• Anonym (Gravid)

Min tonårsdotter kräver att jag gör abort

Jag har en tonårsdotter som absolut inte kan gå med på att få ett syskon. Hon tror att jag ersätter henne med ett nytt barn och att jag inte älskar henne vilket såklart inte alls är sant. Hon har kämpat med psykiskt ohälsa ett tag pga mobbning i skolan vilket såklart har varit tufft för henne. Nu har det gått så långt att hon låter sitt dåliga mående gå ut över hela familjen och hon avböjer all hjälp och behandling med motiveringen att hon vill inte må bra. BUP säger att vården är frivillig och vi kan inte tvinga henne. Inte ens som vårdnadshavare har jag något att säga till om. 

Nu är det så att jag är gravid och jag vill absolut inte göra en abort, det skulle krossa mig, men min dotter kräver det här. Min man vill inte heller göra abort och våra andra barn ser med glädje fram emot ett syskon. 

Hur hade ni andra gjort?
  • Svar på tråden Min tonårsdotter kräver att jag gör abort
  • Anonym (Sten)

Självklart ska ni inte göra abort för att din dotter vill det. Däremot bör ni kanske fundera över om ni har den ork och de resurser som krävs för att tillgodose de behov era nuvarande barn har, nu när ni får ett barn till att ta hand om. Din dotter är sjuk och det kräver mycket av er föräldrar, ett litet barn kräver också mycket. Hur många övriga barn har ni och hur gamla är de? Kommer ni ha tid och ork att ge alla barn den uppmärksamhet de förtjänar under uppväxten? 

• Anonym (Nonick)

Det låter manipulativt. Hon mår säkert dåligt men det gör inte vad som helst okej. Att sätta hållhakar genom att påstå att du inte älskar henne om du väljer att föda barnet är känslomässig utpressning.

• Anonym (Oplan)

Jag hade ju själv inte planerat att bli gravid i denna situation. Om det var det så var det kanske inte helt genomtänkt.  Klart skillnad om det inte var planerat. Oavsett så kan dotter inte kräva abort. 

• Anonym (Hin Håle)

Att du ens frågar???

• Anonym (S)

Säg åt henne att det är din kropp och att det är du och din man som bestämmer om ni vill ha barn eller inte. Utöver det så klart visa empati för att hon kanske inte tycker om förändringen, men hon har inget med detta att göra.

• Anonym

Man kan ansöka om kontaktfamilj via kommunen, där kan barnet vara någon helg i månaden

• Anonym (D)
    Anonym (M) skrev 2024-11-16 09:36:32 följande:

Inte hunnit läsa alla svar hör men självklart ska inte dottern bestämma. Då är det ju sedan också hennes fel att syskonet fick ?dö? vilket kan leda till ännu mer dåligt mående. Men det är naturligtvis inte huvudskälet till att hon ej bestämmer. Vissa beslut är enbart de vuxnas. 

sedan har jag full empati kring måendet och bup. Har samma erfarenhet. Min dotter har fått fortsatt psykolog etc eftersom hon ville det men trots att hon bedömdes djupt deprimerad kunde de ju inte tvinga henne att äta läkemedel eftersom  hon ej var tillräckligt sjuk för tvångsvård.

hon valde till slut efter cirka 2 år att ta medicin och efter ett år mår hon nu äntligen bättre. Äntligen. 
    denna dotter har också varit extremt arg på att hon fick ett syskon som 13-åring men hon krävde inte abort då hon nog inte tänkte så långt Att hon kunde villkora att ta medicin mot att jag skulle göra abort. 

Är du abortmotståndare? Om ja, då förstår jag din synpunkt. 
  • Anonym (raka rör)

Hur många myriader barn har ni egentligen?

Om dottern är den enda i familjen som är vuxen nog att fatta hur ni har det och anser att både hon och övriga barn blir lidande av ännu ett barn, så förstår jag hennes inställning.

• Anonym (M)
    Anonym (D) skrev 2024-11-16 19:42:05 följande:
    Är du abortmotståndare? Om ja, då förstår jag din synpunkt. 
    Nu fattar jag inte alls hur du menar. Jag är motsatsen till abort-motståndare. Jag är helt och alltid för kvinnans rätt. Om du menar att ?barnet fick dö? så måste väl en Norrmalm funtad person förstå att det är så man kan känna i efterhand om man genom att vara pubertal och ego tvingat sin mamma att genomgå en abort av ett syskon som annars troligen skulle fötts?
    man borde kunna förstå att det i sig kan bli ett trauma för ett tonåring som inte vet något om så mycket annat än vad de själva känner just precis där och då för så är det ofta att vara tonåring och självcentrerad. 
    jag utgick från att folk kunde tänka så långt själva utan att jag behövde i detalj redogöra för det resonemange.
  • Anonym (HR)

Hur gammal är dottern?

• Anonym (Rebecka)

Är din man pappa till din dotter,  eller har du gift om dig på senare tid?
    Sånt kan spela roll.
    Min dåvarande tonåring bröt ihop när jag berättade att jag och min man (då sambo) skulle få barn.
    Han såg bara allt negativt det skulle innebära för honom och ville att det skulle fortsätta vara han och jag bara.

• Anonym (Anonym)

Hej kära du, 
    Gör inte abort! Livet är dyrbart och det är en stor välsignelse att få ett litet barn. Jag håller med tidigare om att din dotter absolut intr har något med det beslutet att göra. Markera det på ett kärleksfullt sätt och att du självklart inte komner älska henne mindre for att du får ett till barn. Om hon inte trivs med BUP finns andra vägar att testa. Har egna erfarenheter av psykisk ohälsa men mår bra idag. Jag fick stöd genom min underbara kristna församling, medmänniskor som lyssnade, bad och hjälpte mig att bryta negativa tankemönster.

Jag fick prata med en underbar sjuksköterska inom psykiatrin med terapiutbildning som var klippt och skuren för mig. Det din dotter behöver är empati, lyhördhet och värme vilket ofta tyvärr är det som saknas hos psykologer och inom psykiatrin. Hon behöver hjälp med att bryta negativa tankemönster men behöver hitta någon som hon känner förtroende för. Jag ska be att ni hittar rätt och varma lyckönskningar till graviditeten.
    .

Svar på tråden Min tonårsdotter kräver att jag gör abort