Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

AndreaBD skrev 2024-12-08 12:44:01 följande:
    Det är endast fråga om längd. Man vill inte skriva för långt. 
    Det är en fråga om att förklara hur man tänker. Vissa tänker kort och andra tänker längre. Man måste kunna förklara sin ståndpunkt och argumentera. I alla fall om man är en mogen person som använder sunt förnuft. 

Det är nödvändigt att man är påläst när det gäller konflikten Israel-Palestina. Det är också viktigt att vara källkritisk. I det här fallet betyder det att man sållar bort information från krigande parter. FN, Amnesty, Human Rights Watch, Läkare utan gränser osv är exempel på oberoende pålitliga källor. Israel och Hamas är inte det.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-08 12:28:35 följande:
    Jag står ALLTID för det jag skriver. Du missförstod det. Och det är kanske inte såå konstigt, eftersom jag inte förklarade det så ingående. Därför kompletterade jag. Men nu svarar du inte alls sakligt. 
    Det gör du aldrig. I stort sätt i varje kommentar säger du emot dig själv.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:11:41 följande:
    Antisionism är inte antisemitismNej, du har missförstått. 

Det jag menade är att de är splittrade. De ser att det är mycket bättre i Israel. Samtidigt ska de hata och bekämpa Israel. Och alla pengar går till det. Och en del  försvinner iom att det finns korruption. Som de också skyller på Israel. Egen erfarenhet, anekdotiskt visst, men jag har hört det av folk på Västbanken när jag var där. Att Israel borde fixa, att deras styre inte är bra. Men det är ju inte Israels ansvar, de har ju själva röstat fram Fatah. 

Men istället för att koncentrera sig på att bygga upp ett bra samhälle för att få det bättre där de är, satsar de allt på vapen. Och en motsägelse är ju också - deras motsägelse, inte min - att de klagar och tycker att Israel är så hemskt, men de vill inget hellre än att bo där (och verkligen bo där, INTE bara begå terrorbrott). Men varför bygger de då inte upp något bra själva? Då skulle de inte behöva vara avundsjuka på Israel och kanske då inte heller se någon anledning att hata det.

Att de är fattiga beror till stor del på deras egen (klan-)system och t.ex. också på muslimska lagar om ägande av t.ex. företag. De får ju inte förärvas t.ex. Och man kan ju inte låna pengar utan vidare som startkapital. Och ett demokratiskt system är ju för västerländskt och moderna teknologier likaså. 
    En av största anledningar till att palestinska områden inte utvecklas ekonomiskt är den olagliga ockupationen. Ockupationen har skapat en situation där palestinierna inte har kontroll över sin egen ekonomiska utveckling, vilket kraftigt hämmar tillväxt och välstånd i området.

Israels ockupation har en mycket negativ påverkan på den ekonomiska utvecklingen i de ockuperade palestinska områdena:

Begränsad rörelsefrihet: Ockupationen begränsar palestiniernas möjligheter att röra sig fritt, vilket försvårar handel, arbete och ekonomisk aktivitet.

Kontroll över gränser och resurser: Israel kontrollerar de palestinska territoriernas gränser, vilket kraftigt begränsar import, export och tillgång till naturresurser. Israel kontrollerar all import och export från Västbanken och Gaza. Handeln med omvärlden går med stort underskott. Kostnaderna för importen överstiger inkomsterna från exporten flera gånger om. 80 procent av den palestinska exporten går till Israel till mycket förmånliga priser.

Fragmentering av territoriet: Bosättningar, vägspärrar och muren fragmenterar de palestinska områdena, vilket försvårar ekonomisk integration och utveckling.

Beroende av bistånd: Ockupationen har gjort de palestinska områdena beroende av internationellt bistånd för att undvika humanitär katastrof.

Begränsad tillgång till mark och vatten: olagliga bosättningar och restriktioner hindrar palestiniernas tillgång till deras egna produktiva resurser. Tex tar Israel 80% av de palestinska vattentillgångar. Mark och vatten har beslagtags av Israel, palestinska olivodlingar förstörs och byar förstörs.

Hinder för privat sektor: Restriktioner, blockaden och osäkerhet gör det svårt för palestinska företag att växa och locka investeringar.

Skatteintäkter: Israel kontrollerar insamling av skatter, vilket kraftigt minskar den palestinska myndighetens budget.

