• Tukt

Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?

Det är ju en fråga med många svar, där av flera antagligen är sanna.
    Men man ska liksom inte glömma att samhället i stort och framtidstro spelar in. Sådant ser man ju exempelvis på barnafödande och annat.

• Tukt
    Anonym (Ts) skrev 2024-11-16 10:35:56 följande:
    Absolut men jag var verkligen ute efter den typen av svar som Tvilingmamma Västgöte ger ovan. Där individen reflekterar över vad hen gjort och kan göra. 
    Min poäng är väl mer att det inte är så mycket man kan göra. Det är exempelvis väldigt svårt för en ung människa att hitta eget boende. Där kan man som förälder såklart bospara och annat. Men på det hela är det svårt.
    Det jag själv satt fokus på är att stärka självförtroendet, att lära och utvecklas med en god portion frihet. Att duga som man är.
    Men det i sig behöver ju inte betyda att man vaccinerar någon från psykisk ohälsa.
  • Tukt

Man ska väl inte blanda i hop det med att vara säkerhetsmedveten och att vara ängslig.
    Just genom att ta säkerhet på allvar, gör att man inte behöver vara ängslig.
    .

• Tukt
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-17 05:06:31 följande:

Fast den kanske inte ökat utan det är så att vi idag talar öppet, frekvent och gärna om vårt psykiska mående? Det kan ju vara en bra grej på sikt men vi är väl lite ringrostiga? Idag så är det mkt fokus på vad vården kan göra och där tror jag vi har fått en övertro! SSRI och samtal i all ära men kanske vi själva kan hitta lösningar? 

Bara nyfiken. Vad är det du stör dig på med att folk kan må dåligt? 
Svar på tråden Vad tycker ni om den psykiska ohälsan som brett ut sig hos de unga? Hur hanterar ni det hos era egna barn?