• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)

De invaderar palestinska hem. 

• Anonym (Antiextremist)

Bosättarna terroriserar och vandaliserar varje dag.

• Anonym (Antiextremist)

Ständiga attacker mot palestinier. De fanatiska bosättarna har vapen och dödar palestinier. De processueras nästan aldrig.

• Anonym (Antiextremist)

Palestinier fördrivs, deras hem förstörs och bosättarna stjäl deras ägodelar.

• Anonym (Antiextremist)

De fanatiska extrema bosättare vandaliserar och rånar palestinska hem.

• Anonym (Antiextremist)

Varje dag sprider bosättarna terror bland palestinier. 

• Anonym (Antiextremist)

Bosättarna attackerar ambulanser. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-19 10:55:35 följande:
    Jo då. Du försvarar de fanatiska bosättarna och visar hur extrema dina åsikter är. Varje normal människa ser vad som sker i dessa videoklipp. Fanatiska, aggressiva  bosättare attackerar och terroriserar palestinier. Tom deras barn är lika aggressiva och medverkar i attackerna. Det är terrorism på daglug basis.
    Alla kan ju lätt se att jag inte gör det. Så vad är det för poäng att påstå något sånt? 

Jaha, alla människor kan se att det är palestinier som attackeras? Barnen attackerar personen som FILMAR. Och som därför inte kan ses i videon. Så hur kan du påstå att man kan se det? Dina inlägg blir bara mer och mer oseriösa. 

Dagligen (jag antar att du menar det)? Och då har du inga nyare filmer än från 2020 och 2022?
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-19 11:41:16 följande:

Bosättarna attackerar ambulanser. 

Det första jag tänker är ju: Det har vi ju haft mycket av här i Sverige. Och jag tycker förstås att det är hemskt. Men EN sån händelse är just en händelse. Precis samma skriverier har man haft om Sverige i resten av världen. Uppenbarligen är det kalabalik här. 
  • Anonym (Antiextremist)

Bosättarna förstör palestiniernas olivträd som är deras leverbröd.

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism