• Anonym (Sovitt)

Vilket pris har din njure?

Vad skulle du sälja din njure för till en okänd person? 100 000? En miljard? Lägre, högre? Eller är den ovärderlig? 

Har du en normalekonomi eller är i behov av pengar?

• Svar på tråden Vilket pris har din njure?
  • Cereal Killer

Risken att utveckla terminal njursvikt pga en donation är ca 0,1%. Sedan tillkommer riskerna med operationen, så säg 0,1% till högt räknat = 1 på 500 totalt. Jag tycker nog att mitt liv är värt 100 miljoner om jag måste säga en siffra, så då blir njuren värd 100 000 000/500 = 200 000. Vilket faktiskt känns ganska rimligt.

Sen rent statistiskt lever njurdonatorer något längre än resten av befolkningen, så man kanske egentligen borde betala för att få donera en njure?

• Anonym (En miljard)
    Anonym (Sovitt) skrev 2024-11-12 16:21:42 följande:
    Vilket pris har din njure?

Vad skulle du sälja din njure för till en okänd person? 100 000? En miljard? Lägre, högre? Eller är den ovärderlig? 

Har du en normalekonomi eller är i behov av pengar?

Jag har en hygglig lön (55 tkr/mån), hus och inga lån men är inte i närheten av ekonomiskt oberoende så för en miljard är jag beredd att offra en njure.
  • Anonym (Sovitt)
    Cereal Killer skrev 2024-11-12 16:42:48 följande:

Risken att utveckla terminal njursvikt pga en donation är ca 0,1%. Sedan tillkommer riskerna med operationen, så säg 0,1% till högt räknat = 1 på 500 totalt. Jag tycker nog att mitt liv är värt 100 miljoner om jag måste säga en siffra, så då blir njuren värd 100 000 000/500 = 200 000. Vilket faktiskt känns ganska rimligt.

Sen rent statistiskt lever njurdonatorer något längre än resten av befolkningen, så man kanske egentligen borde betala för att få donera en njure?

Det var en intressant tankemässig uträkning 
  • Cereal Killer
    Anonym (Sovitt) skrev 2024-11-12 16:48:08 följande:
    Det var en intressant tankemässig uträkning 
    Det blir förstås rent hypotetiskt. Jag skulle inte sälja min njure alls av etiska skäl, men det är ändå vad jag känner att den är värd om jag måste sätta ett pris på den. Jag har normal ekonomi.
  • Anonym (Sovitt)
    Cereal Killer skrev 2024-11-12 16:57:44 följande:
    Det blir förstås rent hypotetiskt. Jag skulle inte sälja min njure alls av etiska skäl, men det är ändå vad jag känner att den är värd om jag måste sätta ett pris på den. Jag har normal ekonomi.
    Men om du inte är beredd att sälja den så blir ditt tankeexperiment en prislapp på någon annans njure.

Skulle själv inte kunna sätta en prislapp på min egen, men jag vet faktiskt inte hur jag skulle resonera om jag var i desperat behov av någon annans.

Vet inte heller hur jag själv skulle resonera om jag var i behov av pengar
  • TvillingmammaVästgöte

Min njure är inte till salu. Det är bra att ha två njurar. Jag har en vän som nyligen fick operera bort ena njuren pga cancer. Enda anledningen för mig  till att donera en njure vore om mina barn behövde den. 
    Jag har tillräckligt med pengar, jag klarar mig. 

• Anonym (20)

Jag har rimligen ungefär 20 år kvar att leva, med en njure eller två, om man tittar på genomsnittlig livslängd.

Så en tillräckligt stor summa för att säkra min familj framtid i en generation och två generationer så kan vi tala om saken.

Säg minst 10 miljoner om du vill köpa den.

Eller så är den gratis om jag känner att jag gör det för ett behjärtansvärt ändamål.

• Anonym (IQ7)
    Cereal Killer skrev 2024-11-12 16:42:48 följande:

Så logiskt. Min hjärna ser ut som din.
  • Anonym (Sovitt)
    Anonym (IQ7) skrev 2024-11-14 10:51:23 följande:
    Så logiskt. Min hjärna ser ut som din.
    Skulle du sälja din njure för 200 000?
  • Anonym (Sovitt)
    Anonym (20) skrev 2024-11-14 10:33:06 följande:

Jag har rimligen ungefär 20 år kvar att leva, med en njure eller två, om man tittar på genomsnittlig livslängd.

Så en tillräckligt stor summa för att säkra min familj framtid i en generation och två generationer så kan vi tala om saken.

Säg minst 10 miljoner om du vill köpa den.

Eller så är den gratis om jag känner att jag gör det för ett behjärtansvärt ändamål.

10 miljoner är en rund summa

Vill bara poängtera att jag inte har ett behov av en njure i dagsläget, det här är ett tankeexperiment då jag läst om människor i fattigare länder som säljer sina organ.

I förlängningen så kan man fundera över etiken med att ha pengar som styrmedel för andra människors kroppar.
Svar på tråden Vilket pris har din njure?