• Anonym (Ts)

Mirtazapin

Någon som har erfarenhet av denna medicin? Fått recept idag.

Ska tas på kvällen delvis för sömnproblem.  Blir man trött dagen efter? Lätt att somna? Har såklart googlat men vill gärna ha personliga erfarenheter?

• Svar på tråden Mirtazapin
  • Freddie K

Jag äter mirtazapin plus lite annat. Jag blir väldigt seg dagen efter, men jag tror att det är en mix av de tabletterna. Du får helt enkelt ta de i två veckor och sen kanske återkoppla med din läkare som skrev ut de.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Ts)
    Freddie K skrev 2024-11-15 16:52:48 följande:

Jag äter mirtazapin plus lite annat. Jag blir väldigt seg dagen efter, men jag tror att det är en mix av de tabletterna. Du får helt enkelt ta de i två veckor och sen kanske återkoppla med din läkare som skrev ut de.

Tack för svar. Ja läkaren kommer ringa mig om ett par veckor. 
    Jag vet inte om detta kommer funka för mina problem, men vi (jag och min läkare) försöker med allt vi kan komma på. Ej depression. 
    Fick även 3 andra mediciner så har 7 totalt nu.

Hjälper de med sömnen? Vill egentligen ha imovane men det är tyvärr omöjligt. Går 04:30 för jobb så jag behöver verkligen sova.
  • HSL7510

Ja det ganska bra och sederande. Man sover bättre än på Saroten. Där man somnar men vaknar efter 2 timmar. Hur det blir dagen efter med Mirtazapin är lite individuellt samt vid vilken tid man tar det. 

• Anonym (Drogad)

Blev alldeles för trött dagen efter, för att öht fungera. Kände mig helt drogad.

• Anonym (OliviA)

Äter mirtazapin 15 mg varje kväll för sömnen. Funkar bra och har inga biverkningar. Äter den alltså inte gör depp eller ångest utan sömnproblem. Tyvärr vänjer dig kroppen efter ett tag då effekten på sömnen är inte lika stor nu som i början. 

• Tukt

Tog det en gång, aldrig mer. Var helt konstig dagen efter.
    Ska du testa så ta en halv först. Minns det som jag sov på den. Men knappt värt det.
    Sedan kanske det är tillvänjning på det, så det blir bättre över tid.

• Dingy

Jag blev helt seg dagen efter och jättetrött, blev dessutom vrålhungig hela tiden när jag åt dom.

• Freddie K
    Anonym (Ts) skrev 2024-11-15 18:10:41 följande:
    Tack för svar. Ja läkaren kommer ringa mig om ett par veckor. 
    Jag vet inte om detta kommer funka för mina problem, men vi (jag och min läkare) försöker med allt vi kan komma på. Ej depression. 
    Fick även 3 andra mediciner så har 7 totalt nu.

Hjälper de med sömnen? Vill egentligen ha imovane men det är tyvärr omöjligt. Går 04:30 för jobb så jag behöver verkligen sova.
    Ja, man blir trött på Mirtazapin, men det är ju ingen sömnmedicin. Jag har Imovane också. Varför kan du inte få det?
  • Anonym (Bippo)
    Freddie K skrev 2024-11-16 08:20:40 följande:
    Ja, man blir trött på Mirtazapin, men det är ju ingen sömnmedicin. Jag har Imovane också. Varför kan du inte få det?
    Mirtazapin används väldigt ofta just som sömnmedicin, jo, även om det inte primärt är det den tagits fram för. Immovane är narkotikaklassat så det skrivs (om det är en seriös läkare, vilket det tyvärr finns alldeles för få av) inte ut lika lättvindigt som annan medicin; där ska hänsyn tas till tidigare beroendeproblematik och andra riskfaktorer.

