• Olsdotter

Vad menar hon?

Anonym (M) skrev 2024-11-12 23:51:40 följande:
    Vad menar hon?

Har varit lite osämja mellan mig och svärmor. hon dök upp oförberett och bara gick in, blev sur när jag sa åt henne? och så blev vi osams? nu är vi sams men känns som Hon innerst inne har ett litet agg emot mig. Har 2 barn med hennes son, det händer väldigt ofta att hon jämför mina barn med hennes barn. Hon säger jämt ? sådär kort var inte min son när han var liten som dina barn är? alltså hon syftar då på min kille när hon säger så. Även att mina barn är mulliga och att hennes barn var smala.. mina barn har varit mulliga och haft bebishull när dom var några månader, nu är dom inte alls mulliga. Jag undrar ibland varför hon jämför och alltid tar upp sånt här,, vad hon vill få ut av detta, vad är poängen? Hon gör såhär väldigt ofta? kanske är så att hon inte menar nåt, utan jämför och ser likhet/ olikheter som mor och farföräldrar gör?
    Kanske jag som överanalyserar. Men grejen är att hon alltid jämför och tar upp de här 

Hon jämför sina barn med sina barnbarn, inte sina barn mot dina barn. Låt det sjunka in...

Vidare tycker jag personligen att det är konstigt att "säga åt svärmor" att hon inte får komma utan att avisera sitt besök i förväg. Speciellt om det är just vid besöket (och kanske inför barnbarnen).
    Har du någonting att ta upp med svärmor och dessutom vill ha en fin relation mellan er, så ringer man upp vid tillfälle och frågar om det går bra att adressera en sak som bekymrar, man säger inte åt folk och dikterar hur relationen ska se ut.
  • Olsdotter
    Anonym (M) skrev 2024-11-13 08:24:14 följande:

Hon frågar aldrig mig nåt, hon säger aldrig snälla saker. vi Har renoverat o hon sa inget om resultatet. När vi bjuder in till kala så säger hon aldrig att vi bakat gott eller gjort fint. Frågar aldrig hur jag mår och har nog aldrig gjort trots jag haft problem med hälsan. Jag frågar alltid hur hon mår, hur jobbet går osv?. Känns som hon alltid ska kritisera mig eller barnen? första barnet så sa hon också ? ser att hon har pappas vackra ögon? och pappa vackra fransar? men utöver det så pratar hon om barnen på ett annorlunda sätt med att säga att dom är mulliga, korta( de var när dom va små) sen är hon noga med att säga att det inte kommer från hennes gener då hennes barn inte såg ut så? känns som hon vill göra mig osäker snarare än att hitta samtalsämnen Att prata om. 

Jag och min dotter+ svärson pratar ofta om vilka anlag vi ser i mina barnbarn. Att jag inte känner till vilka gener som finns i min svärsons släktträd är inte konstigt.

Som tur är, så är min svärson inte snarstucken och av den misstänksamma sorten, utan deltar gärna själv i samtalet och inflikar information till mig. Har vi något problem sinsemellan adresserar vi detta respektfullt.
    Jag beundrar honom dessutom stort för det.

Har den här svärmodern betett sig illa på något vis? Att TS gjort det ser jag ju redan i trådstarten.
  • Olsdotter
    Anonym (M) skrev 2024-11-13 13:56:14 följande:
    Fast hon säger att hon ser både mig och killen i våra barn när vi väl kommer in på det. Hon har anmärkt på att barnen är mulliga när dom varit spädbarn. Enligt Bvc är dom lagom, följer sin kurva perfekt 
    Varför tror du att svärmor är negativ när hon kallar spädbarn mulliga??? 

Om det alls ska tolkas som mer än enbart en enkel jämförelse, så är det i de flesta mödrars ögon en positiv sak att säga. "Hen är mycket smalare än min son var" skulle alltså ha varit en positiv sak att säga till dig? 😯
  • Olsdotter
    Anonym (M) skrev 2024-11-13 15:13:57 följande:

hon Säger det på ett tråkigt sätt att mina barn är mulliga. Hade hon sagt det på ett annorlunda sätt hade jag inte reagerat. Om hon sa att oj va välmående, syns att du har mkt bröstmjölk. Förstår inte hennes Poäng?

Ok

Du skulle kunna ringa henne och avsätta en tid när ni två kan träffas? Om du säger att du vill reda ut några saker angående er relation, och svärmor inte ser värdet i detta, då är det ingenting att göra förutom att ignorera henne fullständigt. Då vet du åtminstone att hon faktiskt är ointresserad av att bidra till en konstruktiv relation med dig, och då behöver du inte lägga energi på någonting som ändå inte kommer att ge något positivt.

Om svärmor faktiskt inte är intresserad av att ni två fungerar friktionsfritt ihop, då kan man ifrågasätta ifall hon är knäpp ;)
    Vem vill inte ha mer umgänge med sina barnbarn än vad som blir om man är osams med deras mor, menar jag...
  • Olsdotter
    Anonym (M) skrev 2024-11-13 14:08:36 följande:
    Tror du är inne på rätt spår. Hur hanterar man detta :(
    I så fall hanterar du det genom att ignorera henne eller ge svar som enbart speglar hennes kommentarer.

Exempel:
    "Vad mullig x är, y var minsann smal i den åldern"
    Svar:
    "Jaha"

Fortsättning:
    "Ja, du borde dra ned på x mat"
    Svar"jag hör vad du säger"

"Ja för fortsätter det så här rullar x fram om några år"

Svar:
    "Så kan det vara"

Man svarar helt enkelt varesig bekräftande eller avvisande.

Kanske kräver svärmor då svar:
    "Eller vad tycker du själv!?"

Svar:
    "Vet inte, ska fundera"
Svar på tråden Vad menar hon?