Israel blockerar Gaza. På grund av blockaden har palestinier i Gaza endast tillgång till den del av Medelhavet som ligger närmast stranden men Israel ingriper också mot fartyg från andra länder som försöker ta sig till palestinsk hamn.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-08 10:36:45 följande:

Om man vill veta exakt hur antisemitism visar sig - i FN, i svenska medier, i andra länder, hos olika politiska partier, UNWRA, med mycket mera, så behöver man egentligen bara lyssna på Aron Flams sammanställning. Otroligt mycket info, inklusive intervju med ett palestinskt barn. Och otroligt bra research, han har verkligen tagit fram alla artiklar, alla yttranden i medier som är av intresse här. 
    Jag har inte kollat del 2 ännu:

🤣🤣🤣👍

Din kunskapskälla är en sionistisk komiker? Då förstår jag varför du har sådana åsikter.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-07 10:43:26 följande:
    Så alla officiella uttalanden av regeringar är extrem propaganda? Israel är ett demokratiskt land, en rättsstat. Och det är väldigt uppenbart, eftersom det ju finns extremt mycket kritik mot regeringen också. Det är mycket som folket inte gillar med den regeringen, men i en punkt håller de ihop: Att de är hotade till livet och måste försvara sig. 

En sak som är bra med många av Israels uttalanden - de presenterar en hel del fakta som faktiskt går att verifiera. Inte allt, inte ens folk i Israel kan veta allt om detaljerna. Det är ju så. Men en hel del där går att kolla upp. 
    Enligt Human Rights Watch (HRW) finns det flera bevis på att Israel avsiktligt använder svält som ett vapen i Gaza, vilket betraktas som ett krigsbrott. Här är de viktigaste bevisen som HRW presenterar i sin rapport från november 2024:

Uttalanden från israeliska tjänstemän
    Högt uppsatta israeliska tjänstemän har gjort offentliga uttalanden som tyder på en avsikt att tvångsförflytta och svälta ut Gazas befolkning.

Några exempel:
    Jordbruksminister Avi Dichter sa i november 2023: "Vi rullar nu ut Gazas Nakba".

President Isaac Herzog stated "There are no innocent civilians in Gaza".

Netanyahu "You must remember what Amalek has done to you". Referens till en citat ur Bibeln där man beordrar att döda alla amalekiterna (israeliternas fiende) inklusive deras barn.

Minister Yoav Gallant "We are fighting human animals" and threatened to "eliminate everything in Gaza".

Minister Amichai Eliyahu föreslog att förstöra Gaza med atombomb.

Revital Gottlieb "Flatten Gaza. Without mercy!"

Bezalel Smotrich " There are two million nazis in Gaza".

Andra ministrar har uttalat att Gazas territorium kommer att minska och att det är "vackert" att spränga och jämna Gaza med marken.

Systematisk förstörelse av infrastruktur
    HRW rapporterar att Israel avsiktligt har:
    Skadat eller förstört livsviktig infrastruktur som sjukhus, skolor, vatten- och energianläggningar, bagerier och jordbruksmark.

Blockerat leveranser av mat, vatten och bränsle till Gaza.

Aktuvt hindrat humanitär hjälp från att nå befolkningen och även beskjutit humanitära konvojer och arbetare.

Omfattande tvångsförflyttningar
    Över 90% av Gazas befolkning (1,9 miljoner av 2,2 miljoner) har tvingats fly sina hem.

Israel har utfärdat evakueringsorder som HRW menar inte garanterar säker passage för civila eftersom Israel bombarderar även de "säkra zonerna".

Humanitär kris
    Som ett resultat av Israels agerande rapporterar HRW:
    Barn har dött av undernäring och uttorkning.

I oktober 2024 beräknades 1,95 miljoner människor i Gaza lida av "katastrofal", "akut" eller "kris"-nivåer av matosäkerhet.

Det finns en överhängande risk för svält mellan november 2024 och april 2025 om konflikten fortsätter och humanitär tillgång begränsas.

HRW drar slutsatsen att Israels agerande är så omfattande, systematiskt och avsiktligt att det utgör krigsbrott och brott mot mänskligheten

Organisationen menar att bevisen tyder på att Israel planerar att permanent förhindra palestinier från att återvända till Gaza, vilket kan likställas med etnisk rensning.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-08 11:25:22 följande:

Nästan allt du skriver är OSANT.

1. Jo, många araber är också invandrare (från Egypten, Jordanien och andra grannländer. För runt 100 år sedan var det stor invandring från arabländerna också)
    2. Många israeler är också urbefolkning.
    3. Ganska få araber fördrevs, de flesta gick på uppmaning av de egna ledare.
    4. Ungefär lika många judar fördrevs till andra ställen. 

