Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Anonym (S) skrev 2024-11-14 07:17:13 följande:
    Det finns ingen anledning att väga maten. Du har uppenbarligen en ätstörning. Förhoppningsvis reagerar någon i din omgivning så att du kan få hjälp och att dina barn kan få äta en normal kost. 
    Normal kost??? Och det är falukorv och makaroner menar du?? Otroligt elakt att säga att jag serverar mina barn onormal mat. Jag ger mina barn kött, fisk och kolhydrater, ägg och massa vitaminer.
  • Anonym (TS)
    Krocko skrev 2024-11-14 08:15:01 följande:
    Låter skitskumt, jag äger inte ens en köksvåg och har aldrig ens tänkt tanken att väga maten Spöke
    Finns ju massa tillfällen man behöver detta. Exempelvis när man bakar bröd 
  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2024-11-14 08:35:26 följande:
    En normal kost kan innehålla bland annat kycklingfilé, pasta och falukorv men naturligtvis mycket annat också med grönsaker och frukt. Att väga maten är ett väldigt tydligt tecken på en ätstörning. även det du skriver i övrigt. Det är hemskt att utsätta dina barn för detta. Det är inget fel på vanliga pannkakor med sylt, falukorv eller annan vanlig mat så länge man äter varierat med protein, kolhydrater, frukt och grönt. Det du beskriver är extremt.

mina barn får vanliga pannkakor med sylt, kokat frukt, keso och bär. Även havregryn i pannkakorna men inte alltid och inget som som märker skillnad på heller. 

Självklart får barnen både kycklingfilé och pasta. Men det är inte det centrala på tallriken. Och nej jag står inte och väger barnens mat? jag är inte kritisk till kycklingfilé och pasta, jag kritiserar att det är den enda maten. Det blir karaktärslöst och det är inte enligt mig fin och god och näringsriktig mat. Det skulle en dietist inte heller säga. Så kritiken handlar om att det saknas variation av grönsaker. Man hade kunnat servera en varm grönsaksröra till och varierade kalla grönsaker?. Det är skillnaden. Och falukorv kommer inte bli bra mat även om det är gott Och vi äter det. 

• Anonym (TS)
    Krocko skrev 2024-11-14 08:37:47 följande:

Vad gör du om dina ungar inte blir mätta på det du vägt upp? Får de ta extra bea eller potatis om de vill?

Jag väger väl fan inte maten till mina barn. Det står ingenstans. Dom äter vad dom vill, hur mycket dom vill. Jag kommenterar inte heller deras mat. ibland äter dom lite och ibland mycket. 
  • Anonym (TS)
    Krocko skrev 2024-11-14 08:35:36 följande:
    Jag tror många med mig använder decilitermått istället, det går jättebra!
    Du pratar med någon som är utbildad kock, det är bättre att väga då du inte vill ha för mycket eller för lite mjöl. För någon som vill ha lite skoj i köket och inte bryr sig om konsistensen på brödet så spelar det ingen roll. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-14 09:31:55 följande:
    Eller så använder man traditionella decilitermått. 
    Det blir inte exakt. När det kommer till mat funkar det. Jäsning är en annan sak 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-14 09:34:51 följande:
    Så salladen med bla grönsaker som serveras till exempel kycklingfilé och pasta räknas inte då?

Jo, även kyckling och pasta är näringsrik mat. Och det skulle även många dietister säga. 
    Handlar ju om helheten. Det är inte nyttigt att bara äta gurka till mat heller som en hel måltid? om du vill missförstå så är det upp till dig. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-14 09:41:19 följande:
    För mig är inte sallad enbart en gurka. Sallad består bla av salladsblad, tomat, gurka, paprika, äpple, avocado, annans, etc. Vad man nu önskar ha i en sallad. 

Om du anser att en gurka är sallad så tvivlar jag på din kockutbidning. 
    Säg det till skolan och förskolan då som enbart serverat gurka och majs.

Och en sallad kan se ut på olika sätt. Nu pratade jag om att kalla en gurka för en måltid. Så du verkar bara vilja hugga på saker. Oklart varför. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-14 09:37:16 följande:
    Jag får varken för mycket eller för lite mjöl när jag använder deciligermått. Om du får det så är det någon du gör fel. 

Ja, du må vara utbildad kock så mycket du vill. Det spelar ingen roll eftersom du fortfarande är ätsgörs pch verkar lida rejält av ortorexi 
    Det handlar om perfektion på mjölet och vad du bakar. Om du inte förstår skillnaden på en bagare/konditor och en glad amatör så är det ditt problem. Titta på hela Sverige bakar eller vad som helst. Där väger man. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Annat) skrev 2024-11-14 09:40:24 följande:

Fy fan för att tugga på 30 olika grönsaker dag ut och dag in. Vi är rätt usla på frukt och grönt får jag erkänna och skulle jag bli tvingad till ts kost hade jag slagit bakut då jag inte tycker om hälften av allt det där hon radar upp.

Tycker att det låter väldigt överdrivet att sitta och oja sig över vad som serveras under en måltid per dag, ts.

Du är inte uppväxt med grönsaker antar jag? Mina barn äter med glädje och aptit och älskar mat? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-14 09:54:25 följande:

Mina barn är uppvuxna med grönsaker. Den ena äter allt utom aubergine. Den andre är betydligt mer selektiv i sitt grönsaksätande. Trots att de vuxit upp med samma kost, går han mest runt på gröna ärtor, bönor och råa tomater. Pliktskyldigt tar ha en strimla surkål, när barn nummer ett slevar i sig. 

Barn är individer, som trots samma matvanor, utvecklar olika smaklökar. Så är ju vi vuxna också. Det finns få saker som jag tycker sämre om än gröna ärtor till exempel. Inget skulle kunna få mig att stoppa det i munnen. 

Vi har inga mattvång hemma?. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Meghan Markle) skrev 2024-11-14 09:58:50 följande:
    Nu verkar TS minst sagt fanatisk och tyvärr sjukligt tvångsmässig i sitt ätande, men 30 grönsaker utslaget på en hel vecka är väl inte så extremt mycket. Det är ju bara 4 st per dag ungefär. Igår gjorde jag en soppa på tomat, basilika, gul lök och broccoli. Det är ju 4 bara där. Och inte behövde jag tugga heller haha (mixade soppan). Du äter säkert fler olika grönsaker än du tror när du äter tomatsås till pastan, någon soppa i veckan, en sallad mm. 

När det gäller skolans kost så får man tänka på att den bara är en del av helheten. Den behöver inte och ska inte täcka in en hel dags näringsbehov. Budgeten är också mycket liten i jämförelse med den budget man kanske har för en måltid hemma.  
    Nu handlade om 30 olika sorter?
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?