Vad tror ni?
Börjat i USA och spritt sig till Korea, Kommer 4B att spridas till Sverige och vad tror du att konsekvenserna kommer att bli?
Börjat i USA och spritt sig till Korea, Kommer 4B att spridas till Sverige och vad tror du att konsekvenserna kommer att bli?
Nej, jag tror inte det blir en grej. Jag förstår reaktionen däremot. Kvinnors rättigheter minskar i och med den konservativa vågen som drar in globalt. Kvinnor rättigheter och friheter får en annan klädsel beroende på landet men är en del av samma sak.
Att 9-åringar ska gifta sig i Irak tillhör samma våg som skapar abortförbud i usa.
Tror inte det kommer påverka nåt. Det har alltid funnits grupper som vill förändra på sitt egna sätt. Förr fick det aldrig samma spridning och självdog snabbare men numera kan det hållas vid liv lite längre med hjälp av sociala medier. Jag tror faktisk inte det ens är möjligt att få hela världens befolkning till det.
Normalt sett så minskas födelsetal om ett slags katastroftänk finns i landet. Det sker i stora drag runtomkring i världen. Klimatet, krig, konflikter, minskandet av rättigheter, kontroll osv osv.
Så ja, kvinnor skaffar inte barn till vilket pris helst. 4B rörelsen handlar väl egentligen bara om att det blir uttalat.
Tvärtom så började detta i Sydkorea och spred sig till USA.
I Sverige så finns inte samma problem så jag tror inte att det kommer hit
4B or "Four Nos" is a radical feminist[1][2][3][4][5][6] movement that emerged in South Korea during the mid-to-late 2010s[7][8] on Twitter[9] and on the website Womad. The name refers to its defining four tenets which all start with the Korean-language term bi (Korean: 비; Hanja: 非), roughly meaning "no".[10] Its proponents do not date, get married, have sex, or have children with men."
Det finns ju redan en rörelse som heter mgtow. Män som säger nej sex, äktenskap och familjelivet. Välkommen till den klubben kan man väl säga helt enkelt.
Men tror inte det kommer hålla. Allt som sägs är fejk. Folk blåser upp allt i så stora proportioner. Ärligt? Vem tror på en liten trend på internet? Som när alla skulle tro på gemenskap under corona. Vaccinera dig för din granne!!! För att nästa stund: bomba din granne!!!! Det är som att varna alla för undergången stup i kvarten. INGET kommer förändras! Världen kommer vara lika jävlig imorgon som den var igår och det spelar ingen roll hur mycket folk argumenterar på internet om saken. I det stora hela kommer INGET förändras.
Dom är dumma!!! Nej dom är dumma!!! Du e dum!!! Nej du e dum! Akta så jag skickar en kärnvapenraket på dig din dumma dumma människa! Det var han som börja buhhuuuu!!! Nej det var dom! Nej det var faktiskt dom. Det är ditt fel! Nej det är ditt fel! Men vaccinera er! Tänk på din granne! Alla är lika värda... Utom dom som tycker fel. Dom e dumma.... Dom kan dö. Dom kan vi bomba.
Nej, jag tror inte heller det blir någon världsomfattande rörelse.
Men samtidigt så förändras saker och ting. För några decennier sedan var det vanligt med stora familjer i Sydkorea.
Kvinnor i Sydkorea liksom i Japan som är välutbildade vill inte lämna sina jobb för att bli hemmafruar som passar upp mannen och i värsta fall också hans föräldrar. Kvinnorna är moderna medan männen fortfarande vill leva som förr, dvs de vägrar att ta samma ansvar som kvinnan för barnen. Inte finns det billiga (dvs subventionerade) daghem heller. Dessutom förväntas barnen plugga i extraskolor efter skolan, allt för att komma in på rätt universitet, och det är mammorna som ska driva på dem.
"I Sydkorea är födelsetalen, alltså antalet barn som en kvinna föder under en livstid, lägst i världen. Allra lägst är de i Seoul, där kvinnor i genomsnitt föder 0,59 barn."
Nej, jag tror inte heller det blir någon världsomfattande rörelse.
Men samtidigt så förändras saker och ting. För några decennier sedan var det vanligt med stora familjer i Sydkorea.
Kvinnor i Sydkorea liksom i Japan som är välutbildade vill inte lämna sina jobb för att bli hemmafruar som passar upp mannen och i värsta fall också hans föräldrar. Kvinnorna är moderna medan männen fortfarande vill leva som förr, dvs de vägrar att ta samma ansvar som kvinnan för barnen. Inte finns det billiga (dvs subventionerade) daghem heller. Dessutom förväntas barnen plugga i extraskolor efter skolan, allt för att komma in på rätt universitet, och det är mammorna som ska driva på dem.
"I Sydkorea är födelsetalen, alltså antalet barn som en kvinna föder under en livstid, lägst i världen. Allra lägst är de i Seoul, där kvinnor i genomsnitt föder 0,59 barn."
Enligt en vän från Sydkorea så uppfattas en arbetande kvinna som låg status för familjen. Arbetar båda två så är det skamfyllt för mannen.
Sen så skaffar de ett barn och lägger ner all krut på denne då konkurrensen är så hög i Sydkorea på kvalificerade jobb. Hon har att göra ändå med att drilla barnet med skolgång och aktiviteter, samt laga mat med extremt mycket rätter för en måltid. Motsvarande sk "tiger moms"
Tvärtom så började detta i Sydkorea och spred sig till USA.
I Sverige så finns inte samma problem så jag tror inte att det kommer hit
Haha herregud, jo det var ju jag som skrev om hela världens befolkning. 😂
Låt dessa kvinnor strejka då, vem kommer bry sig, det kommer enbart drabba dem själva. Dessa kommer dö ensamma och de blir en död gren på ett träd som bara kommer att sågas bort.
De länder som inte har brytt sig eller människor som lever på som vanligt kommer föröka sig, få sina gener spridda och då också göra sina länder starkare. Vi är så galet många människor på jorden nu så om några kvinnor vill sexstrejka så, var så god. Det finns så gott om andra som inte gör det 😊
Ingen bryr sig? Jo, de styrande i Sydkorea och Japan är mycket bekymrade. Och födelsetalen sjunker i många länder i Europa också.