Inlägg från: Anonym (Seed oil) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Seed oil)

Nej till rapsolja och andra kostråd?

Fröoljor har använts länge. Rapsolja, olivolja, solrosolja, sesamolja, jordnötsolja, avokadoolja, druvolja... finns massvis beroende på vart i världen man är. 

Om vi inte kan använda olja från fröer för att det är farligt och vi kan inte använda fett från kor i form av smör för att det är farligt, vad i helvete ska vi då använda för att steka saker i? 

Jag har sett denna diskussion på Instagram från USA och det är precis lika idiotiskt där.

Jag kommer att fortsätta att använda fröoljor och smör. Jag använder till och med Arlas flytande "smör och raps"-blandning. Krisar det sig kan jag även använda bregott. 

• Anonym (Seed oil)
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 10:34:35 följande:
    Men nu är det så att den är inte farlig i sig, bara när den upphettas och används gång på gång så det blidas transfat, exempelvis McDonald's GÖR.
    Problemet är fortfarande inte oljan i sig utan att många äter tex friterad mat alldeles för ofta. 

Problemet med socker är inte sockret i sig utan att man dricker för mycket läsk, äter för mycket godis, att industrin tar bort för mycket fett och därmed behöver tillsätta socker för att maten ska bli god. 

Problemet ligger i att portionerna blir större och större. Det är poppis med stora tallrikar och då äter många per automatik mer eftersom en normal portion ser skitlöjlig ut på den stora tallriken. Det blev en otrolig skillnad i hur vi åt när vi gick från 28cm-tallrikar till 24cm. I början kändes det som att äta på en assiett eftersom "det inte fick plats någon mat". 
  • Anonym (Seed oil)
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 15:32:34 följande:
    Just därför man tar reda på fakta och inte tillförlitar sig på vad "experter" säger.
    Vetenskapligt stöd ljuger inte.
    Och om två vetenskapliga studier säger emot varandra? Hur gör du då? Eftersom vetenskapen inte är överens om det är farligt eller inte. 
Svar på tråden Nej till rapsolja och andra kostråd?