• Anonym (Förälder)

Fråga om lov vid kram

Hej! 

Vi har ett barn som är 2 år och är väldigt kramgo av sig. Förskolan övar på integritet, stop min kropp som ni säkert känner igen! Det är jättebra tycker vi att barn ifrån ung ålder får lära sig detta men när går det bli till överdrift?

Vårat barn ger gärna kramar när hen ska lämna fsk och blir tillsagt av personal att fråga om lov först. Om hen sträcker ut händerna i luften och säger kram, korrigerar personalen alltså, även om det andra barnet också visar att den vill ha kramen så att säga. Det är denna bit jag blir lite frågandes till.
    Bland mina vänner frågar vi inte om det är okej att ge en kram vid ett hej då tex. 

Det vi övar med vårt barn är iallafall att respektera ett nej, och försöka lära sig förstå när någon visar att de inte vill ha en kram. 

Vad tycker ni andra? Går det till överdrift att fråga alla om man får ge en kram? Hur kommer dagens barn att ha det som vuxna? 

• Svar på tråden Fråga om lov vid kram
  • EpicF
    Anonym (Bbb) skrev 2024-11-12 23:44:19 följande:

MEN LÄGG AAAAAAAVVVV!!!

Jag blir trött. Orka. Dagens samhälle är ju helt sjukt. 

Så du tycker det är helt ok att krama folk, kyssa, pussa eller ha sex utan att fråga och fått samtycke först? 
  • Anonym (Tröttsamt)

Jag säger bara tack och lov att man inte längre har dagisbarn.

• Anonym (F)

Det låter väldigt stelbent.

Att lära sig att läsa kroppsspråk är ju också superviktigt när det gäller samtycke, och uppenbarligen ser ditt barn och kompisen tydligt att den andra också vill kramas.

• Anonym (S)
    EpicF skrev 2024-11-13 01:38:30 följande:
    Samtyckelagen ska i allra högsta grad även röra 2-åringar. Det är därifrån "stopp min kropp" lärs ut tidigt i förskolan. 
    Samtycke ja, lagföring nej. De är för små för det större konceptet men att lära sig samtycke, absolut.
  • EpicF
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2024-11-13 05:31:19 följande:

Jag säger bara tack och lov att man inte längre har dagisbarn.

Så du tror att det enbart är förskolebarn man krama etc utan att fråga? Jösses 😱
  • EpicF
    Anonym (F) skrev 2024-11-13 05:52:43 följande:

Det låter väldigt stelbent.

Att lära sig att läsa kroppsspråk är ju också superviktigt när det gäller samtycke, och uppenbarligen ser ditt barn och kompisen tydligt att den andra också vill kramas.

2-åringar har inte helt kontroll på kroppsspråk, och genom att då fråga samtidigt som kompisen visar att denne vill kramas så blir det lättare för en 2-åring att lära sig kroppsspråket. 
  • EpicF
    Anonym (S) skrev 2024-11-13 09:07:47 följande:
    Samtycke ja, lagföring nej. De är för små för det större konceptet men att lära sig samtycke, absolut.
    Nej, de är inte försmå för att lära sig samtycke. Just därför förskolan gör som de gör. Barnen lär sig samtycke, samt kroppspråk som visar att det är ok att kramas. 
  • Anonym (hej)
    EpicF skrev 2024-11-13 10:08:05 följande:
    2-åringar har inte helt kontroll på kroppsspråk, och genom att då fråga samtidigt som kompisen visar att denne vill kramas så blir det lättare för en 2-åring att lära sig kroppsspråket. 
    Det här är väl det enda i tråden som kunnat ge en vettig förklaring till regeln. Barnen ska öva på samtycke, både verbalt och ickeverbalt sådant. Då är det bäst att knyta samman de båda i början så blir det supertydligt.
  • Lönnsirap

Skola och förskola har ju som uppdrag att arbeta med vissa saker väldigt strukturerat och just en sådan sak som att hindra kramar är ju något som svängt senaste åren gällande hur detta ska hanteras.

Utifrån hur lagstiftningen faktiskt ser ut nu, och om hur viktigt det är en just be om hjälp tycker jag inte alls det är märkligt att förskolan i sin hall arbetar med hur man bemöter varandra.

Självklart är det överdrivet att som vuxen ständigt fråga människor man alltid kramar om de vill ha en kram, lika mycket som andra regler på förskolan inte gäller överallt annars.

• EpicF
    Anonym (hej) skrev 2024-11-13 10:24:07 följande:
    Det här är väl det enda i tråden som kunnat ge en vettig förklaring till regeln. Barnen ska öva på samtycke, både verbalt och ickeverbalt sådant. Då är det bäst att knyta samman de båda i början så blir det supertydligt.
    Precis. 
Svar på tråden Fråga om lov vid kram