• Anonym (Mama)

Ni med tonåringar

Ringer ni deras vänner vid konflikter om de själva inte lyckas reda ut det? Alltså inte deras föräldrar, utan direkt till tonåringarna.

• Svar på tråden Ni med tonåringar
  • Anonym (Mamma)

Absolut inte. I första hand läraren om barnen går i samma klass så en neutral part kan hjälpa dem. Annars föräldrarna.

• Anonym (Ebba)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-15 09:50:36 följande:

Absolut inte. I första hand läraren om barnen går i samma klass så en neutral part kan hjälpa dem. Annars föräldrarna.

Om det har med skolan att göra...
    Annars behöver inte skolan heller blandas in anser jag. 

Och nej, jag hade inte ringt upp min sons vänner om det inte var något EXTREMT. Han är 18 nu och det har hittills aldrig hänt men man vet väl aldrig...
  • Anonym (Mami)

Nej verkligen inte 

• Anonym

Nej!
    Men samtalar med mitt eget barn och försöker stödja och ge råd för att tonåringen själv ska kunna hantera konflikter

• Anonym (Va)

Jag som förälder kan ju inte ringa deras kompisar om deras konflikt. Det vore ju supermärkligt. 

• Anonym (nek)

Nej verkligen inte. 

Däremot försöker jag ju prata med mitt barn om hur de kan se på och hantera konflikter, vänskap och annat. 

• Anonym (nek)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-15 09:50:36 följande:

Men vadå, går du in konflikter och kontaktar läraren? Låter du inte dina barn lära sig att reda ut sina egna angelägenheter? 
  • McIris

Haha jag skulle inte kunna skriva detta inlägg om jag kontaktat någon inblandad i mina tonåringars konflikter. Jag hade varit död och begraven av mina tonåringar. Så svaret är absolut nej.

• Anonym (Sandra)

Absolut inte, men som andra här skulle jag stötta och försöka ge lite råd kring det som skaver etc.

Däremot när mitt barn var 11-12 år råkade hon ut för något väldigt svårt och jobbigt som utspelade sig på nätet DÅ fick jag rycka in och kontakta vårdnadshavaren som jag kände lite innan.

• Anonym (F)

Men skärpning, aldrig!! Hur skämmigt får man bete sig egentligen?! Barn och tonåringar får sköta sina egna konflikter, för det är deras sak att hantera och hur ska de annars lära sig om de blir söndercurlade som några småungar?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (nek) skrev 2024-11-15 10:23:46 följande:
    Men vadå, går du in konflikter och kontaktar läraren? Låter du inte dina barn lära sig att reda ut sina egna angelägenheter? 
    Självklart lär jag barnen att hantera konflikter på egen hand. Mitt svar baseras på:

1. Det rör sig om tonåringar som fortfarande har skolplikt och är i övergången mellan barn/ungdom.

2. Att konflikten nått en gräns som tonåringarna inte själva kan reda ut. Säg att de blir osams om något och den andre hotar med att sprida nakenbilder på mitt barn till alla på skolan. Var nakenbilden kommer ifrån kan kvitta. Det kan va ett smygfoto i samband med gympan.

Jag tror de stöter på mycket som är nytt och som de kan behöva stöd i att hantera. Allt från hot, våld, droger (även snus, cigg, alkohol), stöld, skolk, psykisk ohälsa osv. Massor av saker som de behöver oss vuxna för att klara av att reda ut.

Jag lägger mig inte i om min tonåring bråkar med bästisen för något missförstånd, svartsjukedrama eller liknande. Då lyssnar jag, ställer frågor och eventuellt ger tips för att lösa det. Men tycker det är bäst när tonåringen själv kommer med egna lösningar på sina problem.
  • Anonym (F)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-17 15:44:49 följande:
    Självklart lär jag barnen att hantera konflikter på egen hand. Mitt svar baseras på:

1. Det rör sig om tonåringar som fortfarande har skolplikt och är i övergången mellan barn/ungdom.

2. Att konflikten nått en gräns som tonåringarna inte själva kan reda ut. Säg att de blir osams om något och den andre hotar med att sprida nakenbilder på mitt barn till alla på skolan. Var nakenbilden kommer ifrån kan kvitta. Det kan va ett smygfoto i samband med gympan.

Jag tror de stöter på mycket som är nytt och som de kan behöva stöd i att hantera. Allt från hot, våld, droger (även snus, cigg, alkohol), stöld, skolk, psykisk ohälsa osv. Massor av saker som de behöver oss vuxna för att klara av att reda ut.

Jag lägger mig inte i om min tonåring bråkar med bästisen för något missförstånd, svartsjukedrama eller liknande. Då lyssnar jag, ställer frågor och eventuellt ger tips för att lösa det. Men tycker det är bäst när tonåringen själv kommer med egna lösningar på sina problem.
    Skolan ska bara blandas in om det är något som hänt på skoltid, inte bara för att det råkar vara någon från samma skola eller att hen hotar att sprida saker till andra på skolan. Smygfoton på gympan, fine, det kan skolan ta tag i, men foton utanför skolområdet eller utanför skoltid får man sköta privat.

De allra flesta konflikter mellan unga rör ju inte skolan, så det blir konstigt att ha som utgångspunkt att blanda in dem.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (F) skrev 2024-11-17 15:48:23 följande:
    Skolan ska bara blandas in om det är något som hänt på skoltid, inte bara för att det råkar vara någon från samma skola eller att hen hotar att sprida saker till andra på skolan. Smygfoton på gympan, fine, det kan skolan ta tag i, men foton utanför skolområdet eller utanför skoltid får man sköta privat.

De allra flesta konflikter mellan unga rör ju inte skolan, så det blir konstigt att ha som utgångspunkt att blanda in dem.
    Håller inte helt med här.
    Det min dotter råkade ut för påverkade henne under lång tid ( pga ett gäng på skolan) som gick ut över skolan och hennes prestationer där.
    Läraren hade fått fler samtal kring det här gänget och skolan tog också tag i det som skedde.
Svar på tråden Ni med tonåringar