• Tom Araya

Nej till rapsolja och andra kostråd?

Är du en som numera inte vill använda rapsolja och följer andra flummiga kostråd du hört talats om utan att kritiskt ha granskat dem?

Kanske luras du till att köpa onödigt dyra livsmedel i tron att de är bättre för hälsan.

Se den här videon.

Fri diskussion om trådens ämne och videons innehåll.

• Svar på tråden Nej till rapsolja och andra kostråd?
  • Tom Araya
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-14 22:21:16 följande:
    Oljan som produceras genom frön är alltid skadlig, den är inte alls bra och detta är känt inom oljeindustrin. Jag har någon video där det tas fram fakta om hur dåligt det är, men är säkert massa personer som vet i tråden så jag väntar med att länka.
    Jag väntar också på dessa "fakta"...
  • Tom Araya
    Anonym (Vettig) skrev 2024-11-14 22:23:07 följande:

Olivolja kommer alltid vara min favorit eller så använder du svensk smör helt enkel. Och inget  jävla flytande smör eller liknande 

Jag gillar oftast inte smaken på olivolja. Den funkar till vissa saker, men långt ifrån alla. Som stekfett är den värdelös.
  • Tom Araya
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-14 22:33:35 följande:
    Ah, ser din video nu. Du litar på "experten" som du tror vet allting för han är ju.. "experten"! Ska se om jag hittar videon då, så får vi se vad du har att säga om det. 
    Du får titta på videon först och sedan kan du återkomma med vem/vilka som framhävs som expert.
  • Tom Araya
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-14 22:31:18 följande:
    Du insinuerar att det inte är fakta med? Vad grundar du detta på, först? Du påstår alltså att du vet vad jag ska länka, du vet vad som står och du vet att det inte är fakta?
    Jag citerade dig där du hävdade att det är fakta, därav citationstecken.
    För mig är uppgiften ännu obekräftad som fakta.
  • Tom Araya
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-14 22:49:53 följande:
    Jag tittar på den just nu. Han verkar hålla sig till undersökningar utan att veta exakt hur undersökningen gått till, etc. Ska leta efter videon, vet inte om jag hittar den. Är ingen person som helst tjafsar utan använder fakta som överbevisar saker till 100% hittar jag den inte så är jag inte helt inne på det här ämnet en ska leta så fort jag lyssnat klart på... MatGeek.
    Ja, hela poängen med videon är just att förlita sig på riktiga undersökningar, riktig forskning, vetenskap e.t.c. Det är där de riktiga experterna finns, inte bland influensers och liknande.
  • Tom Araya
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 00:54:55 följande:
    Det man litar på är väl ändå fakta? "Experter" är livsfarliga.
    Du lyssnar på "experten" som svamlar och basunerar ut hur mycket strunt som helst? Det var någon "expert" som sa att kosttillskott inte fungerar. 
    Det finns många "experter" i TV som har fel i princip allting de säger fast de vet att får bryr sig inte om fakta eller att granska saker, de vill bara ha en auktoritär källa som säger lite av det de vill höra.
    Du menar att de som kan sin sak och sitter på fakta inte är experter i ämnet?
  • Tom Araya
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 13:24:20 följande:
    Såg du videon? Eller letade du bara efter länkarna i vad han redovisade i videon i texten under?
    Du klagade just på att han inte skulle redogöra vad han hänvisar till när han i videon just visar resultat av undersökningar.

Jag är inget får nej, du ser ju inte ens videon? Missade du att jag skrev att han måste lägga till den där texten pga youtubes policys?
    Du har fortfarande ingen poäng i det jag konstaterade att du inte skulle ha någon poäng i första gången.

Det är inte smaklöst att kalla folk får då det jag talar om är anledningen till att folk tror på saker som endast är lögn.

Du säger alltså att han hittat på undersökningarna han hänvisar till och skrivit det själv?

Oljan är inte farlig när den framställs. De som talar för att den inte omvandlas till transfat talar om att den inte upphettas tillräckligt för det när de utvinner den.
    Det är när den avänds exempelvis för att friteras pommes frites på mcdonalds och sen återanvänds som den skapar transfats som är skadliga för kroppen.

Vilka studier i videon som han hänvisar till påstår du inte skulle vara korrekta?

Skriv inte en gång till om hans disclaimer han måste ha pga youtubes policies, det är totalt irrelevant och ologiskt tänkande att ens använda det som argument.
    Jag håller med i kritiken av den videon och länkarna i den.
    Hade videokreatören varit en som fokuserat på att sprida fakta så hade han länkat direkt till faktakällan och inte till en försäljningssajt där källorna ev presenteras.
    Så oavsett Youtubes policy här, så har han gjort ett val vad det gäller länkar och det valet bör man beakta när man tar in informationen han presenterar.
  • Tom Araya
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 14:03:26 följande:
    Så vi ska ignorera fakta i form av information för att faktan inte fanns på två ställen?
    Är det enda som spelar roll om fakta är något som stärks i undersökningarna eller är felaktig fakta korrekt om det länkas+
    Du för att konstigt argument.

Du påstår alltså att det han presenterar i videon är falskt och om länkarna hade givits på sättet du föredrar hade du tänkt att exakt samma information hade varit sann?

Så biten där det framkom att oljan är säker att använda såvida man inte friterar pommes med den och återanvänder den flera gånger tror du alltså inte på?
    Man ska inte ignorera fakta, men man måste beakta att det kan handla om lobbyism om länkar går till försäljningssidor istället för direkt till faktakällan, därför finns det skäl att kritisera videon på just den punkten.
  • Tom Araya
    Anonym (DenSomTänker) skrev 2024-11-15 14:27:32 följande:
    Makgeeken tog ju inte upp det om överanvändande av oljan vid fritering och hur det kan göra den skadlig exempelvis. Så hans video var ju mer vilseledande än doktorns på det sättet.
    Jodå, det gör han.
    Lyssna på avsnittet mellan 11.23 och 12.44.
Svar på tråden Nej till rapsolja och andra kostråd?