Jag säger inte att de måste flytta någon annanstans. Samtidigt - om en relativ liten grupp människor hela tiden attackerar sin omgivning, så vore det nästan den bästa lösningen att fördela dem, eller en del till andra områden, så att de i en omgivning som inte bara tänker "jihad" kan bygga upp ett normalt liv. Framför allt barnen som bara har indoktrinerats med terror. Det vore bra för de själva, tycker jag. Men, det är inte vi som avgör detta. 

Och de kan självklart INTE hävda att de är medborgare i staten Israel. Bara för att de har vägrat skriva på något papper i nästan 100 år, är de inte medborgare i Israel om de bor på Västbanken eller i Gaza. Det är fullt rimligt att Israel vill ha ett land, utan muslimsk majoritet, eftersom de annars blir förtryckta. Alltså har de dragit upp väggar, gränser. Helt rimligt. 

Det här är åsikter som säger mycket om dig.
    Dina kunskaper om Israels historia och befolkning är extremt dåliga.
    Dina kunskaper om palestiner är ännu sämre. Du verkar inte bry dig om historiska fakta. En mycket stor majoritet av judar i Israel är invandrare. Det är fakta att det judarma var endast 30% av den totala befolkningen 1948 när Israel skapades. Även dessa 30% var nästan alla invandrare. Palestinier, urbefolkningen, var majoritet när Israel skapades. Palestinier var 70% av den totala befolkninigen i den historiska palestina. Nej, det är lögn att påstå att de kom från Jordan och Egypten. DE FÖRDREVS AV ISRAEL TILL JUST JORDAN OCH EGYPTEN. DE fördrevs  med våld och Israel med våld tog deras områden. Tom sionisterna erkänner det.

Ben-Gurion var en av centrala figurer inom sionismen och tydlig i sin övertygelse om nödvändigheten av att fördriva palestinier:

Direkt uttalande: Redan 1937 sa Ben-Gurion: "Vi måste fördriva araberna och ta deras plats".

Stöd för tvångsförflyttning: Han uttryckte sitt stöd för tvångsförflyttning och såg det som en möjlighet att skapa utrymme för bosättningar: "Jag stöder tvångsförflyttning. Jag kan inte se något omoraliskt i det".

Demografisk förändring: Efter fördrivningar 1948 noterade Ben-Gurion med tillfredsställelse: "Det kommer förvisso att bli avsevärda förändringar i landets demografiska sammansättning".

Implementering av fördrivningspolitiken:
    Ben-Gurions idéer omsattes i praktisk handling under åren kring Israels grundande:

Plan Dalet: I mars 1948 gav Ben-Gurion klartecken för en rad atacker mot palestinska byar. Mellan 700.000 och 800.000 palestinier fördrevs från sina hem under perioden 1947-1949. Nära hälften av alla palestinska samhällen raserades under denna period.

Långsiktiga konsekvenser
    Ben-Gurions politik och handlingar lade grunden för en långvarig konflikt:

Markbeslagtagning: 90 procent av palestinsk jord inom den nya staten beslagtogs för judisk kolonisation.

Fortsatt expansion: Efterföljande israeliska ledare har fortsatt denna politik. Exempelvis uttalade Golda Meir 1972: "Gränserna går där det finns judiska bosättare. Det är inte linjer på en karta".

Pågående ockupation: Israel fortsätter än idag att expandera bosättningar på ockuperad palestinsk mark, vilket fördöms av FN och internationella organisationer.

Ben-Gurions syn på fördrivningen av palestinier som en nödvändighet för att skapa en judisk stat har varit karakteristiskt för sionismen och haft långtgående konsekvenser för palestinier som fördrivs från sina hem. Den sionistiska politiken fortsätter att förvärra konflikten mellan Israel och palestinierna än idag.
  • Anonym (Antiextremist)
    Israelvänner brukar ljuga om att palestinier självmant lämnade sina hem. INGEN LÄMNAR SITT HEM SJÄLVMSNT. Plan Dalet, eller Plan D, var en militär strategi som antogs av den sionistiska ledningen den 10 mars 1948. Den syftade till att systematiskt fördriva palestinier från sina hem och skapa en judisk majoritet i det nybildade Israel. Under denna plan genomfördes omfattande våld och massfördrivningar, vilket ledde till att cirka 750,000 palestinier blev flyktingar under Nakba ("katastrofen").

