Inlägg från: Anonym (Lag i laget) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lag i laget)

Selektering / toppning inom ett lag

Tow2Mater skrev 2024-11-13 00:14:18 följande:
    Då har vi olika erfarenheter. Hos oss skapas lagen inför varje säsong, och upp/nedflyttning/nya spelare sker baserat på föregående säsong och var de anser barnen passar bäst för att fortsätta utvecklas. Annars blir det ingen bra sammanhållning i lagen. De tillhör ändå samma klubb, men olika lag. Men det kräver ju att det finns tillräckligt många på varje nivå. Att 'alla ska spela med alla' låter i mina öron idiotiskt efter typ tredje klass.

Sedan kan man som förälder välja vilken ambition barnen och familjen vill ha; från en enda träning i veckan och en match på helgen under höst/vår, till upp till tre träningar i veckan med både en och två matcher per vecka i princip året runt med längre resor flera ggr. Men den valmöjligheten finns kanske inte på mindre ställen.
    "Lag i laget" är helt värdelöst för sammanhållningen i gruppen som helhet, för utvecklingen av alla barn samt för att kunna behålla tillräckligt många utövare när det är dags att spela på större plan. 

Mina barn spelar hockey. Där tar lagledaren ut lagen och ser till att det är en bra mix av "bra" och "mindre bra" spelare. Detta gör att alla lagen har chansen att vinna matcher och även förlora. Det är minst lika viktigt att lära sig att förlora matcher som att kämpa för att vinna. Under de år som gått har laget förlorat en handfull spelare och även fått tillskott av spelare som börjat lite senare. Det är nu en trupp om 35 spelare vilket gör det möjligt att kunna ha två lag när de går upp på helplan nästa år (som U13). Vi har flera jättebra spelare när det kommer till skridskoteknik och hantering av pucken men de har en enorm svaghet, de är värdelösa på att passa utan ska hela tiden "göra jobbet själva" så det blir mål. Då blir de av med pucken och laget riskerar baklängesmål. Det har hänt mer än en gång att "de sämre" har lyckats göra fler mål just för att de har spelat som ett lag och pratat med varandra på isen. 

Inom hockeyn är TV-pucken, för 15-åringar, en jättestor grej. Majoriteten av de som tas ut till TV-pucken är födda under årets första sex månader. Flertalet av våra stora stjärnor inom NHL är födda under andra halvan av året, flera till och med i november och december. Det visar på idiotin i att tro att man kan hitta de kommande stjärnorna redan när barnen är 10-11 år. Inte ens när de är 15 kan man träffa rätt.
  • Anonym (Lag i laget)
    Tow2Mater skrev 2024-11-13 01:20:06 följande:
    Det du kallar lag kallar jag klubb. Det jag kallar lag är de som är just ett lag, dvs det antal spelare man behöver på planen (varierar ofta med spelarnas ålder och spelplanens storlek) plus typ 3-5 reserver. Alla i laget förväntas komma till alla matcher och får normalt spela. Förstår inte hur du inte kan se det är utveckande för alla.
    Klubben är alla åldrar, från knatte till veteraner. Lag är varje åldersgrupp för sig. I vårt fall är klubben dessutom flera olika idrotter. Därav betalar vi klubbavgift (en mindre summa som går till kansliets skötsel) och en sektionsavgift som gäller hockeyn (betydligt högre avgift) och som gör så vi kan ha en A-lagssatsning och två bra juniorlag (J20 och J18). Beroende på hur lagkassan ser ut så tar det ibland ut en lagavgift.

Det som är utvecklande för alla är både att få känna sig bäst men också att få spela med de som är duktigare så man får en sporre att utvecklas. Alla barn är sjukt medvetna om vart de ligger till i hierarkin inom laget, från bäst till sämst. Det är ingenting som tränare och ledare behöver förstärka. Att lära sig att spela med alla i laget är givande för gruppen som helhet. På samma vis är det givande att ibland få träna med de som är ett år äldre och ibland med de som är ett år yngre. Lyssnat på flertalet föreläsningar om just detta med att "toppa" och selektera i unga år. 

Men, jag vet att hockeyn har generellt en helt annan inställning till det än fotbollen, där barn känner sig bortselekterade redan som 10-åringar och därmed slutar. 
  • Anonym (Lag i laget)
    Agda90 skrev 2024-11-13 09:28:24 följande:
    Min son valde att sluta med fotboll pga tränare som skulle toppa laget och ungarna fattade det. Det ledde till att de som ansågs vara "bäst" betedde sig som de största svinen. Tänk att vara 12 och tro att man är störst bäst och vackrast på plan. När en lagkamrat missar en passning vrålar man vilken sopa lagkamraten är och tränarna gör inget...

Min son var inte den bästa spelaren men han var en som inkluderade alla. Det var inga diva fasoner eller glåpord från honom till lagkamraterna. Men framförallt så älskade han sporten. Märk mitt val av ord hör ÄLSKADE. 
    I ett år kämpade han med att få till en förändring. Jag uppmuntrade honom att prata med tränarna (vilket han gjorde flera gånger), jag pratade med tränarna själv. Inget hände. Han slutade att älska sporten. Tappade förtroende för lagsport helt och hållet. En dag vid frukost sa han bara att nu var han färdig med fotbollen och vägrade att gå på fler träningar. 

Idag har han hittat något annat som han brinner för. Ett intresse som vi delar tillsammans. Han får utvecklas i sin takt. Tränarna ser honom, han får uppmuntran mår bra. 

Det finns tränare som inte gör ett bra jobb och det påverkar barnen en hel del. Sen finns det föräldrar som uppmuntrar diva fasoner. Vissa tränare har bara ett fokus och det är vinst. Tyvärr har de glömt att det är barn det handlar om och inte att vinna ett OS eller VM. Sport i den åldern ska vara rolig och uppmuntrande. Vi människor behöver röra på oss och att toppa lag i så tidig ålder visar att man har missat poängen med fysisk aktivitet.

Så jag förstår din känsla av att det är fel för jag håller med dig till 100%!
    Ja, fotbollen är jättebra på den biten, att förstöra barns kärlek till idrotten. 

En av barnens klasskamrater ville börja spela fotboll som 8-åring. Huvudtränaren i laget i fråga hade värsta utfrågningen om barnet hade gått i bollskola, tränat knattefotboll etc. När svaret på dessa frågor var nej (eftersom barnet inte hade haft något intresse av det tidigare) tyckte tränaren att barnet nog inte hade en plats i laget pga "bristande erfarenhet". Vi pratar 8-åringar!
  • Anonym (Lag i laget)

Kom att tänka på eldsjälarna på Värmdö (tror jag att det var) som la ut om öppen fotbollsträning för de som hade slutat med fotboll av olika orsaker (oftast just att de var "för dåliga"). De hade räknat med ett 10-tal ungar och det dök upp det dubbla vid första tillfället och sen har det bara ökat. Barn som blivit "bortsorterade" i sina tidigare lag. Tror äldsta var typ 12.

Svar på tråden Selektering / toppning inom ett lag