• Anonym (Sovitt)

Vilket pris har din njure?

Vad skulle du sälja din njure för till en okänd person? 100 000? En miljard? Lägre, högre? Eller är den ovärderlig? 

Har du en normalekonomi eller är i behov av pengar?

• Svar på tråden Vilket pris har din njure?
  • Anonym (IQ7)
    Anonym (Sovitt) skrev 2024-11-14 13:07:38 följande:
    Skulle du sälja din njure för 200 000?

Bedömer det som ett rimligt pris, ja. Alternativt att den skulle vara gratis där priset är en god gärning. 

• Anonym (Sovitt)
    Anonym (IQ7) skrev 2024-11-14 23:29:38 följande:

Bedömer det som ett rimligt pris, ja. Alternativt att den skulle vara gratis där priset är en god gärning. 

Håller du också med om att ditt liv är uppskattat till 100 miljoner (enligt uträkningen)? Eller är 200 000 också en uppfattning oberoende av ditt livs värde?

Det här är ju bara hypotetiska diskussioner förstås.
  • Anonym (IQ7)
    Anonym (Sovitt) skrev 2024-11-15 00:55:32 följande:
    Håller du också med om att ditt liv är uppskattat till 100 miljoner (enligt uträkningen)? Eller är 200 000 också en uppfattning oberoende av ditt livs värde?

Det här är ju bara hypotetiska diskussioner förstås.
    Hypotetiskt ja. Staten har har jag för mig har värderat mig (ett människoliv) till 40 miljoner så 100 miljoner är ju ändå mer än det dubbla. Vem är jag att påstå att jag är värd mer än det? 
  • Anonym (Sovitt)
    Anonym (IQ7) skrev 2024-11-15 05:58:08 följande:
    Hypotetiskt ja. Staten har har jag för mig har värderat mig (ett människoliv) till 40 miljoner så 100 miljoner är ju ändå mer än det dubbla. Vem är jag att påstå att jag är värd mer än det? 
    Varför inte utgå från det beloppet? Vem är du att påstå att du är värd mer än det egentligen? Om nu statens prislapp på din kropp är en faktor?  Varför är just din kropp värd mer än alla andras då? 
  • Anonym (ingenting)

Vem som helst kan få en gratis. De jag har är ändå inte särskilt mycket att hänga i julgranen.

• Anonym (Sovitt)
    Anonym (ingenting) skrev 2024-11-15 18:39:57 följande:

Vem som helst kan få en gratis. De jag har är ändå inte särskilt mycket att hänga i julgranen.

Är dina njurar gratis med andra ord? 
  • Anonym (ingenting)
    Anonym (Sovitt) skrev 2024-11-15 20:35:01 följande:
    Bara den ena, så länge jag lever. Efteråt kan du få båda om du vill.
  • Anonym (ingenting)
    Anonym (Sovitt) skrev 2024-11-15 20:35:01 följande:
  • Anonym (Sovitt)
    Anonym (ingenting) skrev 2024-11-15 22:09:33 följande:
    Vill bara poängtera, det här är en hypotetisk diskussion om etik. Har inget behov av en njure.

Vad skulle du sälja en av dina njurar för?
  • Perite FL

För 500 miljoner skulle jag iallafall överväga saken. 

A nuclear war can ruin your whole day.
  • Anonym (Hmmm...)

En snygg ung tjej hade fått min ena njure gratis. Tänker nu när jag är gammal gubbe att det är ända chansen för mig med någon sorts samkväm med en ung snygg kvinna.

Annars 100 000?

• Anonym (ingenting)
    Anonym (Sovitt) skrev 2024-11-15 22:42:06 följande:
    Vill bara poängtera, det här är en hypotetisk diskussion om etik. Har inget behov av en njure.

Vad skulle du sälja en av dina njurar för?
    Svaret kvarstår.
  • Anonym (20)
    Anonym (Sovitt) skrev 2024-11-14 13:11:50 följande:
    10 miljoner är en rund summa

Vill bara poängtera att jag inte har ett behov av en njure i dagsläget, det här är ett tankeexperiment då jag läst om människor i fattigare länder som säljer sina organ.

I förlängningen så kan man fundera över etiken med att ha pengar som styrmedel för andra människors kroppar.
    Etik och moral är för de som har mat på bordet.

I slutanden är vi alla bara djur som försöker överleva
  • Anonym (Sovitt)
    Anonym (20) skrev 2024-11-19 11:52:44 följande:
    Etik och moral är för de som har mat på bordet.

I slutanden är vi alla bara djur som försöker överleva
    Skulle vi enbart vara djur så hade vi troligen inte haft möjligheten att köpa en njure via ekonomiska styrmedel. (Inte heller ha den här filosofiska diskussionen för den delen)

Mina funderingar går åt hållet -pengar.

