• Anonym (F)

Ni med tonåringar

Men skärpning, aldrig!! Hur skämmigt får man bete sig egentligen?! Barn och tonåringar får sköta sina egna konflikter, för det är deras sak att hantera och hur ska de annars lära sig om de blir söndercurlade som några småungar?

• Anonym (F)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-17 15:44:49 följande:
    Självklart lär jag barnen att hantera konflikter på egen hand. Mitt svar baseras på:

1. Det rör sig om tonåringar som fortfarande har skolplikt och är i övergången mellan barn/ungdom.

2. Att konflikten nått en gräns som tonåringarna inte själva kan reda ut. Säg att de blir osams om något och den andre hotar med att sprida nakenbilder på mitt barn till alla på skolan. Var nakenbilden kommer ifrån kan kvitta. Det kan va ett smygfoto i samband med gympan.

Jag tror de stöter på mycket som är nytt och som de kan behöva stöd i att hantera. Allt från hot, våld, droger (även snus, cigg, alkohol), stöld, skolk, psykisk ohälsa osv. Massor av saker som de behöver oss vuxna för att klara av att reda ut.

Jag lägger mig inte i om min tonåring bråkar med bästisen för något missförstånd, svartsjukedrama eller liknande. Då lyssnar jag, ställer frågor och eventuellt ger tips för att lösa det. Men tycker det är bäst när tonåringen själv kommer med egna lösningar på sina problem.
    Skolan ska bara blandas in om det är något som hänt på skoltid, inte bara för att det råkar vara någon från samma skola eller att hen hotar att sprida saker till andra på skolan. Smygfoton på gympan, fine, det kan skolan ta tag i, men foton utanför skolområdet eller utanför skoltid får man sköta privat.

De allra flesta konflikter mellan unga rör ju inte skolan, så det blir konstigt att ha som utgångspunkt att blanda in dem.
Svar på tråden Ni med tonåringar