Inlägg från: Anonym (Antiextremist)
|
-
-
Om Otzma Yehudit
-
"Högerextremism, ultrahöger och extremhögern är benämningar för politiska åsikter och värderingar som befinner sig långt till höger på den politiska vänster-höger-skalan. Begreppen saknar oomstridd samhällsvetenskaplig definition, är relativa och normativa och är beroende på tid och plats."AndreaBD skrev 2024-11-27 16:53:17 följande:Kan du skillnaden mellan "höger" och "extrem-höger"?
Nuvarande Israels regering är högerextremister/sionister. Ledande figurer inom sionism just nu inkluderar Itamar Ben-Gvir, Bezalel Smotrich och Netanyahu.
Benjamin Netanyahus regering är den mest högerextrema i Israels historia. Den består av hans parti Likud och allierade likasinnade, inklusive Religiös sionism, Judisk styrka och Noam.
Nyckelministrar som Itamar Ben-Gvir och Bezalel Smotrich har öppet stöttat hat och rasism, fanatiska bosättare, våld mot palestinier, etnisk rensning och förespråkat annektering av ockuperade palestinska områden.
Deras politik har lett till extrem våld mot palestinier och en försvagning av rättsstaten. Deras politiska mål inkluderar bla att förändra lagar för att minska rättsväsendets makt, vilket syftar till att stödja Netanyahus regering och hans korruptionsfall.
Netanyahu ska arresteras för att medvetet blockerat mat och vatten till civila. Han och hans regering är definition på högerextremism.
Så, visst kan jag skillnaden mellan höger och högerextremism. -
"Vanligt i Europa är att antidemokratiska idéer och/eller våldsamma metoder är särskiljande för politisk extremism. Högerextremism syftar generellt i Europa på rörelser eller partier som uttrycker rasistiska eller ultranationalistiska åsikter[1] och motsätter sig den liberala demokratins principer om jämlikhet och tolerans.[2]:"AndreaBD skrev 2024-11-27 16:53:17 följande:Kan du skillnaden mellan "höger" och "extrem-höger"?
sv.m.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gerextremism -
Regeringen har en majoritet med 68 av 120 platser i Knesset (56,66%).FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-27 17:29:04 följande:De verkar ha drygt 5% av rösterna enligt opinionsundersökningar. Alltså inte mycket att bli hysterisk
Israels högerextrema regering under Benjamin Netanyahu består av följande partier:
Likud - Netanyahus högerkonservativa parti
Religiös Sionism - En allians av högerextrema partier, inklusive:
Otzma Yehudit - Leds av Itamar Ben-Gvir, som dömts för rasistiska brott och uppmanat till att deportera olydiga araber.
Noam - Ett religiöst sionistiskt parti.
Ahi - Ett religiöst sionistiskt parti.
Shas - Ultraortodoxt religiöst parti
Förenade Tora-Judendomen - Ultraortodoxt religiöst parti.
Alla dessa är högerextrema.
-
Inte mitt fel att inte förstår. Höger och högerextremism är inte samma sak men sionism är israels högerextremism. Den Israeliska nuvarande regegeringen är högerextrem.AndreaBD skrev 2024-11-27 18:46:41 följande:Det var den värsta förklaringen som jag någonsin har sett. En fullständig ihopblandning av alla begrepp. Uppenbarligen är "höger", "högerextrem" och "sionistisk" samma sak för dig, eftersom du ju alternerar helt slumpmässigt mellan dessa tre.
Jag har märkt att du inte förstår vad man säger så fort man blandar in fler än ett begrepp. -
Du svamlar igen och visar att du inte förstår vad majoritet betyder. Pinsamt. Länken visar ALLA partier i Israel.AndreaBD skrev 2024-11-27 18:56:39 följande:Detta belägger ju faktiskt en ANNAN sak. Att det INTE var en majoritet av det israeliska folket som har röstat på högerextremt, när det fördelar sig på så många små partier.
Framför allt så har du LÄMNAT UT de tre som inte är högerextrema. Och de har - tillsammans med Likud - fler röster än dessa små radikala partier.
en.wikipedia.org/wiki/2022_Israeli_legislative_election
Du får redovisa vilka partier ingår i Israels nuvarande regering så kan jag hjälpa dig att räkna och visa vad är majoritet. -
När bosättarna styr Israel.
www.svt.se/nyheter/utrikes/hundratals-palestinier-fordrivs-av-extrema-bosattare
-
Ja, just det. 😆AndreaBD skrev 2024-11-27 19:30:39 följande:Nej då. DU gör bort dig om du påstår att jag inte skulle veta vad majoritet betyder.
Däremot är jag lite förvirrad av alla dessa småpartier och av en tabell som varken redovisar 100 % eller 62 % (som jag trodde, men jag kollade inte tillräckligt noga). Istället står det 70,63 %. Hur har nästan 30 % fallit bort? Kanske har de ändå en gräns hur mycket man måste få minst.
Det här är inte lätt om man inte är insatt i partipolitiken där.
Jag trodde att du visste vad du pratade om men att jag "läste fel" igen 😄 -
Hur tystas sanningen i Israel. Nu tystas även Haretz. Yttrandefrihet finns inte. Sionismen i nötskal. I Israel visar de inte ens vad som verkligen händer i Gaza.
"Like his friends Putin, Erdo?an, and Orbán, Netanyahu is trying to silence a critical, independent newspaper,? the statement said. ?Haaretz will not balk and will not morph into a government pamphlet that publishes messages approved by the government and its leader."
edition.cnn.com/2024/11/25/middleeast/israel-sanctions-haaretz-over-comments-intl-hnk/index.html