Selektering / toppning inom ett lag
Kolla in lagets värdegrundsdokument. Ibland står det omnämnt från vilken ålder selektering får ske.
Det här är anledningen till att jag avskyr fotboll med en glöd som jag inte trodde att jag hade. Min son är förvisso en av de "bättre" som ofta blir utvald, men stressen, oron och tankarna på vilka som kommer bli utvalda till vad är stor och totalt onödig. När man ser 12-åringar som nästan gråter efter en final - inte för att de har förlorat, för deras lag vann - utan för att de inte har fått vara med och spela. Ja, då kokar det inom mig.
Efter att ha läst Patrik Brennings bok om ungdomsidrotten är jag ännu mer övertygad om att det mesta inom ungdomsidrotten är nonsens och de outbildade tränarna som inbillar sig att de kan se vilken 12-åring som kommer bli nästa Zlatan är en del av en barnmisshandel som jag brukar kalla helvetets sjunde krets.
Märks det att jag hatar ungdomsfotboll?
Min son spelar också basket och där är det betydligt lugnare, men även där toppas det nu (de är 13) och det har förstås inneburit en hel del sorg bland barn och föräldrar.
Fotbollen är ett pyramidspel där pengar har huvudrollen. Åtminstone i de bättre lagen är avgifterna skyhöga och det man får för pengarna är ett barn som det hackas på, stressas, ställs höga krav på och dras som i en hiss uppåt och nedåt beroende på vad tränarna tycker.
Jag läste om hur det ska bli nu i Djurgården där barnen i den "avancerade" gruppen ska betala 20000 per år och inte ska ha några lediga lov t ex. Från 8 års ålder! Tänk om man hade sagt så inom någon annan aktivitet. Hetsen är sjuk och tyvärr är det många föräldrar som hejar på och går helt upp i det.