Planen specificerade vilka städer och byar som skulle avfolkas och förstöras, och resulterade i att över 400 palestinska samhällen raserades

en.m.wikipedia.org/wiki/Plan_Dalet
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-08 19:34:17 följande:
    Och jag antar att du inte har sett videon av gränsen till Gaza och "matlagret" som ingen hämtar, inne i Gaza. Det behövs egentligen inte ens att det fördelas. Det är bara att hämta, men uppenbarligen gör ingen det. Och innan du frågar igen var det står, så länkar jag igen:
    Du länkar till israelisk propaganda. Israel anklagas för folkmord och du kan inte förvänta dig att israel rapporterar sanningen.

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 09:36:04 följande:
    Och Israel har - åter igen - rätt att försvara sig. Varför ska folk hela tiden försöka neka Israel rätten att försvara sig?  Även borta i Israel - de blir FORTFARANDE beskjutna! 

Ljuger bilderna? Det finns ett helt lager med mat, utomhus där alla kan komma åt, inne i Gaza, och det ser du tydligt i filmen - som du säkert inte har tittat på. 
    Det är obsolut ingen som nekar Israel att försvara sig. Det är ett fult lögn som sprids i sionistiska forum. Men, det är inte självförsvar att döda och svälta civila. Nej, maten är inte i Gaza utan vid gränsen där den blockeras av Israel. Om Israel verkligen vill hjälpa civila skulle IDF dela maten till civila i Gaza. Det händer inte. IDF blockerar att maten ska komma fram. I stort sätt är hela världen överens om att Israel blockerar mat och försöker svälta civila. Målet är att tvinga palestinier ut ur Gaza.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 09:40:20 följande:
    Jag har sett flera källor, där arabiska ledare uppmanade folk att lämna sina hem (tillfälligt) för att inte hamna mitt i striderna. De var ju helt övertygade om att de skulle besegrna judarna och att folk skulle återvända. Jag får väl samla ihop dessa någon gång. Men det hinner jag antagligen först på jullovet. 

Och, det drabbade ungefär lika många judar. De klagar inte. Det blir så när man delar upp land och det har drabbat många miljoner människor runt den tiden. 14 miljoner bara i Europa. 
    Att länka till extrem israelisk propagannda är att sprida lögner. 

Läs om plan Dalet eller ta vilken oberoendr encyklopedia som helst och läs. Palestinier fördrevs med våld. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 09:32:49 följande:
    Det finns verkligen, verkligen inget roligt med det. Det här handlar om SVENSKA judar som blir utsatta för hatbrott. Det har alltså INGET med sionism, Israel, eller konflikten där att göra, utan det är folk som blir usatta för att de är JUDAR. 

Men du försvarar, alternativt förlöjligar att hatbrott mot judar har mångdubblats! Här i Sverige, och i många andra länder. 
    Det som är roligt är att du länkar till en komiker som själv sprider rasistiska åsikter om palestinier men samtidigt tycker att det är hemskt med antisemitism. Det tycker jag är dubbelmoral. Ja, antisemitism är ett problem men lika stort problem är demonisering av palestinier som sprids  bla av judiska högerextremister.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 16:15:58 följande:
    Alla dessa citat som du kommer med betyder ingenting, så länge man inte vet sammanhanget exakt. 

Och när det gäller fördrivning 1948 och hur många som fanns av vilken folkgrupp och var de kom ifrån och flyttade till - det ÄR ju extremt invecklat. Och det jag skrev är självklart en grov förenkling. Men du förenklade först. Det är mycket mer komplext. Folk flyttade åt alla håll. Vi har diskuterat detta tidigare. Man kan inte alltid undvika att nya gränser dras och att i värsta fall även människor måste flytta.
    Du förstår inte sammanhanget trots att allting är serverat till dig på ett silverfat.

Allt jag skrev är historiska fakta som bekräftas av omfattande dokumentation som släpptes fri från Israels arkiv och bekräftas även av judiska historiker. Endast de mest extrema sionister och israelvänner fortsätter sprida lögner och propaganda. 

I alla krig är man skyldig att skydda civila, vilket Israel inte gör.

Här kan du läsa vad judiska historiker kommit fram till.

"In the opening pages of ?The Birth of the Palestinian Refugee Problem?, Benny Morris offers the outlines of an overall answer: using a map that shows the 369 Arab towns and villages in Israel (within its 1949 borders), he lists, area by area, the reasons for the departure of the local population (9). In 45 cases he admits that he does not know. The inhabitants of the other 228 localities left under attack by Jewish troops, and in 41 cases they were expelled by military force. In 90 other localities, the Palestinians were in a state of panic following the fall of a neighbouring town or village, or for fear of an enemy attack, or because of rumours circulated by the Jewish army - particularly after the 9 April 1948 massacre of 250 inhabitants of Deir Yassin, where the news of the killings swept the country like wildfire.

