Selektering / toppning inom ett lag
Jag har ett barn som tränar en lagidrott. Hen är ingen stjärna men älskar sin idrott och har valt detta som sin enda idrottsliga altivitet två dagar i veckan. Åldern i gruppen är 12 år generellt, vissa är 11.
Man har spelat cuper och två serier på två nivåer nivåer tidigare och det har vi upplevt fungerar bra. Det verkar va en hyfsat genomtänkt fördelning och rörelse av gruppmedlemmarna mellan nivåerna. Men man har haft svårt att hitta en riktigt bra laganda och bra stämning mellan barnen.
I år var det dags att åka på väg på cup och sova borta för första gången. Och det visar sig att tränarna valt ut de bästa och bjudit in till cup på en ort 20mil bort. Senare under året kommer fler cuper komma där alla får vara med.
Är jag helt knäpp som tycker att detta är snudd på mobbning och inte ger alla samma möjlighet till utveckling och blir direkt negativt för laganda. Eller borde jag chilla och lita på att ledarna har koll och att det här är bäst för laget?
Min magkänsla bara skriker att det är så fel!
Min son var inte den bästa spelaren men han var en som inkluderade alla. Det var inga diva fasoner eller glåpord från honom till lagkamraterna. Men framförallt så älskade han sporten. Märk mitt val av ord hör ÄLSKADE.
I ett år kämpade han med att få till en förändring. Jag uppmuntrade honom att prata med tränarna (vilket han gjorde flera gånger), jag pratade med tränarna själv. Inget hände. Han slutade att älska sporten. Tappade förtroende för lagsport helt och hållet. En dag vid frukost sa han bara att nu var han färdig med fotbollen och vägrade att gå på fler träningar.
Idag har han hittat något annat som han brinner för. Ett intresse som vi delar tillsammans. Han får utvecklas i sin takt. Tränarna ser honom, han får uppmuntran mår bra.
Det finns tränare som inte gör ett bra jobb och det påverkar barnen en hel del. Sen finns det föräldrar som uppmuntrar diva fasoner. Vissa tränare har bara ett fokus och det är vinst. Tyvärr har de glömt att det är barn det handlar om och inte att vinna ett OS eller VM. Sport i den åldern ska vara rolig och uppmuntrande. Vi människor behöver röra på oss och att toppa lag i så tidig ålder visar att man har missat poängen med fysisk aktivitet.
Så jag förstår din känsla av att det är fel för jag håller med dig till 100%!