Inlägg från: Anonym (Allaskamed) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Allaskamed)

Selektering / toppning inom ett lag

Jag har ett barn som tränar en lagidrott. Hen är ingen stjärna men älskar sin idrott och har valt detta som sin enda idrottsliga altivitet två dagar i veckan. Åldern i gruppen är 12 år generellt, vissa är 11.

Man har spelat cuper och två serier på två nivåer nivåer tidigare och det har vi upplevt fungerar bra. Det verkar va en hyfsat genomtänkt fördelning och rörelse av gruppmedlemmarna mellan nivåerna. Men man har haft svårt att hitta en riktigt bra laganda och bra stämning mellan barnen. 

I år var det dags att åka på väg på cup och sova borta för första gången. Och det visar sig att tränarna valt ut de bästa och bjudit in till cup på en ort 20mil bort. Senare under året kommer fler cuper komma där alla får vara med.

Är jag helt knäpp som tycker att detta är snudd på mobbning och inte ger alla samma möjlighet till utveckling och blir direkt negativt för laganda. Eller borde jag chilla och lita på att ledarna har koll och att det här är bäst för laget?

Min magkänsla bara skriker att det är så fel! 

• Svar på tråden Selektering / toppning inom ett lag
  • Anonym (Allaskamed)

Tack för ditt perspektiv, det låter rimligt att man bygger två parallella lag. Men här är det bara ett lag, matcherna i seriespelet är nivåindelade och barnen spelar en viss andel i det olika nivåerna. Det verkar vara liknade upplägg i andra lagsporter i den här åldern. 

• Anonym (Allaskamed)

Jag tror inte att de är tillräckligt många för att vara två separata lag heller, utan alla behövs för att kunna ha seriespel på två nivåer. 

• Anonym (Allaskamed)

haha, sjunde kretsen, ja jag får hålla med dig. Jag har aldrig spelat lagsport och än mindre bollsport och jag får säga att det är en smärre chock och se hur barn behandlas i dessa glorifierade föreningsverksamheter. Föräldrar borde vara direkt diskvalificerade att leda barngrupper där det egna barnet ingår. Har sett så mycket märkligt egoistiskt beteende men nu också i det närmaste uteslutning. Det är så smutsigt och visar verkligen dessa vuxna människors mörkaste och fulaste sidor, mitt framför våra barn. Så viktigt det blir för oss vuxna att berätta hur fel och omdömeslöst vi tycker att de agerar, och inte bara spela med i galenskaperna. Jag vill iaf inte normalisera det här beteendet i mitt barns ögon. 

tack för ditt perspektiv, nu känner jag mig mycket mindre galen! 

Svar på tråden Selektering / toppning inom ett lag