Selektering / toppning inom ett lag
Anonym (Lag i laget) skrev 2024-11-13 17:22:43 följande:
Kom att tänka på eldsjälarna på Värmdö (tror jag att det var) som la ut om öppen fotbollsträning för de som hade slutat med fotboll av olika orsaker (oftast just att de var "för dåliga"). De hade räknat med ett 10-tal ungar och det dök upp det dubbla vid första tillfället och sen har det bara ökat. Barn som blivit "bortsorterade" i sina tidigare lag. Tror äldsta var typ 12.
Nu som 17 åring är första allsvenska (för 17-åringar) säsongen genomförd så uppenbarligen en viss talang ändå men han har varit nära att ge upp så många gånger.
Enda barnet född årets sista månader i truppen. Önskar att föreningarna tänkte lite mer på att uppmärksamma barnen som är födda sent. Har sett massa exempel när det kommer upp killar från yngre laget som är några veckor yngre och alla pratar om hur bra de är för att de är bättre än de sämsta i de äldre laget. Men de är sämre än mitt barn som är kanske i mittennivå i laget och ganska osynlig för tränarna, enda skillnaden är att de är födda på olika sidor nyår.
Tänk vilken skillnad i möjligheter januaribarnet får med extraträningar med äldre, mycket speltid (sitt eget lag och med äldre laget) och så mycket positiv feedback jämfört med mitt barn.
Har till och med varit med om att spelare som inte är lika bra men 1-2 månader yngre blir uttagna som ordinarie i lag där mitt barn inte kommer med. Där det hänvisas till att de är sådana talanger och har en sådan potential, tänk att de är så bra när de är ett helt år yngre... (de uttagningarna har varit i äldre ålder, typ 15-årsåldern när min son började komma ifatt). Och då undrar man ju vem som egentligen har mest potential. Killen som är 176 månader gammal och fått all uppmärksamhet, positiv respons, mycket speltid och extraträningar med ett till lag eller mitt barn som är 177 månader gammal, alltid varit gankska osynlig för tränarna men ändå är lite bättre.
Försöker se positivt på det, ham har verkligen fått träna på motgångar och att inte gräva ned sig vilket väl är bra för framtiden. Och bortsorteringen som varit när han inte varit tillräckligt bra har varit jobbig men ändå någonting som man som förälder faktiskt kan prata om. Men när det är oförklarligt när de där yngre spelarna kommer med bara för att de är yngre men inte bättre och det handlar om några veckprs åkdersskillnad. Han är i alla fall väldigt nöjd nu när han verkligen har dragit ifrån de som prioriterats före honom bara för att de var födda året efter. Gick rätt snabbt också, räckte att han fick en tränare som verkligen trodde honom och gav honom all den uppmärksamhet han aldrig fått tidigare. Det fick honom att blomma ut.