Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (On point) skrev 2024-11-24 20:46:31 följande:
    Det har funnits gott om despoter som kommit till makten via val och inte bara i bananrepubliker.  Man kan knappast kalla Ryssland en bananrepublik 
    Njaa.... det skulle i alla fall inte hända i en etablerat demokrati. Det tror jag inte. Ryssland är ju ingen demokrati och har knappt varit det heller. Några år under Jeltsin, som släppt in Putin och för övrigt har varit full gjorde ju inte mycket nytta heller
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-24 20:53:22 följande:
    Du är en mästare på att säga emot dig själv 😄

Dina islamofobiska åsikter går väl ihop med sionismen. Du borde veta att det finns fanatiska extremister inom alla religioner. Kolla bara på de fanatiska bosättarna tex. 

Sionismen har hänvisat till Bibeln men har prioriterat nationalism över religiösa värderingar. Sionister har skapat en etnisk-religiös stat som diskriminerar icke-judar. Sionismen har också lett till ockupation och förtryck av palestinier, olagliga bosättningar  och terror mot oskyldiga palestinier vilket strider mot judiska etiska principer. Sionismens rätta ansikte ser man tydligt idag i Gaza. Ca 17 000 dödade barn! Att avsiktligt och medvetet beröva civila mat och vatten är en av de värsta krigsbrotten.

Golda Meir sa vad hon menade. Det är löjligt att du nu påstår att hon sa något hon inte menade.

Du har ju också Ben-Gurions, sionisternas ledarens, syn på fördrivningen av palestinier som en nödvändighet för att skapa en judisk stat som har haft långtgående konsekvenser som fortsätter att påverka konflikten mellan Israel och palestinierna än idag. Israel fortsätter än idag att expandera bosättningar på ockuperad palestinsk mark, vilket är olagligt och fördöms av FN och internationella organisationer.
    Vet du vad? Jag tror det är bättre att jag inte läser. Allt du skriver är ju taktik. Ingen fakta och inte ens ärliga åsikter. Jag läser bara första meningen och märker: Det stämmer ju inte. Jag har inte sagt emot mig själv. 
  • AndreaBD
    Anonym (On point) skrev 2024-11-24 20:46:31 följande:
    Det har funnits gott om despoter som kommit till makten via val och inte bara i bananrepubliker.  Man kan knappast kalla Ryssland en bananrepublik 

Sionism är en politisk rörelse som strävar efter att återförena det judiska folket och skapa ett permanent hem i Eretz Israel (landet Israel), eller Palestina som romarna kallade område.

Antisionism är motstånd mot sionism, alltså de politiska strävandena att skapa en judisk nationalstat och, efter staten Israels grundande 1948, att bevara eller stärka denna statsbildning, Något som också skedde 1947. Dock har Sionisterna och staten Israel med sin krigsmakt utökat sina gränser sedan dess.  Det finns också tecken på att den nuvarande regimen vill utöka sitt territorium ännu mer, för att tillslut inbegripa hela Palestina.

Antisionisterna företräder företrädesvis åsikten att en folkgrupp inte kan ha ensamrätt över ett territorium. Detta har ingenting med antisemitism att göra, trots att vissa påstår detta.  Det finns antisionister även bland judarna i Israel som hellre vill leva tillsammans med övriga palestinier än vara i krig med dessa.

Sionisterna är emot en tvåstatslösning. De vill inte ha någon Palestinsk stat.  
    Och det är ju uppenbart vem som har skrivit detta, så jag tänker inte läsa hela....
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-25 22:27:02 följande:
    Men strålande! Du använder vad din bekant sa hon hörde och inte hörde som bevisföring framför vad som rapporterats i media. *suck*
    Så du menar att media som tar nyheterna av varandra och som ursprungligen får det från Hamas är en bättre källa än någon som är på plats? Det kan du ju tycka om du vill, men jag håller absolut inte med. 

Och jag menar inte att jag inte skulle lita på media generellt, men de har ju också sina begränsningar. I det här fallet kommer de oftast inte tillräckligt nära.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-25 18:47:35 följande:
    Aha. Konspirationsteoretiker. Det förklarar en del.
    Du tror inte att Ryssland håller på att försöka påverka alla möjliga länder, framför allt afrikanska? Det är inga konspirationsteorier. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-25 19:36:42 följande:

Som om folk i Gaza inte skulle fatta att det skjuts raketer FRÅN Israel som dödat 42 000 palestinier.

Israel skyddar inte folket i Gaza. De dödar dem.

Jag pratade om bombande i 18 åt!!!  (och även innan, men nu räknar jag  sedan Gaza var helt självständig). Att skicka raketer mot Israel i alla dessa år. Oftast har ju Israel bara ignorerat detta. Omvärlden verkar ju tycka att de knappt får försvara sig för att de är starkare. Men även om Hamas är svagare - om man attackerar sin granne dussintals gånger så får man räkna att denne får nog så småningom och slår tillbaka. 

Och det var ju inte bara raketerna, utan också massakern den 7. oktober. Hamas vill definitivt att så många civila som möjligt dör i Gaza. Det är nämligen det enda sättet som de har kvar för att kunna vinna poäng i det här kriget. Hela infrastrukturen där är gjort så att några enskilda - dvs Hamas ska kunna gömma sig, men civilbefolkningen är extremt utsatt. De får inte komma ner i tunnlarna och deras skolor och sjukhus används i militära syften av Hamas, så att Israel skjuter mot dessa. Hamas har sett till att göra allt för att INTE skydda sina civila. De offras. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-25 22:04:19 följande:
    ICC har MÄNGDER med konkreta bevis. 
    Och hur vet du det? De är ju hemliga.

Jag tar tillbaka mitt påstående där förresten, jag blandade ihop det med ICJ.
    DE har inga bevis. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-25 21:39:11 följande:
    Låter de här politikerna som att de har demokratiska värderingar?:

President Isaac Herzog stated "There are no innocent civilians in Gaza".

Prime Minister Benjamin Netanyahu made biblical references seen as calls for mass killings, saying "You must remember what Amalek has done to you".

Defense Minister Yoav Gallant said "We are fighting human animals" and threatened to "eliminate everything in Gaza".

Heritage Minister Amichai Eliyahu suggested dropping an atomic bomb on Gaza was a possible tactic.

Knesset member Revital Gottlieb called to "Flatten Gaza. Without mercy!"

Finance Minister Bezalel Smotrich claimed there are two million nazis in Gaza".

Israeli soldiers were recorded chanting that there are "no uninvolved civilians" in Gaza.
    En massa enskilda citat som har tagits ur sitt sammanhang. Lätt att få ihop sånt.

Dessutom - om några av dessa kommentarer handlade om händelserna den 7. oktober - och det gör de antagligen - så tycker jag inte att reaktionerna är orimliga. Dessa terrorister uppförde sig verkligen som djur. Om ni inte tror på det - lyssna bara på någon eller några journalister som har sett bilder och terroristernas egna filminspelningar den 7. oktober! 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-26 12:11:17 följande:
    Du påstår att citat är tagna ur sitt sammanhang? Förklara på vilket sätt? Alla citat handlar om civila palestinier och inte om Hamas.

Du beskriver sedan att du håller med alla citat och att de är rimliga. Jag tar upp bara några av de.

På vilket sätt är det rimligt att "det finns två mijoner nazuster i Gaza"? Betyder det att alla palestinier är nazister? 

På vilket sätt menar du att  det är rimligt att "det inte finns några oskyldiga civila i Gaza"?

Förstår inte du att dessa citat är hets mot folkgrupp och hets till folkmord?
    Det är ditt ansvar att ange källa så att man kan se sammanhanget. På vilket sätt?  Jag tror inte att det finns olika sätt att ta saker ur sitt sammanhang. Man tar bara bort sammanhanget - enkelt. 

Och jag har inte sagt att kommentarerna är rimliga, utan att de inte är orimliga. Det är inte riktigt samma sak. Det är som att säga, jag kan förstå det i den situationen, även om jag inte tycker att det var något som man bör säga. 

Och jag syftade främst på detta med "djuren" i samband med 7. oktober. Nazister? Hamas ÄR nazister. Det gör inte alla invånare i Gaza till nazister. Men ungefär 70 % av befolkningen står ju bakom dem. Självklart kan man ändå inte påstå att alla två miljoner skulle vara nazister. Men där skulle jag verkligen tro att det har tagits ur sammanhanget. Och vi vet också att folk som Smotrich har sagt oaceptabla saker, som jag inte heller försvarar. 

Det är ju generellt inte lätt att skilja helt på Hamas och befolkningen i Gaza, för att mycket där är oskiljaktigt ihopblandat - med flit. Väldigt skickligt gjort, men förstås väldigt iskallt, av Hamas. 

Nej, jag tycker inte att detta är hets till folkmord, inte ens hets mot folkgrupp. Det kan vara enskilda känsoutbrott - som politiker inte bör ha - men som sagt, det går inte att veta hur exakt det var menat utan sammanhang. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism