• Anonym (Gravid)

Min tonårsdotter kräver att jag gör abort

Jag har en tonårsdotter som absolut inte kan gå med på att få ett syskon. Hon tror att jag ersätter henne med ett nytt barn och att jag inte älskar henne vilket såklart inte alls är sant. Hon har kämpat med psykiskt ohälsa ett tag pga mobbning i skolan vilket såklart har varit tufft för henne. Nu har det gått så långt att hon låter sitt dåliga mående gå ut över hela familjen och hon avböjer all hjälp och behandling med motiveringen att hon vill inte må bra. BUP säger att vården är frivillig och vi kan inte tvinga henne. Inte ens som vårdnadshavare har jag något att säga till om. 

Nu är det så att jag är gravid och jag vill absolut inte göra en abort, det skulle krossa mig, men min dotter kräver det här. Min man vill inte heller göra abort och våra andra barn ser med glädje fram emot ett syskon. 

Hur hade ni andra gjort?
  • Svar på tråden Min tonårsdotter kräver att jag gör abort
  • Bits1975
    Anonym (Gravid) skrev 2024-11-15 21:31:48 följande:

Nej, såklart kan hon inte det. Pratade med en vän som sa att hen skulle ha gjort abort vilket gjorde att jag började fundera på om jag var självisk. 

Kommer självklart fortsätta uppmuntra till vård på bup, men känner mig så maktlös

Du är absolut inte självisk
  • Dexter dot com

Ni bör ju även fundera på om ni orkar med en bebis, flera barn till + en tonårsdotter med psykisk ohälsa? Vägrar hon söka hjälp kan ju situationen bli oerhört påfrestande och kräva enormt engagemang från er föräldrar i många år.

• Hjelm

Om detta inte är en trolltråd så är ju din dotter allvarligt störd. Föd barnet om du vill ha det och kriga för tonårsdottern behov av vård.

• Anonym (D)

Vadå inte vill. 
    Ni får ju såklart tvinga henne. 
    Jag blev tvingad till bup när jag var 17. 
    Sedan till att göra en utredning mot min vilja som 18-åring. 

• Yllop
    Anonym (Gravid) skrev 2024-11-15 21:37:04 följande:
    Nej, det var inte ens en tanke hos mig förrän en vän poängterade det själviska i det, att det är självisk av mig att äventyra min dotters psykiska hälsa för att jag vill ha ett till barn. 
    Den där vännen anser jag att du kan klara dig utan.
  • Anonym (M)

Inte hunnit läsa alla svar hör men självklart ska inte dottern bestämma. Då är det ju sedan också hennes fel att syskonet fick ?dö? vilket kan leda till ännu mer dåligt mående. Men det är naturligtvis inte huvudskälet till att hon ej bestämmer. Vissa beslut är enbart de vuxnas. 

sedan har jag full empati kring måendet och bup. Har samma erfarenhet. Min dotter har fått fortsatt psykolog etc eftersom hon ville det men trots att hon bedömdes djupt deprimerad kunde de ju inte tvinga henne att äta läkemedel eftersom  hon ej var tillräckligt sjuk för tvångsvård.

hon valde till slut efter cirka 2 år att ta medicin och efter ett år mår hon nu äntligen bättre. Äntligen. 
    denna dotter har också varit extremt arg på att hon fick ett syskon som 13-åring men hon krävde inte abort då hon nog inte tänkte så långt Att hon kunde villkora att ta medicin mot att jag skulle göra abort. 

• Anonym (Y)

Då får du lära din dotter att det är bara kvinnan som bestämmer över sin egen kropp, ingen annan.

Du borde tänka på dina andra barn och kanske överväga ett avlastningshem och annan hjälp. Dessutom mår hon inte bra och behöver mer hjälp än nu som uppenbarligen inte funkar 

• Anonym (J)

Jag har också en tonårsdotter som det har varit väldigt mycket problem med efter att hennes pappa (mitt ex) blev psykiskt sjuk,  började missköta skolan och var väldigt arg och fick utbrott,, Hon fick också ett syskon när hon var 15 och nu ska hon få ett till när hon är 18.

Hon krävde inte att jag skulle göra abort (även om hon tyckte det skulle vara bäst i början precis som min mamma som jag inte ens ska gå in på mer om, väldigt speciell person) men att jag skulle göra slut med min sambo (pappa till yngsta och barnet i magen) förra året efter bråk mellan mig och honom som hon la sig i. Det var väldigt mycket turer hit och dit men hon flyttade till sin farmor till slut , det funkade inte där heller så hon fick hjälp av soc att då egen lägenhet (stödboende sen ska hon få vanligt förstahandskontrakt) och jag träffar såklart henne. 

Jag är inte perfekt och inte min sambo heller.. vi bråkade en del och det var inte bra, vi har gått i familjebehandling sen. Men poängen är väl att det inte är rimligt att en tonåring helt ensam ska få bestämma sånt. Hon kan inte kräva att du ska göra abort. 

• Anonym (Siri)
    Anonym (Gravid) skrev 2024-11-15 21:10:04 följande:
    Min tonårsdotter kräver att jag gör abort Jag har en tonårsdotter som absolut inte kan gå med på att få ett syskon. Hon tror att jag ersätter henne med ett nytt barn och att jag inte älskar henne vilket såklart inte alls är sant. Hon har kämpat med psykiskt ohälsa ett tag pga mobbning i skolan vilket såklart har varit tufft för henne. Nu har det gått så långt att hon låter sitt dåliga mående gå ut över hela familjen och hon avböjer all hjälp och behandling med motiveringen att hon vill inte må bra. BUP säger att vården är frivillig och vi kan inte tvinga henne. Inte ens som vårdnadshavare har jag något att säga till om. 

Nu är det så att jag är gravid och jag vill absolut inte göra en abort, det skulle krossa mig, men min dotter kräver det här. Min man vill inte heller göra abort och våra andra barn ser med glädje fram emot ett syskon. 

Hur hade ni andra gjort?
    Förklarat för tonåringen att det inte är upp till henne om du gör abort eller inte. Sen skulle jag fortsätta stötta hennes psykiska mående och göra mitt bästa för att hon ska må bättre. 
Svar på tråden Min tonårsdotter kräver att jag gör abort