• EpicF

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:02:49 följande:

Här pratar en dietist om forskning om variationen av grönsaker. 2 av 10 följer dessa kostrekommendationer dessutom så om det inte skulle krävas en ansträngning så skulle väl betydligt fler lyckas Få i sig 500 g per dag?
    Och barn lyckas ännu sämre. Så då borde ju ändå förskolan och skolan ta sitt ansvar också. 

https://www.tv4play.se/klipp/aec8170ae49e835100bb/video-dietistens-rad-at-25-olika-gronsaker-per-vecka

Äter man en till två frukter om dagen och grönsaker till varke måltid, så är det inte alls svårt att komma upp i rekommendationerna. 

Men mat är dyrt idag, speciellt frukt. Och alla har tyvärr inte råd med så mycket mat eller 30 olika grönsaket/frukter per vecka. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:12:26 följande:

Jag pratar inte om detta med mina barn. Jag serverar och barnen äter. 

Alkoholmängden kan begränsas med att man får tvångsvård för ett missbruk. Så nej, man får inte dricka hur mycket man vill. 

Runt 1 av 10 barn över 10 år lyckas att följa kostråden om frukt och grönt per dag. Alltså 500 g per dag. Det är alltså något samhället måste arbeta med att förbättra. Detta handlar inte om något tvång nu. Handlar om att skapa god och fin mat. Och jag har inte sagt att man inte ibland kan servera falukorv eller färdiga köttbullar, men jag serverar det fortfarande med grönsaker. Kan göra broccolimos till köttbullarna och blomkålsris till stroganoffen. 

Tvångsvård för missbruk? Antabus? Fun fact, man kan dricka på antabus med. Man mår skit men man kan dricka. 

Men att severa en sallad till är konstigt? Eller sevra sallad till pasta och köttbullar? 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:14:36 följande:
    Jag äter frukt som dekoration och inte som en källa till vitaminer. Och det finns frysta grönsaker. Och med tanke på hur få det är som faktiskt lyckas så måste det ju vara svårt  
    Rätt få äter frukt enbart som källa för vitaminer. Men det är en utmärkt källa för att få i sig vitaminer. 
  • EpicF
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-13 20:25:28 följande:

Och samtidigt, i ett parallellt universum, sitter det mödrar här som bor utomlands och inte kan förstå hur den svenska skollunchen kan klassificieras som näringsfattig och skräpmat. Här packar vi in skollunchen till barnen varje morgon, en låda frukt till mellanmålet och en låda mat till lunchen. Matlådan till lunch kan inte värmas på skolan så vi packar något som barnet gillar att äta kallt och som innehåller så pass mycket nyttigheter som vi tror barnet behöver och kan få i sig.

Det funkar detta också, men visst är jag avundsjuk på skolbarn i Sverige som får ett lagat mål mat på skolan. Om vi inte lyckas pressa in tillräckligt mycket nyttiga saker i den kalla lunchlådan blir det extra mycket nyttigheter till middag. Det ordnar sig. Jag tror att även i Sverige borde det vara möjligt att leva med den skollunch som finns och servera en god, näringsrik middag dessutom till barnet. Och frukost. Vad klagar ni på?

Jag undrar faktiskt också vad ts klarar på. Räcker arr bege sig till Norge eller Danmark för att få varm mat i skolan. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:30:56 följande:

LVM. Du blir inlåst om du har grova problem med alkohol. 
    Pratar inte om antabus. 

Jag lagar köttbullar med en grönsakssås och pasta. Då är det mängder med grönsaker som inte märks. 

Det ska rätt mycket missbruk till för bli omhändertagen med LVM. Och även inlåst kan man få tag på narkotika/tabletter och annat om man verkligen vill. 

Med du serverar fortfarande ingen sallad film pastan och köttbullarna? 

Det brukar de flesta göra. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:30:56 följande:

LVM. Du blir inlåst om du har grova problem med alkohol. 
    Pratar inte om antabus. 

Jag lagar köttbullar med en grönsakssås och pasta. Då är det mängder med grönsaker som inte märks. 

Det ska rätt mycket missbruk till för bli omhändertagen med LVM. Och även inlåst kan man få tag på narkotika/tabletter och annat om man verkligen vill. 

Med du serverar fortfarande ingen sallad film pastan och köttbullarna? 

Det brukar de flesta göra.
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:33:57 följande:
    Nja, jag har aldrig ätit särskilt mycket frukt. Det blir symboliskt och blir gott med typ spenat och allt möjligt för att ge en sötare smak så det blir godare. Men jag sitter inte och äter frukt bara rakt upp och ner. Men älskar blåbär
    Du struntar i kostråden men kritiserar andra som också gör det.... 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:43:11 följande:

Det varierar. Handlar ju om hur skadad man hunnit bli. 

Vad menar du med sallad? 

Vad har egentligen alkohol att göra med skolans kost?

En sallad som består av salladsblad (roccula eller vad man nu föredrar), tomat, gurka, paprika, äpplen (jag brukar ha det i min sallad), avocado och vad man nu önskar ha i en sallad. 

Alla har olika önskemål om vad en god sallads ska innehålla. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:43:42 följande:
    Det gör jag ju inte? 
    Det är precis det du gör. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:50:34 följande:
    Jag äter 900 g frukt och grönt per dag? äter 200 g frukt och bär och resten grönsaker? det är att följa kostråden? 
    Men du tyckte inte om frukt och åt inte frukt speciellt mycket. 
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?