By contrast, he found only six cases of departures at the instigation of local Arab authorities. ?There is no evidence to show that the Arab states and the AHC wanted a mass exodus or issued blanket orders or appeals to the Palestinians to flee their homes (though in certain areas the inhabitants of specific villages were ordered by Arab commanders or the AHC to leave, mainly for strategic reasons).? ("The Birth of the Palestinian Refugee Problem", p. 129). On the contrary, anyone who fled was actually threatened with ?severe punishment?. As for the broadcasts by Arab radio stations allegedly calling on people to flee, a detailed listening to recordings of their programmes of that period shows that the claims were invented for pure propaganda."

mondediplo.com/1997/12/palestine
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 16:18:23 följande:
    Åtminstone skulle jag ALDRIG komma med såna extrema påståenden. 
    Och jag är alltid ute efter belägg, primära källor. 

Jag har läst det den senaste gången när du länkat till det. 
    Du har absolut inga belägg för dina påståenden. Det är skrattretande att du påstår annat. Dina kunskaper i det här ämnet är mycket dåliga men kanske värst av allt är at du vill inte heller lära dig.

Du anger uteslutande extrem högerextremistisk propaganda som dina infokällor. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 16:18:23 följande:
    Åtminstone skulle jag ALDRIG komma med såna extrema påståenden. 
    🤣

Du har nog dåligt minne igen. Ska vi kolla med FL?
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 18:19:16 följande:
    Ge mig ett enda exempel, du kommer inte att hitta det. Jag skulle inte kunna tänka mig sånt. 
    Jag skulle gärna lägga in en skärmdump på rasistiska kommentarer om muslimer och palestinier som togs bort, men det är inte tillåtet. Du vet mycket väl vad jag pratar om.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 18:14:21 följande:
    Det behövs inga "sionistiska forum" (jag har aldrig varit i något, så jag vet inte), när det är DU som nekar Israel rätten att försvara sig. 
    Om man ska döma efter dina källor är det uteslutande sionistiska och högerextrema forum/portaler. Du länkar tex till Björn Söder, Netanyahu, UNWatch, olika sionistiska organisationer och många olika bloggare som är själva deklarerar att de är sionister.

Israel har rätt att försvara sig men inte genom folkmord och etnisk rensning. Och du tolkar det som jag nekar Israel att försvara sig? 🤣 Det är antisemitism att tycka att civila palestinier inte ska dödas? 🤣
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-09 18:18:01 följande:
    Folkmordet är bara ett påhitt, alltså finns det inget att att bli upprörd över. 

Och det är inte militärens jobb, när de försvarar sig, att levrera mat istället. Det skulle självklart  kunna leda till att de blir dödade på kuppen. Varför skulle de ta den risken? Dessutom är de upptagna med att ta ut Hamas och leta efter gisslan. 

• Anonym (Antiextremist)

Det här är sionism. Ockupera palestinska områden, fördriv palestinier, in med så många judar som möjligt och anektera till Israel.

Som hon själv förklarar är det "hjärntvättning". 

• Anonym (Antiextremist)
    Visste ni att israeliska bosättare på Västbanken får flera ekonomiska fördelar. Dessa inkluderar skattelättnader och billiga bostäder, vilket gör det ekonomiskt attraktivt för många att flytta till o kuperade palestinska områden.

Dessutom får bosättarna betydande statliga subventioner, som är tre gånger högre än för dem som bor inom Israel.

Dessa förmåner har bidragit till att öka antalet olagliga bosättare i de ockuperade områdena, trots internationell kritik och att bosättningarna är olagliga.

Dessutom rapporteras att vissa svenska företag och banker är involverade i investeringar som gynnar bosättningar, vilket indikerar ett indirekt ekonomiskt stöd till bosättarna.
  • Anonym (Antiextremist)
    RebeckaZ70 skrev 2024-12-10 10:13:48 följande:

Vårt flygvapen har utplånat Syriens Mig29 plan, helikoptrar, luftvärn, radar, raketer och vapenlager så att jihadister inte ska få tag på dem. Ni kan tack oss sedan.

Ni gör det endast för egen skull. Men vad tycker du om etnisk rensning och folkmord i Gaza? Vad tycker du om olaglig ockupation, olagliga bosättare och olaglig anektering av palestinska områden? Är det också något du är stolt över? Tycker inte du att det som Israel gör i Gaza är fruktansvärt och orättvist och att det ger näring till terroristerna?
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism