Vilket pris har din njure?
Vad skulle du sälja din njure för till en okänd person? 100 000? En miljard? Lägre, högre? Eller är den ovärderlig?
Har du en normalekonomi eller är i behov av pengar?
Vad skulle du sälja din njure för till en okänd person? 100 000? En miljard? Lägre, högre? Eller är den ovärderlig?
Har du en normalekonomi eller är i behov av pengar?
Bedömer det som ett rimligt pris, ja. Alternativt att den skulle vara gratis där priset är en god gärning.
Bedömer det som ett rimligt pris, ja. Alternativt att den skulle vara gratis där priset är en god gärning.
Vem som helst kan få en gratis. De jag har är ändå inte särskilt mycket att hänga i julgranen.
Vem som helst kan få en gratis. De jag har är ändå inte särskilt mycket att hänga i julgranen.
För 500 miljoner skulle jag iallafall överväga saken.
En snygg ung tjej hade fått min ena njure gratis. Tänker nu när jag är gammal gubbe att det är ända chansen för mig med någon sorts samkväm med en ung snygg kvinna.
Annars 100 000?
1 miljard. Skattefritt.
Jag skulle inte sälja min. Anledningen är att jag inte orkar gå igenom en operation till. Jag har redan gjort två större operationer och vill inte göra en till om jag kan undvika det.
Det finns inte tillräckligt med pengar på jorden för att köpa min njure. Ej till salu!
Jag skulle inte sälja min. Anledningen är att jag inte orkar gå igenom en operation till. Jag har redan gjort två större operationer och vill inte göra en till om jag kan undvika det.
Det finns inte tillräckligt med pengar på jorden för att köpa min njure. Ej till salu!
Varför inte det? Det är ju såna faktorer som ligger till grund för en etisk diskussion?
T ex Är det etiskt korrekt att köpa någon annans njure, har man på olika sätt tagit bort andras möjligheter att sätta mat på bordet för att få tillgång till en njure (dvs pengars abstrakta värde)
Någon i utvecklade världen är villig att sälja sin njure för en miljard för att den vill ha saker som sätter guldkant på tillvaron. En annan är beredd att sälja sin njure för att den vill ha mat. Båda personerna har en prislapp på sin njure vilket betyder att bådas njurar har -samma- prislapp. För själva njuren är av samma kvalitet.
Är någon beredd att sälja sin njure så är man också en slav under systemet, en ofri människa till skillnad från de som donerar.
Jag vet inte om jag gör mig förstådd.
(värt att poängtera, jag är för ett kapitalistiskt system, men vill att människor ska bli mer objektiva och tänka på andra)
Man kan ju också fundera om vissa kanske t om tänker att de köper en njure från en fattig person för att hjälpa den sätta mat på bordet, för att sen slänga bort njuren. De kanske föreställer sig som goda då.