• Anonym (Ts)

Hur ser er bild ut av en lyckad 35 åring?

Som rubriken lyder, hur uppfattar ni en lyckad person som är 35? Alltså alltifrån bostad, karriär, familj, utbildning m.m

Kan alltså även vara vad ni tror andra tänker är en lyckad 35 åring. 

Den normen folk eftersträvar? 

• Svar på tråden Hur ser er bild ut av en lyckad 35 åring?
  • Freddie K

Ett jobb. En familj. En partner och ett barn, kanske ett till på väg. Många vänner. Tjänar bra. Volvo, villa och vitt staket. Är trevlig och snäll och har uppnått de flesta målen i livet. En som är nöjd med sig själv. Osv. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Ts)
    Freddie K skrev 2024-11-15 06:02:20 följande:

Ett jobb. En familj. En partner och ett barn, kanske ett till på väg. Många vänner. Tjänar bra. Volvo, villa och vitt staket. Är trevlig och snäll och har uppnått de flesta målen i livet. En som är nöjd med sig själv. Osv. 

Oj, vad ska den göra typ resterande 50 år då om den uppnått dom flesta målen i livet? 
  • Freddie K
    Anonym (Ts) skrev 2024-11-15 06:13:06 följande:
    Oj, vad ska den göra typ resterande 50 år då om den uppnått dom flesta målen i livet? 
    Det finns väl alltid något att göra, tänker jag. Så länge man lever har man något att göra. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Answan)

Sammanhållen familj, gedigen universitetsutbildning, kring tio års arbetserfarenhet och ett respektabelt jobb med flera kollegor under sig (säg åtminstone mellanboss på ett känt företag), fritidsaktiviteter som är sociala och sportiga (snarare än isolerande och stillasittande), få laster och god fysisk hälsa. Det sistnämnda är kanske det viktigaste, då många hävdar att den starkaste statusmarkören i medelåldern i i-länderna är en kropp i form.

Fördelen med ett sådant narrativ är att framtiden är ganska öppen, så att både en "underdog" och en "fall-from-grace" story fungerar bra som fortsättning. Det räcker med att man börjar med en snäppet högre status som utgångspunkt (ta karaktären Don Draper i Mad Men som exempel) för att det skall blir svårt att hitta sympati för en klättring uppåt, däremot passar misslyckande (i relationer, jobb) och dekadens i övrigt bra in.

• Anonym (Går utbildning.)
    Anonym (Ts) skrev 2024-11-14 21:01:41 följande:
    Hur ser er bild ut av en lyckad 35 åring?

Som rubriken lyder, hur uppfattar ni en lyckad person som är 35? Alltså alltifrån bostad, karriär, familj, utbildning m.m

Kan alltså även vara vad ni tror andra tänker är en lyckad 35 åring. 

Den normen folk eftersträvar? 

En riktigt lyckad 35- åring har i mitt tycke ännu inte avslutat sin utbildning.
  • Karriäristen

En lyckad person, oavsett exakt ålder, uppfyller följande:

1. Har en bra bostad. En bra bostad är en bostad som antingen är ägd alternativt är en hyresrätt (eller liknande) som man behöver stå i kö i 20+ år för att få. Bostaden är renoverad och inredd på ett sätt som visar att man har god smak. Åtminstone delar av inredningen är av dyrare designmärken. Om man har något på väggarna är det i första hand originalkonst. Det kan vara litografier men ändå något som vittnar om god smak. Konsten behöver inte vara dyr.

2. Har ett bra jobb. Ett bra jobb är ett jobb som antingen kräver akademisk utbildning, betydande talang eller personlig initiativförmåga. Man behöver inte ha hög lön men det kompenseras då av att jobbet istället har hög status. 

3. Har familj. Med familj menas en sambo och minst ett eget barn. I åldern 35 år bör åtminstone sambo finnas på plats. Man har lämnat den livsstil där man ofta byter partner. 

4. Lever stabilt. Man håller inte på och är missnöjd med saker utan lever enligt en tydlig och stabil modell. Man är nöjd med tillvaron.

5. Har tydliga mål och intressen. Man vet vart man vill komma i livet och har en plan för hur det ska bli möjligt. Man har tydliga intressen och lägger tid och pengar på rätt saker, alltså det som ger livet mening för en själv. Exakt vad detta är spelar inte så stor roll.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Core
    Anonym (Går utbildning.) skrev 2024-11-15 13:38:44 följande:
    En riktigt lyckad 35- åring har i mitt tycke ännu inte avslutat sin utbildning.

Har man inte en snäv bild av vad som innefattas av lyckad då?

Ett par av mina gamla vänner driver eller har sålt av bolag med stor vinst, har stora barn och lever väldigt bra liv. Det skulle jag säga är mer åtråvärt än att bo i en etta utan familj vid 35 

Men visst, vad som är att vara lyckad är subjektivt. Min egen uppfattning är snarare att man gör något man älskar, man trivs med sin arbetstid likväl som sin fritid, man känner ett syfte, man mår bra fysiskt och det speglar sig i hur man ser ut.

Sen om man studerar, har 20 eller 60k efter skatt, om man bor i en etta eller en herrgård spelar mindre roll. Ska vi förenkla definitionen ännu mer är det någon man själv och andra vill umgås med, för det innebär i regel att man är på en bra plats i livet, man utstrålar något som andra trivs i. Då är man lyckad.

Sen kanske inte alla är lagd åt det sociala hållet, och det är inte lika med motsatsen, men man kan fortfarande vara omtyckt av andra även som introvert.

• Anonym (Går utbildning.)
    Core skrev 2024-11-15 16:33:57 följande:

Har man inte en snäv bild av vad som innefattas av lyckad då?

Ett par av mina gamla vänner driver eller har sålt av bolag med stor vinst, har stora barn och lever väldigt bra liv. Det skulle jag säga är mer åtråvärt än att bo i en etta utan familj vid 35 

Men visst, vad som är att vara lyckad är subjektivt. Min egen uppfattning är snarare att man gör något man älskar, man trivs med sin arbetstid likväl som sin fritid, man känner ett syfte, man mår bra fysiskt och det speglar sig i hur man ser ut.

Sen om man studerar, har 20 eller 60k efter skatt, om man bor i en etta eller en herrgård spelar mindre roll. Ska vi förenkla definitionen ännu mer är det någon man själv och andra vill umgås med, för det innebär i regel att man är på en bra plats i livet, man utstrålar något som andra trivs i. Då är man lyckad.

Sen kanske inte alla är lagd åt det sociala hållet, och det är inte lika med motsatsen, men man kan fortfarande vara omtyckt av andra även som introvert.

Jag har en snäv bild ja. Kallar inte folk lyckade för att de har ett vanligt liv, även om jag inte skulle kalla dem misslyckade.
  • Jemp

Stabil tillvaro (jobb och boende), ok hälsa och ett liv man i stora drag trivs med.

Status är ointressant.

• Anonym (v)

Min bild av en lyckad 35-åring är en person som är gift och har en kärnfamilj, två barn, utbildning, stabil inkomst, en bostad man trivs med. Den klassiska svenska normen med andra ord. 

Svar på tråden Hur ser er bild ut av en lyckad 35 åring?