Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Nej till rapsolja och andra kostråd?

Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 00:12:14 följande:
    vet inte om jag litar på den här datan men enligt google:

2 - 5 år inte bör äta mer än 27-33 gram socker per dag, vilket motsvarar 7-9 sockerbitar per dag. 6 - 15 år inte bör äta mer än 33-53 gram socker per dag, vilket motsvarar 10-17 sockerbitar per dag. 16 år och äldre inte bör äta mer än 54-60 gram socker per dag, vilket motsvarar18-20 sockerbitar per dag

Så 142 gram per dag är en coke om dagen med socker.. 
    Man vet ju inte om du är pålitlig heller..

Google är en SÖKmotor, som ger kort inehållsbeskrving och länkningar till olika hemsidor.

När du inte kan skilja på sökmotor (google) och hemsidor, så kan man ju knappast ta din video på allvar heller.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-14 23:24:10 följande:
    Här är just en videos om endast argumenterar med fakta.

Ofarligt att använda som olja i salad etc, eller för eget bruk direkt vid matlagning, skadlig om den används som exempelvis McDonalad's Pommes...
    Så undvik den i skräpmaten, annars är den ok.
    Glömde du att läsa videobeskrivningen?

Här står det i videobeskrvningen.

Citerar:

"The links above are affiliate links, so I receive a small commission every time you use them to purchase a product. The content contained in this video, and its accompanying description, is not intended to replace viewers? relationships with their own medical practitioner. Always speak with your doctor regarding the content of this channel, and especially before using any products, services, or devices discussed on this channel."

(slut på citat)

Klassiker från influenser, låter trovärdiga i sitt utförande och sedan använder sig av affiliate länkar för få folk att köpa produkter.

Så det var som man trodde, inte högre trovärdighet på din video...

Det fanns ju EN sak han hade rätt i fleromättat är bättre än enkelmättat fett. Fast som ordspråket säger:Fast även en blind hörna hitta ju ett korn...

• EnAnonumius
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 09:23:30 följande:
    Jag förstår inte vad du skulle ha för poäng? Youtube har guidelines och han måste skriva det annars kan videon tas bort.
    Hur blir de fakta han presenterar från olika undersökningar i videon mer eller mindre värda pga vad du skriver?
    Detta är en doktor, ingen influencer. En doktor som gör videos är inte samma sak som en influencer. 
    Men ta samma fakta han presenterar och låt någon pajas-influencer som bara viasar upp sina ankläppar han köpt och visar bilder på dyr mat han äter bara för sakens skull. Blir de fakta som visas upp mindre värda pga det?
    Såg du videon? 
    Han tog just upp allting som var missförstånd och beskriv i detalj med undersökningar och fakta som backar upp varför det han säger ska stämma.
    Det var DU som hävdade följande i inlägg #13
    Citerar dig och dina ord:
    "Här är just en videos om endast argumenterar med fakta."

(slut på citatet)

Läs vad jag faktiskt skriver. Jag har aldrig sagt emot YT att de har guidelines och att man inte skulle kunna säga något. Eller att man skall säga något. Så det är något du greppar ur helt ur luften

Verkligen är han en doktor? No shit Sherlock. Bara för att han är en doktor, så är det direkt oärligt av honom att använda sig av affiliates links, som leder till produktförsäljning, så som han tydligt beskriver i sin "videobeskrivning" som jag har citerat i förra inlägget. Men jag kan ta det EN gång till
    Så här står det i första meningen i videobeskrivningen:

"The links above are affiliate links, so I receive a small commission every time you use them to purchase a product. "
    (slut på citatet)
    Står även i videobeskrivningen att det är från dessa länkar han har även hämtat sitt material från också.
    Otroligt oärligt gjort från den doktor.

Även om han är en doktor, så finns det inget som hindra att han kan även vara influenser också.
    Det förstår de flesta människor, utom möjligen du.
    Dessutom så helan hans upplägg, och retoriska framförande, i videon är samma upplägg som influensers har.

• EnAnonumius
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 11:50:02 följande:
    Det är alltid så fåren lyssnar. De hör "experten" säga vad som är sant, sen en undersökning som anses som auktoritär källa och inte behöver bevisas i sig.
    Ungefär är som dig då?

Du länkade ju till en doktor som uteslutande använde sig av affiliate länkar, med produktförsäljning, som innehöll lite "studier", och ingen av dessa försäljningsställen, som Doktorn källhänvisade till, länkade till källan som de hade inhämtat studierna ifrån.

Rätt så osmakligt gjort av dig att kalla andra för får.
  • EnAnonumius
    Anonym (Petig?) skrev 2024-11-15 14:13:32 följande:

Jag vill inflika att även experter är oense om vad som är sant och falskt. Det en expert säger, kan nästa expert säga motsatsen om.

Vad som är nyttigt respektive onyttigt är inte en svartvit fråga, men det framställs ofta som det, inte minst i marknadsföringssyfte.

Forskning är också mer komplicerat än antingen-eller. Studier påverkas av urval, begränsningar, databehandling, vem som finansierar den, osv. Inte minst så är det också en viktig bit vad media och andra kanaler väljer att ta upp och/eller framhäva av dessa studier.

Precis så..  👍
  • EnAnonumius
    Tom Araya skrev 2024-11-15 14:11:09 följande:
    Man ska inte ignorera fakta, men man måste beakta att det kan handla om lobbyism om länkar går till försäljningssidor istället för direkt till faktakällan, därför finns det skäl att kritisera videon på just den punkten.
    Tack.. 
    Äntligen någon som tänker.
  • EnAnonumius
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 14:27:32 följande:
    Jo, att kritisera videon för vad du tycker är fel är en sak, men om det som framställs i videon faktiskt är från undersökningar som bevisar det han säger är sant är det väldigt irrelevant att klaga på hur det sen länkas ut. 
    Och, igen, så du bör läsa virkbeskrivningen
    på den videon du länkade till.

Står för klart och tydligt från Doktorn, då det är kanal ägaren som skriver sina egna video beskrivningar. 

"Here are the links to the research papers referenced in the video:"

(hans länk material)

The links above are affiliate links, so I receive a small commission every time you use them to purchase a product. The content contained in this video, and its accompanying description, is not intended to replace viewers? relationships with their own medical practitioner. Always speak with your doctor regarding the content of this channel, and especially before using any products, services, or devices discussed on this channel."

Så hur skall DU som kunna garantera dig själv och din omgivning,  på att det är fakta han referar till med sina källor, som han själv erkänner att han använder sig av?
    När han har använt sig av afiliate länkar som innehåller produktköp, som han också tydligt skriver?
    Dessa afiliate länkar har ju ingen källhänvisning till forskning/undersökningar på deras hemsidor heller.

Så det är enkelt att kritisera den videon för just sitt innehåll. Då det finns ju knappast några hänvisningar till undersökningar, länkat från Doktorn själv, eller via afiliate länkarna (där han får en lite pengasumma för om folk köper via hans länkar.  

Man bör tänka ja, och seriöst, en seriös sida som vill syssla med seriösa undersökning håller inte på med produktförsäljning.

Och jag kan knappast se det som seriöst, (riktig)doktor eller inte vanlig influenser/"Svensson", om man skall framstå som trovärdig med sin "fakta framförande", att man använder sig av afiliate länkar, och dess innehåll, som underlag för sin s.k "fakta video".

• EnAnonumius
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 15:32:34 följande:
    Just därför man tar reda på fakta och inte tillförlitar sig på vad "experter" säger.
    Vetenskapligt stöd ljuger inte.
    Säger personen som försvara afiliate länkningar till produktköps som används i en video som underlag samtidigt i video som "fakta".

Ja jag tar reda på fakta.
    Senast jag tog reda på fakta var OM din vido du länkade till..
    Vilket jag gjorde med den videon du lade upp, kollade hans källor. Märkligt ingen av dessa källor, som säljer olika produkter, länkade vidare till seriös forskning, som stöttade deras utlåtanden.
    Du bör notera också att doktorn använde sig av dessa afiliate länkar i sin video.

Så hur är det nu? "Skall ta reda på fakta" gälla alla, men inte dig?

Precis som du säger man skall ta reda på fakta och inte tillförlita sig på experter.
    Tydligen gäller det "alla andra experter" utom just den doktorn du lade upp, som du hävdar då är en expert.

Många som tänker efter lite, och gillar detta med fakta, kommer aldrig att acceptera att det används afiliate länkar till hemsidor med produktförsäljning, som underlag för sin fakta han tar upp i videon.

Så även den "experten" du lägger upp skall tåla samma kritiska granskning också, som du anser att andra experter skall granskas.

• EnAnonumius
    Anonym (Seed oil) skrev 2024-11-15 15:56:11 följande:
    Och om två vetenskapliga studier säger emot varandra? Hur gör du då? Eftersom vetenskapen inte är överens om det är farligt eller inte. 
    Precis så, det finns inget konsensus på detta område.

• EnAnonumius
    Tom Araya skrev 2024-11-15 13:55:06 följande:
    Jag håller med i kritiken av den videon och länkarna i den.
    Hade videokreatören varit en som fokuserat på att sprida fakta så hade han länkat direkt till faktakällan och inte till en försäljningssajt där källorna ev presenteras.
    Så oavsett Youtubes policy här, så har han gjort ett val vad det gäller länkar och det valet bör man beakta när man tar in informationen han presenterar.
    👍
  • EnAnonumius
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 16:16:55 följande:
    Du verkar tro att du är väldigt smart.. är det så att det går lätt att se om undersökningarna han relaterar till är seriösa eller inte om man verkligen orkar klicka in sig?
    Om så är fallet har du ingen poäng alls.
    Och du vill fortfarande inte läsa, vad folk faktiskt skriver?
    Du vill hellre, tydligen, ta saker helt ur luften i stället, och hålla det sedan emot folk ditt egna hitte på.

Tyvärr din taktik kommer inte att funka på mig.

Att jag påtalar för DIG, att din "expert" erkänner att han använder sig av afiliat länkar, betyder ju knappast att jag har struntat i att klicka på dem.

Eller så kan du ju berätta för mig vad som du hade problem med att förstå i denna meningen, jag citera mig själv:

"Dessa afiliate länkar har ju ingen källhänvisning till forskning/undersökningar på deras hemsidor heller. "

(slut på citatet)

Så dina försök att tydligt insinuera,  att jag inte har gått in på hans länksamling han lade upp funkar inte då det knappast stämmer med verkligheten ditt antagande du gör om att jag inte gått in på dem. Vilket jag bevisade för dig också, två gånger egentligen..

Första vändan valde du att ignorerar det bara.

Svar på tråden Nej till rapsolja och andra kostråd?