Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?

Lynx123 skrev 2024-11-16 12:09:53 följande:

Tror att det alltid funnits men nu kan man prata om det öppet. Lite som homosexualitet - på 50-talets var ingen gay.

Man har gjort anonyma enkäter sen sjuttiotalet. Så man kan följa trenderna väl.
  • TvillingmammaVästgöte
    Xenia skrev 2024-11-16 12:42:37 följande:

Jag gjorde inget annat än att locka ut min blyga och osäkra dotter på olika aktiviteter. Och efter några år så var min dotter självsäker och pigg på utmaningar.

Hon berättade en gång när hon och hennes vänner pratade om en tjej som mådde dåligt. De andra sade dystert typ "ja, det är inte lätt att leva". Hon visste inte vad hon skulle säga, hon tyckte att allt var bra, skolan, föräldrar, vänner, fritidsintressen.

Hon gick på förskola också och trivdes bra där. Jag såg det som enbart positivt att hon fick träffa andra barn. Men det verkar ha blivit sämre på senare år, för många barn per vuxna.

Jag tror också att mycken ohälsa beror på mobilerna. Mobbning, influensers, pedofiler m m. Ett råare klimat där barn riskerar att misshandlas och förnedras och sedan läggs det ut på nätet. Föräldrar har ingen aning om vad deras barn gör eller utsätts för på nätet.

Jag hade ingen aning om hur svårt det kan vara att vara förälder (och barn). Vete tusan om jag vågat skaffa barn då.

Jag tror också jättemycket på aktiviteter. Jag hade själv massor av aktiviteter som barn på sjuttiotalet, trots att det inte var vanligt då. Dessa aktiviteter gjorde mig lycklig. Jag fick olika färdigheter , jag utvecklade min sociala kompetens och fick många vänner i olika sammanhang.
    Därför har jag velat prioritera detta för mina barn. De har haft många aktiviteter hela skoltiden,  som hjälpt dem på många sätt med vänner och gett dem en rik fritid. Idag som unga vuxna kan de olika saker som de har nytta av och som stärker deras självkänsla. Att vara hyfsad på racketsport, över genomsnittlig på att simma, kunna spela ett instrument, det är färdigheter man har med sig hela livet.
    Viktigt är dock att aktiviteterna inte blir för kravfyllda så att det blir stressande för barnen, förstås. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Xenia skrev 2024-11-16 15:05:28 följande:
    Det var många som dog också. I trafikolyckor eller genom drunkning.

Oavsett så är vi mer medvetna om farorna idag. Pedofiler som lurar inte bara i skogen utan mer på nätet. Kriminella gäng som lockar till sig barn som tycker det är häftigt att bli torped. Jämnåriga som rånar, misshandlar och förnedrar. Saker som offren aldrig polisanmäler eller berättar för sina föräldrar. "Initiativförmåga" utan omdöme eller moral är mest av ondo.

Det är bättre med överängsliga föräldrar än föräldrar som struntar i eller inte har tid med sina barn. Barn som lever vind för våg utan föräldrars "övervakning".

Allmänt bus i form av vandalisering ser jag enbart som negativt. Är det bra att de lär sig att strunta i moral och lag? Är det inte bättre att de utvecklar empati, då förstör man inte andras egendom?
    Överängsliga föräldrar är inte bra, risken är att de för över detta till sina barn, 
  • TvillingmammaVästgöte
    LaFontaine skrev 2024-11-16 18:19:51 följande:

Och jag tror mer på den fria leken och mindre på aktiviteter. När jag växte upp på 80-, och 90-talet, hade inga lågstadiekompisar veckan fylls av aktiviteter. De flesta hade max två uppbokade eftermiddagar. Någon hade tre. Min dotters kompisar har knappt tid att leka, för de springer mellan fotbollen och dansen och handbollen och så kan de inte vara med på den roliga fredagsfritidsen, för då är det tennis. Och så minst en match varje helg. När de väl samlas för att leka, vet ingen längre hur man leker. ?Har ni ingen IPad att spela på?? är en vanlig fråga. Efter en stund kommer de igång och sen vill de aldrig sluta pyssla, leka med Barbie eller stänga den nyöppnade detektivbyrån de just öppnat. 

Jag ser inget behov för gemene barn att ständigt vara uppbokad. Var finns tiden att pilla sig i naveln, vara barn och att få vila?

Jag förstår hur du tänker. Jag minns dock aldrig att jag var stressad som barn. Ändå hade jag pianolektioner, cellolektioner, orkester, konståkning flera gånger i veckan plus tävlingar.Jag hade en massa kompisar och vi lekte och umgicks massor. 

Mina barn har också haft en massa aktiviteter och trivts med det. De har ändå haft fritid och tid för kompislek. Och tid för att läsa böcker . Barn har ju väldigt mycket fritid och även massor av energi.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Workhard) skrev 2024-11-16 18:35:27 följande:
    Det är ganska enkelt att få bra psykisk hälsa med tiden med bra föräldrar. Jag arbetar aktivt med mina barn framförallt genom.

1) Alltid gå till skola även om de är trötta, sega eller har ont i huvudet.
    2) Daglig fysisk aktivitet 
    3) Se till att de lär sig grundläggande sysslor i och utanför hemmet
    4) Fokusera på utveckling i skola och idrott så att de ständigt förbättras.
    5) Fokusera på att alltid arbeta hårt. Tona ner resultat.
    Bra grejer.
    Nummer ett har dock aldrig varit ett problem i vårt hem. Mina barn verkar ha en medfödd arbetsmoral, aldrig har de velat vara hemma istället för att gå till skolan. Eller också gillade de helt enkelt att gå till skolan.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Workhard) skrev 2024-11-16 22:38:36 följande:
    Det där är framförallt nidbilder. 

De flesta föräldrar sköter sig alldeles utmärkt. Däremot finns det kanske 10 procent som är som du beskriver men det är tillräckligt för att det ska få utslag i statistiken. 
    Att föräldrarna låter barnen ha mobilerna på natten är dock ganska vanligt tror jag. Vi samlade in alla mobiler varje kväll som laddades i en laddstation under natten, även våra egna.
  • TvillingmammaVästgöte
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-11-17 01:10:41 följande:

Bara ikväll: vi hälsade på kusinerna som har en valp. Jag, frun och barnen lekte med valpen. Så roligt. Barnen hade en pipleksak som valpen drog i och så fick den vinna. Barnen berömde valpen om och om igen. Deras styrka flödar ut över den. 

Sen var vi hos farmor och snackade lite och hämtade saker. Jag och sonen pratade lite om varför somliga i bibeln blir rädda när en ängel talar med dem. 

Vi tittade på ducktales på disney hemma och åt popcorn och lite godis. 

Sen spelade vi Blades of steel och super mario bros på NES. Sonen mötte frun för att se vem som kunde komma längst. Han vann. Jag spelade blades of steel mot honom, dottern ville också spela blades of steel, de löste det med sten sax påse. Jag ledde mot sonen i blades of steel sen tog dottern över och det blev lika ordinarie tid. Sen vann hon på straffar. 

Upp för att sova, brukar berätta en godnattsaga varje dag men vi hade redan kört en saga i bilen idag innan vi körde till kusinerna. Det var sent så vi bad och sjöng Gud som haver. Dottern skulle sova i stora sängen idag (1 gång i månaden gör de det fortfarande) och jag och frun kollade lite below deck medan hon lyssnade på Mulle och somnade.

Vad mysigt och trevligt ni verkar ha tillsammans!
  • TvillingmammaVästgöte
    Xenia skrev 2024-11-17 10:28:50 följande:
    Det handlade om att det skedde fler dödsolyckor när man hade mindre kontroll på barnen. Detta är fakta.

Menar du att priset för större fysisk säkerhet är mera psykisk ohälsa?

Man kan åtminstone till viss del kombinera säkerhet och att låta barnen vara självständiga och utvecklas och få högre självkänsla. Men priset för maximal säkerhet är nog för högt. 

Genom att låta barnen få lagom utmaningar tex med friluftsliv och skidåkning så stärker man dem. Att uppmuntra barnen tex att åka längdskidor trots att det är kallt och jobbigt är ett exempel.

Att låta barnen leka själva på en säker lekplats är en annan, under förälders översyn. Men när jag satt och drack kaffe på en bänk och tittade på mina barns lek fanns det andra föräldrar som sprang omkring och hjälpte barnen på ett extremt sätt, så fort barnet gnydde eller ville ha hjälp var föräldern där. Jag förundrades alltid över detta.

Jag tror att överdriven hjälp till barn kan ge en känsla av inlärd hjälplöshet. De kan också få narcissistiska tendenser och förvänta sig att andra alltid finns till för att hjälpa dem. Detta kan leda till psykisk ohälsa,

Motsatsen, föräldrar som har för lite tid och engagemang är lika illa. Då känner sig barnet kanske ensamt och icke älskat och att det är fel.

Lagom är bäst! 

• TvillingmammaVästgöte
    Core skrev 2024-11-17 11:30:27 följande:
    Exakt. Vi föräldrar idag tar vägen de vi ser minsta motståndets lag, där tryggheten och säkerheten är så enkel att välja. Vi tar inte den marginala risk som finns när man låter barn gå den självständiga vägen, vilket i längden kanske är en STÖRRE risk. Hitta balans, och inse att leva innebär risker, hur mycket vi än säkrar upp, och barn måste lära sig att själva kunna hantera situationer och ha med sig en smula överlevnad i ryggmärgen 
    Ja, jag minns när jag var på kommunens öppna förskola med mina ettåriga tvillingar som sprang och klättrade åt alla håll, jag försökte förgäves ha koll på dem. En familjebehandlare som jobbade där sa till mig, ta det lugnt! Dina barn är vana klättrare och motoriskt väldigt välutvecklade. Det är inte barn som dina som skadar sig. De som skadar sig är de stillasittande barnen med dålig motorik, sa hon. 

Vi kan inte ta bort alla stenar, bergknallar och madrassera Sverige för att inga barn skall skada sig. Det vi kan göra är att barnen tidigt får träna på rörelse, motorik ,balans och ta små risker. Så att de utvecklas. 

Detta är nytt för föräldrar, förr lärde sig barnen motorik, klättring, balans och risktagande på ett naturligt sätt. Nu måste vi lära oss att låta barnen få åtminstone små delar av en naturlig barndom. 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tror också att pressen att studera och lyckas är jättefarlig för de unga. Läste nu att skådespelaren för herr Svensson, i den populära serien om familjen Svensson, nu har avlidit. Han jobbade i serien som brevbärare
    Vem skulle idag göra en familjeserie om en pappa som är brevbärare? Idag är status och pengar så oerhört viktigt för den stora breda massan. Barnen får höra från föräldrarna, du måste plugga, du måste bli något, det räcker inte att vara hel och ren och skötsam och försörja sig, som det gjorde förr. Nu måste man lyckas, annars är man ingen. Annars blir man fattig, om jag får knyta an till tråden om tonårsflickan som känner att familjen är fattigare än andra. 

Denna press på studieresultat, på att lyckas, tror jag drabbar våra unga på ett väldigt negativt sätt, Förr var det framför allt unga från mer utsatta familjer som drabbades av psykisk ohälsa, nu drabbar det unga brett i samhället, även unga från välbeställda medelklassfamiljer drabbas av psykisk ohälsa. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Workhard) skrev 2024-11-18 15:13:46 följande:
    Känner inte igen det och i den utsträckning vet stämmer tror jag knappast att det skulle vara mer hets nu ändå. Skillnaden är att sociala medier finns.

P.S. Therese i kassan handlar om en kvinna i en matbutikskassa.
    Jag upplever att unga idag är väldigt pressade. Många unga i min närhet har enorm prestationsångest. 

Ingen annan som upplever det? Betygshetsen är ju enorm, så var det inte när jag växte upp. 

Jag har försökt att dämpa detta hos mina barn genom att undvika att prata betyg hemma. Däremot har jag alltid hjälpt dem så mycket jag kunnat med studierna.
  • TvillingmammaVästgöte
    LaFontaine skrev 2024-11-21 10:13:28 följande:
    Skillnaden mellan nu och då, är väl att det då fanns någon form av beredskap för hur man tog hand om de här eleverna. När jag gick på högstadiet på 90-talet, fanns något som kallades "Lilla gruppen". Där gick de elever som knappt var i skolan alls. De övade mest på att komma till skolan och att göra saker tillsammans och undervisningen var väl egentligen sekundär. Målet var att de skulle vara i skolan. Ibland var de i vanliga klassen, speciellt under ämnen de var duktiga på typ idrott eller musik, men oftast hängde de i Lilla gruppen. När de kommit till skolan tillräckligt ofta, hände det att de fick gå på bio med en lärare till exempel.

Det här är något som absolut inte finns på vår närmsta högstadieskola. Där har man inga resurser för att ta hand om barnen som inte kommer till skolan. De säger själva att de precis klarar de barn med diagnoser som är i skolan, men att de inte har resurser att hantera mer än det.
    Det kanske är så många fler elever som har problem nu, då blir det svårare för skolan att ha resurser så det räcker. 
Svar på tråden Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?