Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Anonym (TS) skrev 2024-11-13 16:54:12 följande:
    Jo men om man ska fördela 500 g till frukost och middag bara så blir det kämpigt För dom riktigt små barnen.
    Har de inte fruktstund eller frukt och grönt till mellis? Där har du ju 100-200 gram. Ge en banan på väg till eller från förskolan så har du ytterligare typ 100 gram. Och 200-300 gram grönt bör inte kännas överväldigande att klämma in i frukost och middag, eller?

Med det sagt, så håller jag med om att en gurkskiva och fyra majskorn per barn ÄR för lite för lunch och jag hade själv frågat förskolan om de kunde prioritera grönsakerna lite mer än så.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 19:40:34 följande:

Det finns olika rekommendationer. Finns ett nordiskt råd som rekommenderar minst 500-800 g frukt och grönt per dag. Sedan ska man inte stå och fixera sig enbart vid mängden. Att bara sitta och äta 500 g päron per dag är inte lika bra som att äta varierat mellan aubergine, grönkål, spetskål, avokado, paprika, morot, tomat, squash och mer variation. Så nej jag har inte missat. Däremot lägger man grunden för barn matvanor tidigt. Om jag bara serverar pasta och köttbullar så kommer ju grönsaker bli något konstigt. Idag har vi ätit aubergine till middag med en köttfärsröra med selleri, paprika, morot, tomat, vitlök, gullök, squash. Och till detta hade vi en grönkålssallad med frukt och blåbär. Så minst 13 frukter och grönsaker till middagen. 

Till frukost blev det en brödskiva gjort på havregryn och minimalt med vetemjöl för att kunna jäsa brödet. Sedan rostade vi det och hade på äggröra, avokado och babyspenat och så servera vi detta till kiwi, mango, och apelsin med valnötter och vatten. 

Mina barn får alltså i sig oavsett ålder mer än 500 g om dagen men jag får verkligen tänka till för att det ska bli varierat. För att det ska bli gott ihop. 

Har du hört talas om ortorexi

Det låter ju verkligen som att du kan servera en härlig och nyttig kost till ditt barn, och det är inget fel i det, men kanske du lägger lite väl mycket energi på att tänka på det?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 19:52:45 följande:
    Jag älskar mat och smaker. Är utbildad kock också och älskar att prova nya smakombinationer. Men jobbar inte som kock och har inte gjort det på 18 år. Däremot gillar jag att experimentera och göra saker ordentligt när det kommer till mina barn. Ge barnen det dom behöver. Skulle inte se dietister som ätstörda heller. 
    Bra att du känner dig själv och är trygg i att du har en sund förhållning till mat. Tyvärr finns det en hel del som tyder på att just dietister är mer sårbara för ortorexi, så det var kanske inte det bästa exemplet.
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?