Anonym (Bippo) skrev 2024-11-16 08:38:26 följande:
Mirtazapin används väldigt ofta just som sömnmedicin, jo, även om det inte primärt är det den tagits fram för. Immovane är narkotikaklassat så det skrivs (om det är en seriös läkare, vilket det tyvärr finns alldeles för få av) inte ut lika lättvindigt som annan medicin; där ska hänsyn tas till tidigare beroendeproblematik och andra riskfaktorer.
TS! Jag tycker att Mirtazapin är helt makalöst bra som sömnmedel! Men, jag kan inte ta det om jag inte kan sova minst 8-9 timmar, eftersom jag ff är helt utslagen av den efter färre timmar. Även efter det fortsätter jag att vara seg - det är väl den största nackdelen: att man är konstant seg av den, man har liksom aldrig riktigt nån ordentlig energi. Det och den bedrövliga muntorrheten. Många andra säger att de blir hungriga av den också, varför det är väldigt vanligt att man går upp i vikt. Viktuppgången är dock inte direkt pga medicinen, utan just att folk äter mer, för att de känner mer hunger. Aldrig själv upplevt detta dock.
Jo, men Mirtazapin är ju inte likvärdig Imovane. Imovane är ju en ren sömnmedicin, men jag förstår vad du vill ha sagt. Jag skulle aldrig i alla fall sova på enbart Mirtazapin.