TS! Jag tycker att Mirtazapin är helt makalöst bra som sömnmedel! Men, jag kan inte ta det om jag inte kan sova minst 8-9 timmar, eftersom jag ff är helt utslagen av den efter färre timmar. Även efter det fortsätter jag att vara seg - det är väl den största nackdelen: att man är konstant seg av den, man har liksom aldrig riktigt nån ordentlig energi. Det och den bedrövliga muntorrheten. Många andra säger att de blir hungriga av den också, varför det är väldigt vanligt att man går upp i vikt. Viktuppgången är dock inte direkt pga medicinen, utan just att folk äter mer, för att de känner mer hunger. Aldrig själv upplevt detta dock.
  • Freddie K
    Anonym (Bippo) skrev 2024-11-16 08:38:26 följande:
    Mirtazapin används väldigt ofta just som sömnmedicin, jo, även om det inte primärt är det den tagits fram för. Immovane är narkotikaklassat så det skrivs (om det är en seriös läkare, vilket det tyvärr finns alldeles för få av) inte ut lika lättvindigt som annan medicin; där ska hänsyn tas till tidigare beroendeproblematik och andra riskfaktorer.

TS! Jag tycker att Mirtazapin är helt makalöst bra som sömnmedel! Men, jag kan inte ta det om jag inte kan sova minst 8-9 timmar, eftersom jag ff är helt utslagen av den efter färre timmar. Även efter det fortsätter jag att vara seg - det är väl den största nackdelen: att man är konstant seg av den, man har liksom aldrig riktigt nån ordentlig energi. Det och den bedrövliga muntorrheten. Många andra säger att de blir hungriga av den också, varför det är väldigt vanligt att man går upp i vikt. Viktuppgången är dock inte direkt pga medicinen, utan just att folk äter mer, för att de känner mer hunger. Aldrig själv upplevt detta dock.
    Jo, men Mirtazapin är ju inte likvärdig Imovane. Imovane är ju en ren sömnmedicin, men jag förstår vad du vill ha sagt. Jag skulle aldrig i alla fall sova på enbart Mirtazapin.
  • Anonym (SS)

Jag har aldrig sovit så djupt som när jag tog mirtazapin. Precis som många påpekar så var jag trött och seg dagen efter vilket blev bättre med tiden. Det hela medförde att jag inte ville röra mig, tog buss istället för att cykla, tränade inte alls osv. Medicinen gjorde mig också extremt hungrig och jag gick upp 8 kg på en månad. Biverkningarna blev bättre med tiden, det hela slutade dock med att jag slutade medicinen. Det enda jag saknar är hur bra jag sov med den. 

• Anonym (Kraftig viktuppgång)

Kan inte rekommendera. Jag har haft denna och tyvärr var den inget bra alternativ för mig i alla fall.

Skäl:

En vanlig biverkning är viktuppgång och jag tänkte väl "äsch, jag har alltid varit smal och haft stenkoll på vad jag ätit så det är nog ingen fara, det skulle dessutom inte skada om jag gick upp lite"

Tjena.

Jag var panikhungrig konstant och gick upp 15 kg på ingen tid alls, det var det sjukaste jag varit med om. Fick byta ut den och det tog lång tid att gå ner allt. Har sedan dess träffat minst 5 pers med samma erfarenhet.

Det roliga är att glömmer man bort vad den heter så frågar man bara en läkare "Vad heter den medicinen som man går upp sjukt mycket i vikt av på nolltid?" Då svarar läkaren "Mirtazapin!" direkt, testa får ni se ;)

Om den har någon som helst annan effekt än det så var det inget jag märkte av iaf.

• Anonym (Anhörig)

En anhörig till mig har den medicinen sen ganska många år och tycker den är bra. Hon behövde gå upp i vikt så den biverkningen är bra, nu är hon normalviktig. En nackdel är dock att hon går upp och äter mitt i natten i sömnen. Det är inget hon minns dagen efter. Varje natt samma sak. Det märks att hon sover, det går inte att prata med henne.

• Anonym (Aldrig igen)

Tog mirtazapin ett par gånger och det var absolut inte värt det. Dagen efter känner jag mig helt apatisk och nerdrogad med noll reaktionsförmåga. Som att jag befann mig i en glasbur.

Sen sov jag inget vidare heller då jag fick så mycket myrkrypningar av medicinen. 

Svar på tråden Mirtazapin