Pengar är ett abstrakt styrmedel. I fattigare länder så betraktas (nu drar jag till med något) 10 000 som en miljard i västligare länder. Det beror inte på att njuren är mindre värd. så om du är beredd att sälja din njure för ett belopp (oavsett) så kan du även dra slutsatsen att din njure är värd lika mycket som för en fattig.

Då från ens eget perspektiv tycker att det kanske är ett utnyttjande av andra människor, köpa en njure för ett billigt pris, att du själv kanske inte skulle sälja den för -så billigt- så borde du också förstå att om du är beredd att sälja den (och det finns en köpare) så är du lika utnyttjad som en fattig.

Det jag vill komma till är att pengar är abstrakt. Kalla det för makt i stället. Pengar är en sorts mätning av makt. Föreställ dig i stället att pengar inte existerade utan att det i stället ersattes av en makthierarki. De med högre makthierarki skulle kunna ta din njure utan förhandling.

(men nu så sker det "frivilligt" iom pengar, men egentligen så är du inte fri)

så ja, det här är en filosofisk diskussion om etik. Man kan filosofera om en arbetes värde och förmåga att sätta mat på bordet, men det är föremål för en annan diskussion.
  • Mrs Moneybags

Jag skulle inte sälja min. Anledningen är att jag inte orkar gå igenom en operation till. Jag har redan gjort två större operationer och vill inte göra en till om jag kan undvika det.

Det finns inte tillräckligt med pengar på jorden för att köpa min njure. Ej till salu! 

• Anonym (Sovitt)
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-19 14:19:14 följande:

Jag skulle inte sälja min. Anledningen är att jag inte orkar gå igenom en operation till. Jag har redan gjort två större operationer och vill inte göra en till om jag kan undvika det.

Det finns inte tillräckligt med pengar på jorden för att köpa min njure. Ej till salu! 

Tror du att du skulle resonera annorlunda om du kanske levde i en fattigare del av världen och behövde pengar? 
  • Anonym (20)
    Anonym (Sovitt) skrev 2024-11-19 14:02:29 följande:
    Skulle vi enbart vara djur så hade vi troligen inte haft möjligheten att köpa en njure via ekonomiska styrmedel. (Inte heller ha den här filosofiska diskussionen för den delen)

Mina funderingar går åt hållet -pengar.

Pengar är ett abstrakt styrmedel. I fattigare länder så betraktas (nu drar jag till med något) 10 000 som en miljard i västligare länder. Det beror inte på att njuren är mindre värd. så om du är beredd att sälja din njure för ett belopp (oavsett) så kan du även dra slutsatsen att din njure är värd lika mycket som för en fattig.

Då från ens eget perspektiv tycker att det kanske är ett utnyttjande av andra människor, köpa en njure för ett billigt pris, att du själv kanske inte skulle sälja den för -så billigt- så borde du också förstå att om du är beredd att sälja den (och det finns en köpare) så är du lika utnyttjad som en fattig.

Det jag vill komma till är att pengar är abstrakt. Kalla det för makt i stället. Pengar är en sorts mätning av makt. Föreställ dig i stället att pengar inte existerade utan att det i stället ersattes av en makthierarki. De med högre makthierarki skulle kunna ta din njure utan förhandling.

(men nu så sker det "frivilligt" iom pengar, men egentligen så är du inte fri)

så ja, det här är en filosofisk diskussion om etik. Man kan filosofera om en arbetes värde och förmåga att sätta mat på bordet, men det är föremål för en annan diskussion.
    Nej Det går inte att diskutera "etik" kring att sälja sin njure utan att ta hänsyn till att folk behöver mat på bordet
  • Anonym (Sovitt)
    Anonym (20) skrev 2024-11-20 08:50:13 följande:
    Nej Det går inte att diskutera "etik" kring att sälja sin njure utan att ta hänsyn till att folk behöver mat på bordet

Varför inte det?  Det är ju såna faktorer som ligger till grund för en etisk diskussion?

T ex Är det etiskt korrekt att köpa någon annans njure, har man på olika sätt tagit bort andras möjligheter att sätta mat på bordet för att få tillgång till en njure (dvs pengars abstrakta värde) 

Någon i utvecklade världen är villig att sälja sin njure för en miljard för att den vill ha saker som sätter guldkant på tillvaron. En annan är beredd att sälja sin njure för att den vill ha mat. Båda personerna har en prislapp på sin njure vilket betyder att bådas njurar har -samma- prislapp. För själva njuren är av samma kvalitet.

Är någon beredd att sälja sin njure så är man också en slav under systemet, en ofri människa till skillnad från de som donerar.

Jag vet inte om jag gör mig förstådd.
    (värt att poängtera, jag är för ett kapitalistiskt system, men vill att människor ska bli mer objektiva och tänka på andra)

Man kan ju också fundera om vissa kanske t om tänker att de köper en njure från en fattig person för att hjälpa den sätta mat på bordet, för att sen slänga bort njuren. De kanske föreställer sig som goda då.

Svar på tråden Vilket pris har din njure?