• Anonym (LOTUS)

10 år, åka själv till skolan med buss.

Min son har fått plats på en superbra skola där han ska börja i årskurs 4. Skolan ligger dock på andra sidan stan, vilket innebär att han måste åka buss själv. Jag jobbar dagtid och kommer inte att kunna köra honom dit varje morgon. Vi bor i en medelstor stad.

Vad har ni för erfarenheter? När börjar era barn åka själva till skolan?
    Min son känner sig trygg med att åka och är inte rädd.
  • Svar på tråden 10 år, åka själv till skolan med buss.
  • Toxicated

Min son börja åka buss när han var 10år och vi hade flyttat ut en bit utanför staden, först regionbuss in till staden och byte till statsbuss. Vi provåkte någon gång sen gjorde han det själv utan problem. 

Det är bara att prova, han har väl en mobil så det värsta som kan hända är att du får plocka upp honom om han missar en hållplats. Skrattande

• Anonym (?)

Jag åktr själv buss över hela stan när jag var barn och det gick jättebra. Men tyvärr fungerade det inte för min 11-åring trots att hon hade positiva erfarenheter av bussåkande sen innan. Det hon tyckte var jobbigt var att det är mycket folk på bussen i rusningstid. Hon kunde alltså inte sitta/stå ifred som hon brukat när hon åkt mer udda tider

• Anonym (Klara)

Helt ok om han vill. Men ha en plan B+C+D om det strular.

Har läst så många trådar här på FL om mammor som varken har nätverk, bil, genomtänkt boende osv. Som sedan när något händer står helt handfallna. 

• Anonym (mino)
    Anonym (LOTUS) skrev 2024-11-15 13:05:19 följande:
    10 år, åka själv till skolan med buss.

Min son har fått plats på en superbra skola där han ska börja i årskurs 4. Skolan ligger dock på andra sidan stan, vilket innebär att han måste åka buss själv. Jag jobbar dagtid och kommer inte att kunna köra honom dit varje morgon. Vi bor i en medelstor stad.

Vad har ni för erfarenheter? När börjar era barn åka själva till skolan?
    Min son känner sig trygg med att åka och är inte rädd.
    Låter fullt rimligt och rätt vanligt att kunna åka en lite längre bit till skolan i den åldern. Min syrra åkte skolbuss redan i ettan, för vi bodde på landet. 
  • Anonym (mino)
    Anonym (Klara) skrev 2024-11-15 13:15:01 följande:

Helt ok om han vill. Men ha en plan B+C+D om det strular.

Har läst så många trådar här på FL om mammor som varken har nätverk, bil, genomtänkt boende osv. Som sedan när något händer står helt handfallna. 

Det är väl samma som att vuxna är beroende av kollektivtrafik för att ta sig till jobbet. Det händer att man blir försenad, men man reder upp det. Alla har inte bil eller nätverk som kan ta ungarna till skolan, eller en själv till jobbet. 
  • Mrs Moneybags

Det kommer funka bra tror jag! Min son började pendla själv i fjärde klass. Tunnelbana + buss och en kort promenad. 

Du kan ju åka med de första gångerna. 

• Anonym (LOTUS)

Vi kommer att träna på att åka kommunalt redan nu.

Tack för alla svaren. Det är alltid lite svårt för mig som mamma att balansera hur mycket man ska släppa när barnen pendlar mellan "stor" och liten.
  • Anonym (Jo)

Det är dags. Han klarar sig. Han kommer att växa med uppgiften.

• Anonym (Femman)

Nu när mina barn började i femman började de åka själva till och från skolan samt till sin idrottsaktivitet. Detta pga separation, flytt och ingen bil. 

Många barn i Stockholmsområdet börjar åka själva i fjärde klass då de börjar på musikskola, kulturama eller någon annan specialinriktad skola. Då kan det vara både tunnelbana och buss samt mer än ett byte. Ibland går det lite snett men oftast brukar barnen växa med ansvaret. 

• Anonym (Klara)
    Anonym (mino) skrev 2024-11-15 13:53:59 följande:
    Det är väl samma som att vuxna är beroende av kollektivtrafik för att ta sig till jobbet. Det händer att man blir försenad, men man reder upp det. Alla har inte bil eller nätverk som kan ta ungarna till skolan, eller en själv till jobbet. 
    Ja, klart att även barn kan reda upp det. Men jag tänker mer på fulla gubbar, snattare, inställda bussar, trafikolyckor mm. Inte försenade bussar. 
  • Spucks

Min dotter åkte ibland själv när hon var 7 (för det mesta cyklade vi, men om hon skulle dit/hem själv var det med bussen). Buss utan byte som stannade nära hemmet och nära skolan. Mindre stad.
    Från 9 (flytt till en storstad) åkte hon tunnelbana - samma som med buss, dvs. utan byte och båda hållplatser nära hemmet/skolan. 
    Från 10 (ny skola) blev det tunnelbana plus tåg eller buss med två byten.

• Anonym (mino)
    Anonym (Klara) skrev 2024-11-15 16:48:49 följande:
    Ja, klart att även barn kan reda upp det. Men jag tänker mer på fulla gubbar, snattare, inställda bussar, trafikolyckor mm. Inte försenade bussar. 
    Ja, det är bland annat sånt som barnen måste lära sig att hantera. Det är precis det jag menar.

Hur tänker du att mammans nätverk, bil och genomtänkta boende ska lösa om barnet träffar på en full gubbe på bussen?
  • Anonym (Klara)
    Anonym (mino) skrev 2024-11-18 08:51:24 följande:
    Ja, det är bland annat sånt som barnen måste lära sig att hantera. Det är precis det jag menar.

Hur tänker du att mammans nätverk, bil och genomtänkta boende ska lösa om barnet träffar på en full gubbe på bussen?
    Om du inte kan förstå att det kan hända saker som gör att man måste hämta sitt barn, kan jag tyvärr inte hjälpa dig. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Jag tror att det kommer att gå bra, särskilt om det inte är så långt och inget byte. Vi har bil samt gångavstånd eller cykelavstånd till det mesta, bor i en mindre stad. Våra ungar har därför inte behövt åka kollektivt själva hittills, men nu ska de börja göra det ibland. Från grannorten och hit (7-8 km) när de besöker simhallen eller sin farmor och farfar. Bussen tar ca 10 min.

De är 12, så jag tror att det är bra att de börjar öva på att ta sig runt själva. Här är inte så mycket trafik heller. Storstadstrafik får de vänja sig vid när de blir äldre. 

• Anonym (mino)
    Anonym (Klara) skrev 2024-11-18 09:00:02 följande:
    Om du inte kan förstå att det kan hända saker som gör att man måste hämta sitt barn, kan jag tyvärr inte hjälpa dig. 
    Varför måste du hjälpa mig? Jag har inte bett om eller behöver din hjälp.

Jag bara undrar vad du menar med att det behövs nätverk och bil för att barnet ska kunna åka buss till skolan. Att saker kan hända i kollektivtrafiken fattar de flesta, likaså kan saker hända i hemmet eller i en bil som gör att man blir sen eller inte kommer dit man ska när det var tänkt.

Då löser man den uppkomna situationen så gott det går. Och det kan innebära att man behöver hämta barnet, eller så kan det vara annat som behövs. 

Och det är bra för barn att utmanas i att hantera såna saker, hur gör man när man stöter på en full gubbe, när bussen blir sen eller inställd? Det rustar barnet inför livet.
Svar på tråden 10 år, åka själv till skolan med buss.