• Tow2Mater

Selektering / toppning inom ett lag

Spontant tänker jag att det är inget lag om barnen rör sig fram och tillbaka mellan olika nivåer under säsongen. Ska man skapa ett lag med bra laganda bör man ju skapa lag som har samma spelare under iallafall hela säsongen. Sedan kan man flytta barn mellan nivåer igen till nästa säsong. Men det kanske är så du menar? 
    De på högsta nivån måste ju få spela för att vinna. Har de tillräckligt många med de 'bästa' som åkte på cup nu, borde ju de vara ett lag. Och de andra ett annat lag, som spelar sina cuper mot andra lag på liknande nivå. Att blanda de 'bästa' spelarna med mindre bra spelare blir knappast bra utveckling för någon.

• Tow2Mater
    Kvittning skrev 2024-11-12 06:19:42 följande:
    Rörelsen mellan lagen är superviktig om mam arbetar med olika nivåer. Dels för att hålla ihip helheten i laget med att alla får spela med alla, men framförallt för att det inte är statiskt hur bra man är utan man utvecklas under säsongen. Och framförallt så är det alltid ett gäng spelare som är ungefär lika bra, man kan då inte sätta några av dom att alltid spela med det bättre laget och några alltid med det sämre laget.

@ts: alla ska ha samma möjligheter oavsett vilken nivå de spelar på även om alla kanske inte gör exakt samma sak.

Dvs att om det är ett lag med spelare som räcker till två lag där man vill toppa laget på en övernattningscup så bokar man en elitcup dit de som anses bäst åker till och en breddcup med övernattning som övrigs får åka till. Sedan tycker jag att man bör åka med 2 lag i en gemensam cup i den åldern och vänta några år med att dela upp, men om man delar upp så måste fortfarande alla få åka på övernattningscup.

Viktigt då också att det inte är en massa som åker på dem toppade cupen som också åker på dem andra, utan en cup var. Sedan så blir det ju såklart att medföljande ledares barn behöver åka på båda, man gör ändå allt arbete gratis. Dock viktigt då att de barnen får tydligt mindre speltid än övriga i "extracupen" så att det blir uppembart att cupen är till för de andra.
    Då har vi olika erfarenheter. Hos oss skapas lagen inför varje säsong, och upp/nedflyttning/nya spelare sker baserat på föregående säsong och var de anser barnen passar bäst för att fortsätta utvecklas. Annars blir det ingen bra sammanhållning i lagen. De tillhör ändå samma klubb, men olika lag. Men det kräver ju att det finns tillräckligt många på varje nivå. Att 'alla ska spela med alla' låter i mina öron idiotiskt efter typ tredje klass.

Sedan kan man som förälder välja vilken ambition barnen och familjen vill ha; från en enda träning i veckan och en match på helgen under höst/vår, till upp till tre träningar i veckan med både en och två matcher per vecka i princip året runt med längre resor flera ggr. Men den valmöjligheten finns kanske inte på mindre ställen.
  • Tow2Mater
    Anonym (Lag i laget) skrev 2024-11-13 00:53:22 följande:
    "Lag i laget" är helt värdelöst för sammanhållningen i gruppen som helhet, för utvecklingen av alla barn samt för att kunna behålla tillräckligt många utövare när det är dags att spela på större plan. 
    Det du kallar lag kallar jag klubb. Det jag kallar lag är de som är just ett lag, dvs det antal spelare man behöver på planen (varierar ofta med spelarnas ålder och spelplanens storlek) plus typ 3-5 reserver. Alla i laget förväntas komma till alla matcher och får normalt spela. Förstår inte hur du inte kan se det är utveckande för alla.

Svar på tråden Selektering / toppning inom ett lag