Vilket pris har din njure?
Vad skulle du sälja din njure för till en okänd person? 100 000? En miljard? Lägre, högre? Eller är den ovärderlig?
Har du en normalekonomi eller är i behov av pengar?
Vad skulle du sälja din njure för till en okänd person? 100 000? En miljard? Lägre, högre? Eller är den ovärderlig?
Har du en normalekonomi eller är i behov av pengar?
Risken att utveckla terminal njursvikt pga en donation är ca 0,1%. Sedan tillkommer riskerna med operationen, så säg 0,1% till högt räknat = 1 på 500 totalt. Jag tycker nog att mitt liv är värt 100 miljoner om jag måste säga en siffra, så då blir njuren värd 100 000 000/500 = 200 000. Vilket faktiskt känns ganska rimligt.
Sen rent statistiskt lever njurdonatorer något längre än resten av befolkningen, så man kanske egentligen borde betala för att få donera en njure?
Jag har rimligen ungefär 20 år kvar att leva, med en njure eller två, om man tittar på genomsnittlig livslängd.
Så en tillräckligt stor summa för att säkra min familj framtid i en generation och två generationer så kan vi tala om saken.
Säg minst 10 miljoner om du vill köpa den.
Eller så är den gratis om jag känner att jag gör det för ett behjärtansvärt ändamål.
Om jag först får göra tester och se så inte min man, mina barn, min bror eller mina föräldrar matchar med mig, då skulle jag sälja en njure för 1 miljard. Matchar jag däremot med någon av dessa personer, då skulle jag inte ge min njure för 81716261181918 triljoner.
Jag vet att allt har ett pris och man får inget gratis, men njuren är en så viktig del så den skulle jag inte sälja för alla pengar i världen. Pengar är inte allt!
Jag skulle aldrig sälja min njure, jag skulle bara ge bort den, något som jag faktiskt funderar på att göra.
Min mitt har varit värdelöst hela min existens, och kommer alltid vara det. Så det känns bra att jag inte föddes i onödan. Att mitt lidande faktiskt inte varit i onödan. Att med min existens hjälpa någon annan.
Bedömer det som ett rimligt pris, ja. Alternativt att den skulle vara gratis där priset är en god gärning.
Vem som helst kan få en gratis. De jag har är ändå inte särskilt mycket att hänga i julgranen.
Jag skulle inte sälja min. Anledningen är att jag inte orkar gå igenom en operation till. Jag har redan gjort två större operationer och vill inte göra en till om jag kan undvika det.
Det finns inte tillräckligt med pengar på jorden för att köpa min njure. Ej till salu!
Varför inte det? Det är ju såna faktorer som ligger till grund för en etisk diskussion?
T ex Är det etiskt korrekt att köpa någon annans njure, har man på olika sätt tagit bort andras möjligheter att sätta mat på bordet för att få tillgång till en njure (dvs pengars abstrakta värde)
Någon i utvecklade världen är villig att sälja sin njure för en miljard för att den vill ha saker som sätter guldkant på tillvaron. En annan är beredd att sälja sin njure för att den vill ha mat. Båda personerna har en prislapp på sin njure vilket betyder att bådas njurar har -samma- prislapp. För själva njuren är av samma kvalitet.
Är någon beredd att sälja sin njure så är man också en slav under systemet, en ofri människa till skillnad från de som donerar.
Jag vet inte om jag gör mig förstådd.
(värt att poängtera, jag är för ett kapitalistiskt system, men vill att människor ska bli mer objektiva och tänka på andra)
Man kan ju också fundera om vissa kanske t om tänker att de köper en njure från en fattig person för att hjälpa den sätta mat på bordet, för att sen slänga bort njuren. De kanske föreställer sig som goda då.