Inlägg från: Anonym (mino) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mino)

10 år, åka själv till skolan med buss.

Anonym (LOTUS) skrev 2024-11-15 13:05:19 följande:
    10 år, åka själv till skolan med buss.

Min son har fått plats på en superbra skola där han ska börja i årskurs 4. Skolan ligger dock på andra sidan stan, vilket innebär att han måste åka buss själv. Jag jobbar dagtid och kommer inte att kunna köra honom dit varje morgon. Vi bor i en medelstor stad.

Vad har ni för erfarenheter? När börjar era barn åka själva till skolan?
    Min son känner sig trygg med att åka och är inte rädd.
    Låter fullt rimligt och rätt vanligt att kunna åka en lite längre bit till skolan i den åldern. Min syrra åkte skolbuss redan i ettan, för vi bodde på landet. 
  • Anonym (mino)
    Anonym (Klara) skrev 2024-11-15 13:15:01 följande:

Helt ok om han vill. Men ha en plan B+C+D om det strular.

Har läst så många trådar här på FL om mammor som varken har nätverk, bil, genomtänkt boende osv. Som sedan när något händer står helt handfallna. 

Det är väl samma som att vuxna är beroende av kollektivtrafik för att ta sig till jobbet. Det händer att man blir försenad, men man reder upp det. Alla har inte bil eller nätverk som kan ta ungarna till skolan, eller en själv till jobbet. 
  • Anonym (mino)
    Anonym (Klara) skrev 2024-11-15 16:48:49 följande:
    Ja, klart att även barn kan reda upp det. Men jag tänker mer på fulla gubbar, snattare, inställda bussar, trafikolyckor mm. Inte försenade bussar. 
    Ja, det är bland annat sånt som barnen måste lära sig att hantera. Det är precis det jag menar.

Hur tänker du att mammans nätverk, bil och genomtänkta boende ska lösa om barnet träffar på en full gubbe på bussen?
  • Anonym (mino)
    Anonym (Klara) skrev 2024-11-18 09:00:02 följande:
    Om du inte kan förstå att det kan hända saker som gör att man måste hämta sitt barn, kan jag tyvärr inte hjälpa dig. 
    Varför måste du hjälpa mig? Jag har inte bett om eller behöver din hjälp.

Jag bara undrar vad du menar med att det behövs nätverk och bil för att barnet ska kunna åka buss till skolan. Att saker kan hända i kollektivtrafiken fattar de flesta, likaså kan saker hända i hemmet eller i en bil som gör att man blir sen eller inte kommer dit man ska när det var tänkt.

Då löser man den uppkomna situationen så gott det går. Och det kan innebära att man behöver hämta barnet, eller så kan det vara annat som behövs. 

Och det är bra för barn att utmanas i att hantera såna saker, hur gör man när man stöter på en full gubbe, när bussen blir sen eller inställd? Det rustar barnet inför livet.
Svar på tråden 10 år, åka själv till skolan med buss.