Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?
Med det sagt, så håller jag med om att en gurkskiva och fyra majskorn per barn ÄR för lite för lunch och jag hade själv frågat förskolan om de kunde prioritera grönsakerna lite mer än så.
Det finns olika rekommendationer. Finns ett nordiskt råd som rekommenderar minst 500-800 g frukt och grönt per dag. Sedan ska man inte stå och fixera sig enbart vid mängden. Att bara sitta och äta 500 g päron per dag är inte lika bra som att äta varierat mellan aubergine, grönkål, spetskål, avokado, paprika, morot, tomat, squash och mer variation. Så nej jag har inte missat. Däremot lägger man grunden för barn matvanor tidigt. Om jag bara serverar pasta och köttbullar så kommer ju grönsaker bli något konstigt. Idag har vi ätit aubergine till middag med en köttfärsröra med selleri, paprika, morot, tomat, vitlök, gullök, squash. Och till detta hade vi en grönkålssallad med frukt och blåbär. Så minst 13 frukter och grönsaker till middagen.
Till frukost blev det en brödskiva gjort på havregryn och minimalt med vetemjöl för att kunna jäsa brödet. Sedan rostade vi det och hade på äggröra, avokado och babyspenat och så servera vi detta till kiwi, mango, och apelsin med valnötter och vatten.
Mina barn får alltså i sig oavsett ålder mer än 500 g om dagen men jag får verkligen tänka till för att det ska bli varierat. För att det ska bli gott ihop.