Inlägg från: Anonym (Mannen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mannen)

Stämmer det här (Bra män är upptagna)

Anonym (Farmors råd) skrev 2024-11-15 22:52:03 följande:
    Stämmer det här (Bra män är upptagna)

Det här är väl berättade farmor för mig att alla bra män är upptagna efter 25 så om man vill ha en bra man MÅSTE man lägga an på en upptagen man och man skall hålla sig borta från ungkarlar om de är över 25. Farmor var gift flera gånger vilket hon sa stödde hennes resonemang (Lyssna på mig jag har varit gift flera gånger din mamma har bara varit gift med din pappa ingen annan) och hade väldigt mycket olika livs- och relationsråd som mamma blev jätteupprörd över. En del var rätt galna som att ju sämre än kvinna är i sängen ju bättre är hon på att laga mat och hon själv hade aldrig lagat mat utan ätit ute eller haft hushållerska som lagade mat.

Men vi tar detta...ligger det något i det? Är alla bra män upptagna efter 25 och man måste försöka stjäla en man från en annan kvinna för att få en bra man?

Gäller både män och kvinnor. Nästan alla bra är upptagna efter 25.
  • Anonym (Mannen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-16 15:08:03 följande:

De flesta jag känner med långa stabila äktenskap har träffats mellan 18 och 25 år. Det verka vara en bra ålder för att binda sig. 

Så nog är det färre kvar efter 25.

Jag var 20 och min man 23 när vi blev ett par. 

Ja, 18-25 ärde gyllene åren. 20-25 kanske är allra bäst.
  • Anonym (Mannen)
    Freddie K skrev 2024-11-16 15:34:13 följande:
    Ja att jag är snäll, har humor, att jag är trygg i mig själv och att jag gärna lyssnar. Så tänker jag i alla fall och jag får ofta höra att jag har de egenskaperna så det är inget skryt. 
    Kan du försörja en familj fysiskt och ekonomiskt?

I slutändan är det vad kvinnor bryr sig om. 
  • Anonym (Mannen)
    Freddie K skrev 2024-11-16 16:00:21 följande:
    Jag tänker att man är två om det. 
    Mannen har alltid det huvudansvaret. Kvinnan kan bli utbränd vilken dag som helst.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Jolene) skrev 2024-11-16 18:00:03 följande:
     Det gäller väl mer om de knappt kan försörja sig själva.

En charmig man som tar hand om hushållet hade kunnat jobba deltid nu eller med mer oberäkneliga inkomstkällor som konst och litteratur, eftersom jag har det välordnat.
    Brukar låta så om vi ser hur det faktiskt ser ut så väljer kvinnor bort den typen av man du beskriver. 

Som jag skrev ovan till Freddie kan kvinnor bli utbrända vilken dag som helst. De behöver en man som kan bära familjen. Det är också en sådan man de väljer.
  • Anonym (Mannen)
    Baam777 skrev 2024-11-16 17:26:53 följande:
    Jag får känslan att det är många bra män som väljer vara singlar
    En bra man väljer inte att vara singel. En vuxen man som väljer att vara singel har dåliga värderingar.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-16 18:39:53 följande:
    Jag skrev i ett tidigare inlägg att vi behöver definiera vad en bra man är. Men jag tänker att vi i detta fall definierar det som en man som uppskattas av kvinnor.

En man som väljer att vara singel kan absolut vara en bra man, men inte enligt damerna som han väljer bort. En man som prioriterar ner kvinnor för att han redan har barn som han tar hand om kan också definieras som en dålig man av vissa kvinnor, men är i grunden en toppenman om man utgår från barnen.
    Han är ingen toppenman utan en i det avseendet dåligt föredöme för sina barn. Tvåsamhet är fullständigt fundamental för vårt välstånd. 

Enda undantaget då en man kan komma undan med singelskap är om mannen i fråga är änkeman. Då är singelskap acceptabelt.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Malin) skrev 2024-11-16 19:24:45 följande:
    Gäller inte samma för kvinnor, singelkvinnor är inte toppenkvinnor och är dåliga föredömen?
    Absolut!

Men nu gällde trådens ämne män.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Jolene) skrev 2024-11-16 19:48:42 följande:
    Men lägg ner.

Det finns före, under och efter barn, och en del skaffar inga alls.

Hur viktigt det är med pengar kan skilja sig genom livet.
    Mycket snack. Du kan gilla det eller inte men det är sådana män kvinnor väljer. 

Och med rätta. Ensamstående kvinnor är en mycket utsatt grupp i samhället. De behöver en stark man omkring sig.
  • Anonym (Mannen)
    Freddie K skrev 2024-11-17 05:21:00 följande:
    Och det kan inte mannen bli? Jag tror på ett jämnställt förhållande där båda gör lika mycket och tar lika mycket ansvar. 
    Ok, det är en anledning till att du är singel. 
  • Anonym (Mannen)
    Freddie K skrev 2024-11-17 05:21:00 följande:
    Och det kan inte mannen bli? Jag tror på ett jämnställt förhållande där båda gör lika mycket och tar lika mycket ansvar. 
    Mannen kvinnan vill ha kan inte bli utbränd. Jag är själv en sådan man och kan inte bli utbränd.
  • Anonym (Mannen)
    Freddie K skrev 2024-11-17 06:26:56 följande:
    Tror du inte att det finns de som delar mina värderingar?
    Anonym (Mannen) skrev 2024-11-17 06:24:10 följande:
    Mannen kvinnan vill ha kan inte bli utbränd. Jag är själv en sådan man och kan inte bli utbränd.
    Alla kan bli utbrända och kvinnan vill nog inte heller ha en man som är utbränd och som bara sitter på soffan och kollar på tv.
    Ja och nej.
    Om man har kontroll över sitt liv blir man inte utbränd. Utbrändhet är en konsekvens av felaktig livsstil under lång tid.

Kvinnor delar inte de värderingarna rent biologiskt. Därför blir det problematiskt om du träffar en kvinna och förväntar dig att hon ska vara en räddningsplanka åt dig, på samma sätt som hon förväntar sig att du ska vara en räddningsplanka åt henne.

Såg till exempel ett reality-program där mannen var flygrädd och på deras första resa hoppade upp i kvinnans knä och ville bli tröstad. Det innebar slutet för den relationen. Hade däremot rollerna varit omvända hade relationen stärkts.
  • Anonym (Mannen)
    Freddie K skrev 2024-11-17 06:47:16 följande:
    Man kan ha kontroll över sitt liv och ändå bli utbränd. Det tror jag i alla fall. Det hände en kollega till mig.
    Nej, det kan man inte. Då har man inte kontroll. Din kollega hade fel livsstil under lång tid. Därför blev hon utbränd.

Om man har förmågan att granska sin egen livsstil kan man inte bli utbränd.

Om man däremot aldrig ger sig själv tid för hjärnan att vila, struntar i psykisk återhämtning, struntar i att sova. Ständigt stressar upp sig. Och detta under lång tid. Ja, då kan man bli utbränd.
  • Anonym (Mannen)
    Freddie K skrev 2024-11-17 06:47:16 följande:
    Den traditionella rollen som mannen har är att försörja kvinnan och vara en stark figur, men tiderna har förändrats. 
    Vi har i princip sanna gener idag som för 10000 årsedan. Kvinnors biologiska attraktion har samma ursprung. Hon vill ha någon som stärker henne. Allt annat är att utsätta henne och hennes framtida barn för fara.

Som pojke och senare man behöver man således förbereda sig på detta och bygga sig stark. Så stark så att man tryggt och ärligt faktiskt kan konstatera att man stärker kvinnan man vill inleda en relation med. Det i sig ger en självsäkerhet som attraherar kvinnor.
  • Anonym (Mannen)
    Freddie K skrev 2024-11-17 07:08:35 följande:
    Att vi har samma gener idag som för 10.000 år sen, det kan jag hålla med om, men samhället har förändrats. Idag upplever jag i alla fall kvinnorna starkare och mer självgående. Många kvinnor behöver ingen man för att försörja de eller ta hand om de. Det klarar de så bra själva. 
    Att kvinnor blivit starkare har inte förändrat att de väljer starka män.

Däremot har det ökat kraven på männen att inte bara vara ekonomiskt starka utan att dessutom vara socialt, psykiskt och fysiskt starka.

En man som i dagens samhälle är väl rustad för ett förhållande är ekonomisk, socialt, psykiskt och fysiskt stark. 
  • Anonym (Mannen)

Om en man förblir singel handlar framförallt om hur mycket han försöker med kvinnor.

Jag har en bakantskrets på kanske 200 män som jag träffar någon gång i decenniet. Och det är slående hur samma män som var ensamma när man var 20 även är det 20 år senare. Den gemensamma faktorn förr var att de aldrig ens försökte med kvinnor IRL och förmodligen lär de  inte göra det nu heller.

Att komma över obehaget av att bli nobbad är fullständigt fundamentalt som man. Minns hur jag själv jobbade bort detta när jag var 16-18. Efter ett tag bryr man sig inte om man blir nobbad och det är dit man behöver komma som man. Inse att ens värde är irrelevant för om någon kvinna vill ha en. I samma veva blir man attraktiv. 

Vi lever fortfarande i en kultur där framförallt män förväntas att ta initiativet.
    Kvinnor 25-30+ som har problem att skaffa bra män ska absolut börja med att ta initiativet själva för då kan de hitta de här guldkornen som faktiskt är bra män men som inte stöter på kvinnor. 

Alla bra män som stöter på kvinnor är upptagna för länge sedan. Själv band jag mig i tidiga 20-års åldern. 

Svar på tråden Stämmer det här (Bra män är upptagna)