• Agda90

Nej till rapsolja och andra kostråd?

Efter flera års letande efter rätt kunskap har jag kommit fram till följande :
    1. Nej till fröoljor då de innehåller på tok för mycket omega 6
    2. Nej till raps av samma skäl (Rapsolja har vi använt sedan 19 70-talet och det är verkligen inte länge!
    3. Oliv olja av bra kvalitet används kall, till salladsdressing t. Ex.
    4. Ghee använder jag att steka i
    5. Ibland kokosolja (inte den i sioberpalet för den duger enbart att användas som skokräm
    6. Margarin - över min döda kropp att  i använder det

• Agda90

Man ska ha en bra balans mellan omega 3 och 6. Och det är här problemet är för det är oerhört lätt att få i sig mycket omega 6 och svårare att få i sig tillräckligt med omega 3. 

Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 14:53:35 följande:
    Det är ju precis vad doktorn i min video talade om, fast han påstod att om du tar omega-3 så blir det inte skada av för mycket omega-6 från oljan.
  • Agda90
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 14:53:35 följande:
    Det är ju precis vad doktorn i min video talade om, fast han påstod att om du tar omega-3 så blir det inte skada av för mycket omega-6 från oljan.
    Sorry, läste inte noga. Han påstår alltså att man kan kompensera för mängden omega 6 med att äta omega 3 i form av kosttillskott. Ja men han får ju tro det om han vill. 

Jag personligen vill inte göda inflammationer för att sedan släcka dem halvdant. 
  • Agda90
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 15:33:45 följande:
    Nej alltså det är ingen tro, det är inflammationer som inte skapas i kroppen om du har tillräckligt med omega-3 men om du tillför omega-6 utan att ha tillräckligt med oemga-6 kan inflammationer uppstå.
    Och på vilket sätt är det bättre att tillföra omega 3? Via kosttillskott eller på naturlig väg?
    Man ska äta rätt mat så långt det bara går så att man inte behöver ta kosttillskott
Svar på tråden Nej till rapsolja och andra kostråd?