:
    Det är hatspråk och hets mot folkgrupp att du hela tiden likställer palestinier med islamister och Hamas. Som sagt, ingen här försvarar varken Hamas eller islamister. Du bara passar på att sprida lite högerexremistisk propaganda. 
    Trams och ett duckande av frågan - det var tydligen en obekväm sådan.
    Skivan har hakat upp sig, för länge sedan.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-29 10:33:28 följande:
    [...]  Att skriva en mening är inte tecken på att du inte har mycket att komma med.
    Vi är helt överens på den punkten! Skrattande
  • Mentat
    AndreaBD skrev 2024-12-03 19:04:28 följande:
    Och vi vet ju att Israel lämnade Gaza helt 2005, så vad är poängen med att ljuga och påstå annat? 
    Jag tror att du mycket väl vet vad poängen är. Den har illustrerats i otaliga inlägg.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism